Compania DAN AIR a anunțat marți că va continua în cele din urmă zborurile pe Aeroportul Brașov, deși luni spunea că intenționează să le suspende, din cauză că nu pot opera în siguranță zboruri pe/de pe aeroportul recent inaugurat. Aeroportul Internațional Brașov Ghimbav, investiție de 140 de milioane de euro, a fost deschis chiar în această lună și a avut deja parte de un scandal de proporții între operatorul român, care de câteva zile postează acuzații pe pagina proprie de Facebook și ROMATSA, care respinge ceea ce numește „acuzații false”.
Compania românească DAN AIR a reclamat că Aeroportul Brașov are mai multe probleme, prin care: lipsa aparaturii pentru îndepărtat păsările de pe raza aerodromului, lipsa organizațiilor de întreținere precum și refuzul extinderii programului operare de către controlorii de trafic, în afara orelor 07.00 – 19.00, în situații de nevoie operațională.
DAN AIR a transmis, marți, într-un comunicat de presă că își va asuma „pierderile adiționale și greutățile întâmpinate” și că va continua programul de zbor adaptat condițiilor oferite în prezent de către Aeroportul din Brașov.
Compania susține că, în urma solicitărilor, Aeroportul Brașov a transmis în cursul acestei zilei o comunicare potrivit căreia problema logisticii pentru îndepărtarea păsărilor din zona aeroportului din Ghimbav a fost rezolvată.
Cu privire la lipsa organizațiilor de întreținere, compania spune că este încă în așteptarea unui răspuns. Referitor la extinderea programului de operare, compania spune că a înaintat doua adrese atât către Aeroportul Brașov, cât și către ROMATSA, solicitând extinderea programului de operare astfel încât să fie respectate cele transmise inițial de către toate părțile implicate, iar până la acest moment nu a primit încă un răspuns.
Compania susține că va continua să opereze zborurile de pe Aeroportul Brașov astfel:
- zborurile care vor se vor derula in intervalul 07.00 – 19.00 nu vor suferi modificări;
- zborurile care se vor derula cu depășirea acestui program orar vor fi finalizate cu ajutorul transportului terestru pus la dispoziție de companie în mod gratuit.
DAN AIR mai spune că aceste măsuri sunt temporare și că speră ca instituțiile implicate să asigure sprijinul ca operațiunile companiei sa fie realizate conform programului de zbor stabilit și acceptat inițial.
Luni, DAN AIR a transmis o comunicare în care arăta că „singurul operator de pe aeroportul Brașov își suspendă zborurile regulate din Brașov”. Atunci, reprezentanții companiei, contactați de Economedia, au precizat că era vorba de o intenție, care ar urma să se concretizeze astăzi. “În proporție de 80% decizia este luată, pentru că nu se pot opera zborurile în siguranță”, precizau reprezentanții companiei.
Anunțurile vin după incidentul din 24 iunie, când o aeronavă Dan Air cu traseul Madrid-Brașov-București a avut întârzieri de 16 minute la aterizarea pe aeroportul Brașov din cauza faptului că ROMATSA a acordat prioriate unei aeronave care decola, potrivit Economica.net.
Reprezentanții Dan Air au susținut că în 24 iunie 2023 controlorii de trafic ROMATSA ar fi pus în pericol siguranța zborului DN288 Madrid-Brașov-București la aterizarea acestuia pe Aeroportul Brașov.
Cu câteva zile în urmă, compania aeriană Dan Air acuza ROMATSA că descurajează operatorii care vor să aibă zboruri de la Brașov, iar Ghimbavul devine o „haltă” a zborurilor de la București către vestul Europei și invers, conform Bizbrasov.ro.
În martie, BoardingPAss anunța că primele curse de pe aeroportul din Brașov încep în iunie și vor fi operate de o singură companie – Dan Air urma să aibă zboruri către opt destinații din șase țări europene.
POZIȚIA ROMATSA după acuzațiile Dan AIR
ROMATSA a transmis un punct de vedere în acest context cu privire la “acuzațiile complet nejustificate colportate în spațiul public în ultimele 24 de ore de reprezentanții unei companii aeriene, cu referire la activitatea ROMATSA în cadrul operațiunilor de la Aeroportul Internațional Brașov Ghimbav”.
Precizările ROMATSA:
- Cu referire la acuzația FALSĂ că ”siguranța pasagerilor zborului DN288 Madrid-Brașov-București a fost pusă în pericol” – În fapt, în niciun moment siguranța pasagerilor zborului DN288 Madrid-Brașov-București nu a fost pusă în pericol, iar instrucțiunea controlorilor de trafic aerian către piloți a avut în vedere tocmai asigurarea aterizării în condiții optime, atunci când pista era liberă.
- Zborul HiSky cu decolare din Brașov la ora 17:50 conform planului de zbor depus a fost supus regularizării de către Managerul de rețea EUROCONTROL (NM), din cauza problemelor de capacitate pe aeroportul din Antalya. Astfel, ora calculată de NM pentru decolarea de pe aeroportul Brașov a fost 18:28. Atât controlul traficului aerian, cât și companiile aeriane trebuie să se conformeze acestor măsuri gestionate la nivel european de către Eurocontrol (conform regulamentului (UE) 2019/123).
- Zborul DN288 cu decolare din Madrid la ora 13:10 conform planului de zbor depus și aterizare la Brasov, a transmis 3 mesaje de întârziere a decolării (13:53, 14:10, 14:53). După intrarea în spațiul aerian al României, controlorii de trafic aerian au acordat zborului mai multe autorizări directe, în măsura în care vremea nefavorabilă a permis acest lucru, însă având în vedere întârzierea la decolare și situația meteo care a impus ocoliri multiple, aterizarea a fost mult întârziată.
- Cu referire la referința INCOMPLETĂ ȘI SCOASĂ DIN CONTEXT din comunicatul companiei aeriene la documentul EASA care stabilește modalitățile de conformare și oferă explicații și îndrumări în ceea ce privește implementarea Regulamentului (UE) 2017/373- În fapt, AMC19 ATS.TR.210(a)(3), face referire la diferite tipuri de aeronave care au prioritate la aterizare: aeronave care au anunțat că trebuie să aterizeze din cauza factorilor care afectează funcționarea în siguranță a aeronavei; aeronave spital sau aeronave care transportă persoane care necesită îngrijiri medicale urgente; aeronave angajate în operațiuni de căutare și salvare; și alte aeronave, după cum poate fi stabilit de autoritatea competentă, în cazul României aceasta fiind Autoritatea Aeronautică Civilă Română. Zborul DN288 în discuție nu se încadrează în niciuna din aceste situații, iar comunicatul companiei aeriene preia doar îndrumarea din GM1 to AMC19 ATS.TR.210(a)(3), care e doar o explicație a modului in care poate fi implementată prevederea AMC, nu o reglementare de sine stătătoare. Dacă zborul DN288 ar fi fost într-o situație critică avea posibilitatea să declare situație de urgență și ar fi avut prioritate la aterizare.
- În ceea ce privește programul de operare, programul furnizării serviciilor de trafic aerian corespunde cu cel al operatorului de aerodrom, Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav și a fost făcut public în urmă cu mai multe luni. Orice modificare a acestui program va trebui inițiată de Aeroport prin solicitarea amendării certificatului său, emis de către AACR.
- ROMATSA aplică Hotărârea Consiliului de Management al Spațiului Aerian care a stabilit schimbările de clasă de spațiu aerian conform orelor de operare ale Aeroportului Brașov. Spațiul aerian nu este închis, regulile aplicabile se schimbă conform legislației aplicabile SERA– Regulamentul (UE) 923/2012.