Ministerul Transporturilor face primul pas pentru „stingerea” datoriei de 570 de milioane de euro pe care statul trebuie să o recupereze de la transportatorul feroviar de marfă şi a pregătit un proiect de Ordonanţă de Urgenţă pentru „darea în plată” (transfer în locul plăţii) a activelor mobile şi imobile.
Termenul-limită pentru rambursarea ajutorului de stat acorda ilegal este martie 2022, iar în lipsa unui mecanism alternativ de plată a datoriei există riscul executării silite şi apoi a ieşirii CFR Marfă de pe piaţă, arată ministerul de resort:
„…în lipsa unui mecanism alternativ de rambursare a ajutorului de stat declarat nelegal de către SNTFM CFR MARFĂ, reglementat prin legislația internă, riscul închiderii necontrolate a societății, ca urmare a demersurilor de executare silită a companiei, și a eliminării bruște a acesteia de pe piața de transport feroviar de marfă este iminent, afectând în mod direct industriile strategice și clienții deserviți de către SNTFM CFR MARFĂ;
– activitatea de transport feroviar este una de interes strategic național, atât din punct de vedere economic, cât și al securității Statului român, necesitatea asigurării prestării acestei activități fiind o prioritate la nivel național și european, iar sistarea acestei activități în ipoteza unei lichidări necontrolate a SNTFM CFR MARFĂ ar avea consecințe grave atât pe plan intern cât și internațional”.
Derogarea propusă presupune ca, în vederea stingerii creanțelor atât fiscale, cât și bugetare acumulate, operatorii de transport feroviar să poată trece în proprietatea statului și în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI), în calitate de minister de resort, prin procedeul de dare în plată (transfer în locul plății), atât active imobile, cât și mobile în baza unei proceduri accelerate, se arată în proiectul de act normativ.
Vezi aici procedura completă pentru trecerea activelor în proprietatea statului şi stingerea creanţelor fiscale şi bugetare.
În decembrie 2017, Comisia Europeană a inițiat o investigație aprofundată pentru a stabili dacă mai multe măsuri luate de România în sprijinul societății CFR Marfă respectau normele UE privind ajutoarele de stat, în special conversia creanțelor în acțiuni în valoare de aproximativ 363 de milioane de euro (1,669 miliarde lei) în 2013 şi a constatat că „statul a acționat mai degrabă în calitate de autoritate publică decât ca acționar al societății. Prin urmare, Comisia a concluzionat că sprijinul din bani publici acordat de România a conferit societății CFR Marfă un avantaj economic neloial față de concurenții săi. Prin urmare, aceste măsuri constituie ajutor de stat în sensul normelor UE”, a explicat în 2020 reprezentanţa Comisiei Europene în România.
Din cei aproape 5.000 de angajaţi, pentru 1.400 de salariaţi, compania a început în vară procedurile pentru disponibilizare şi plata salariilor compensatorii.
CFR Marfă are peste 900 de locomotive şi 27.000 vagoane
Transportatorul feroviar de marfă are o cotă de piaţă de aproximativ 20% şi deţine peste 900 de locomotive şi aproximativ 27.000 vagoane însă, în circulaţie sunt doar 350 de locomotive şi 11.000 de vagoane, aproape 10.000 de vagoane fiind indisponibilizate, sub sechestrul pe care l-a pus CFR Infrastructură, inclusiv pentru neplata taxei pentru utilizarea infrastructurii (TUI).