Compania CFR Marfă a obținut în primul semestru din 2023 un profit operațional de 77 de milioane de lei, iar cota de piață a transportatorului feroviar național de marfă a crescut la 33%, a anunțat vineri, directorul general CFR Marfă, Daniel Apostolache. Compania nu este în pericol de faliment și poate prelua fluxul de cereale dinspre Republica Moldova și mai ales Ucraina, a mai spus Apostolache, tranzitul cerealelor din Ucraina prin România având un procent de 10% din totalul mărfurilor transportate pe calea ferată.
CFR Marfă are o datorie către ANAF de un miliard de lei reprezentând ajutorul de stat acordat ilegal în 2023 și încă 1,6 miliarde lei către CFR Infrastructură. Din datoria către Ministerul Finanțelor/ANAF, prin vânzarea a 1.224 de vagoane vechi, puse sub sechestru, ANAF a obținut 155 de milioane lei.
„Este prima oară de la începutul mandatului meu când comunicăm rezultate financiare. Am decis să facem asta ca parte din strategia de a comunica transparent situația CFR Marfă precum și eforturile echipei de a redresa compania și a o transforma într-una eficientă din punct de vedere financiar și operațional. CFR Marfă vine cu datorii istorice majore, pe care, datorită rezultatelor financiare bune din ultimul an, a început să le achite. Astfel, în perioada 1.03.2022-15.06.2023 CFR Marfă a achitat către ANAF aprox. 155 mil lei iar către CFR SA achită constant datoriile curente, respectând convențiile de eșalonare la plata a datoriilor asumate de comun acord. CFR Marfa efectuează de asemenea plăti la zi către Bugetul de Stat care sunt direcționate pentru stingerea obligațiilor de plată în ordinea vechimii lor, conform legislației în vigoare”, a declarat Daniel Apostolache, Director General al CFR Marfă SA.
CFR Marfă are în total peste 27.000 de vagoane și 907 locomotive, dar în stare de funcționare și în activitatea curentă sunt doar 8.500 de vagoane și 220 de locomotive.
„Diferența între parcul inventar al CFR Marfa și parcul activ generează taxe, impozite şi costuri majore pentru pază şi utilităţi. În prezent peste 8000 de vagoane neutilizate în activitatea de exploatare a societății se află în proces de valorificare prin licitatii organizate la sediul ANAF, licitații care se repetă succesiv. Procesul de valorificare a vagoanelor prin intermediul ANAF a început în luna mai 2022, iar până în prezent s-au valorificat și facturat 1.274 vagoane. Prețul evaluat inițial al acestora a fost de 42,88 mil lei, s-au valorificat la o valoare de 27,92 mil lei reprezentând practic un procent de aproximativ 64%.
„În vederea stingerii ajutorului de stat, suntem nevoiți să intensificăm efortul de valorificare a activelor excedentare, urmând să valorificăm și navele ferryboat Mangalia și Eforie prin licitație publică, în cadrul procedurii de concordat preventiv.” Valorificarea celor 7.157 de vagoane si 508 locomotive aflate sub sechestru ANAF vine în scopul maximizării veniturilor și accelerării procesului de stingere a ajutorului de stat, avand in vedere faptul ca nerambursarea acestuia conduce la creșterea penalităților. CFR Marfa a primit 23 de oferte in cadrul acestei actiuni. Din cele 7.157 de vagoane si 508 locomotive din anuntul de valorificare s-au primit oferte pentru 1.224 de vagoane, respectiv pentru 212 locomotive. Ofertele au fost înaintate către ANAF, și s-a solicitat acordul de valorificare în conformitate cu prevederile Codului de Procedură fiscală”, a transmis CFR Marfă.