CNAIR își digitalizează cântarele din vămi. 22 de sisteme de cântărire din cele mai tranzitate vămi din România vor fi modernizate cu bani din PNRR, Compania de Drumuri urmând să implementeze un sistem informatic cu date despre fiecare camion care tranzitează frontiera de stat a României.
Sunt 12 vămi la frontiera cu Ungaria, Serbia, Bulgaria, Republica Moldova și Ucraina: Giurgiu, Porțile de Fier 1, Moravița, Nădlac, Vărșand, Borș, Petea, Halmeu, Sculeni, Albița, Galați și Negru Vodă, potrivit Ministerului Transporturilor.
Contractul are o valoare de peste 3 milioane de lei și se încheie în 2025.
„Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI), în calitate de coordonator de reforme și investiții aferente Componentei 4 – Transport sustenabil din cadrul Pilonului 1 – Tranziția spre o economie verde din Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), anunță semnarea contractului de finanțare cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) S.A., în calitate beneficiar, pentru modernizarea și automatizarea instalațiilor de cântărire situate în punctele de trecere a frontierei. Preconizat a se finaliza în iunie 2025, proiectul contribuie la fluidizarea traficului la frontiera României, respectiv la atingerea țintelor și jaloanelor asumate de MTI în cadrul Reformei 1. Transport sustenabil, decarbonizare și siguranță rutieră / Investiția I3 – Dezvoltarea infrastructurii rutiere sustenabile pe rețeaua TEN-T, taxarea rutieră, managementul traficului și siguranța rutieră. Astfel, prin contractul de finanțare nr. 28/16.05.2023 aferent proiectului „Modernizarea instalațiilor de cântărire (22 de bucăți) situate în punctele de frontieră, inclusiv automatizarea acestora”, vor fi modernizate și automatizate instalații de cântărire situate în punctele de trecere a frontierei de la Giurgiu, Porțile de Fier 1, Moravița, Nădlac, Vărșand, Borș, Petea, Halmeu, Sculeni, Albița, Galați și Negru Vodă. Actualizarea caracteristicilor tehnice ale instalațiilor de cântărire existente va duce la o determinare cât mai exactă a maselor vehiculelor de transport marfă, la micșorarea timpilor de cântărire la tranzitarea punctelor de trecere a frontierei de stat și transmiterea rezultatelor în aplicația informatică e-Tarifare2, fiind astfel limitată intervenția factorului uman la înregistrarea rezultatelor în e-tarifare. După modernizare și automatizare, cele 22 de sisteme de cântărire, vor funcționa 24/7 și vor salva într-o bază de date informațiile despre vehiculul cântărit: numărul de înmatriculare cap tractor/semi (remorcă), masele pe axe și masa totală, numărul de axe cântărite, data și ora cântăririi, cel puțin două imagini (față și spate). Valoarea totală a acestui proiect este 3.267.145,04 lei, din care valoarea fondurilor nerambursabile alocate prin PNRR este 2.656.206,00 lei. Pentru informații suplimentare și noutăți în legătură cu acest proiect, vă rugăm să urmăriți comunicările oficiale ale C.N.A.I.R. S.A”, arată Compania de Drumuri.
Compania Națională de Drumuri (CNAIR) a avut încasări record în 2020, 2021 și în primele opt luni ale anului 2022 la Vama Nădlac 2, creșterile „minune” fiind de 3.200% la veniturile obținute anul trecut din autorizațiile de acces pentru transportatori pe rețeaua rutieră națională, față încasările din 2019, potrivit unui răspuns al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Timișoara, la solicitarea Economedia. Rezultatele financiare din Agenția de Control și Încasare (ACI) Nădlac 2 vin după ce, în toamna anului 2019, DNA a deschis o anchetă prin care acuza conducerea locală PSD Arad că ar fi încasat mita direct în casieria organizației județene (detalii AICI).
În martie, Compania de Drumuri anunța o anchetă internă și sesizarea organelor de cercetare penală pentru verificarea cazurilor de corupție din vămi pe care le-au documentat jurnaliștii de la publicația de investigații Recorder. Publicația a dezvăluit rețeaua de corupție din mai multe vămi unde șoferii de camioane ar da șpagă angajaților din punctele de control și încasare (ACI) ale CNAIR, iar polițiștii de frontieră ar facilita trecerea transportatorilor fără a mai sta la cozile kilometrice.