Cum sunt învățate mamele și minorii vulnerabili să se ferească de pericolele din mediul online

20240830_181812

Prea multe mame cred tot ce văd pe internet, iar această încredere le pune în pericol pe ele și pe copiii lor.

De la această situație, explicată pentru G4 Media de către Lidia Stoichici, membră a echipei Touched România, a pornit proiectul „CyberAware în Jungla Digitală”, ce se concentrează pe educarea tinerilor și mamelor în privința capcanelor din mediul online.

O colaborare lungă între Touched România și Fundația Orange

„CyberAware în Jungla Digitală” este al treilea proiect dezvoltat de către Asociația Touched România împreună cu Fundația Orange.

Are ca scop conștientizarea mamelor, copiilor și adolescenților despre riscurile la care se expun când folosesc rețelele sociale, dezvoltarea unei gândiri critice și analitice, precum și dezvoltarea unei identități autentice și sănătoase în mediul online.

De asemenea, își propune prevenirea cyberbullyingului cu măsuri practice, care să încurajeze protecția identității, empatia, toleranța și respectul în mediul online.

Programul reprezintă o nouă etapă în colaborarea dintre Fundația Orange și Asociația Touched Romania, începută acum mai bine de 9 ani, când Alexandru Iorga, voluntar Orange, a colaborat la un proiect de reintegrare socio-profesională și recuperare psiho-emoțională pentru victimele violenței domestice.

Acesta a fost destinat mamelor găzduite la Centrul Maternal Casa Agar și Centrul de Consiliere și Reintegrare Socială, fiind apreciat prin premiul Societății Civile la categoria Reintegrare Socială.

A urmat Hackathon – Pași spre succes, în 2022, care a ajutat peste 60 de tineri din sistemul de protecție a copiilor să se orienteze în carieră, să învețe lucruri noi despre ei și despre societate și să aibă o încredere mai mare în forțele proprii.

Importanța siguranței cibernetice

Proiectul „CyberAware în Jungla Digitală” a fost construit pe grupe de vârstă.

„Ne-am gândit, în primul rând, la mămici care vin din zone defavorizate și nu au suficiente informații pe această temă”, a explicat Lidia Stoichici.

Ulterior, reprezentanții asociației au decis că trebuie să îi includă în program și pe copiii acestor mame, de la cele mai mici vârste până la adolescență. Apoi, proiectul s-a extins și către minorii care fac parte din sistemul social.

Toate seminariile sunt construite pe tiparul nevoilor lor teoretice și practice, cu prezentări specifice pentru mămici, dar și adaptate pentru tineri.

Cele mai frecvente probleme cu care se confruntau cei care au venit la seminare sunt cele legate de faptul că luau de bun tot ce era pe internet, nu aveau o gândire critică, nu știau să identifice informațiile reale de cele false, nu știau să-și protejeze datele, a arătat Lidia Stoichici.

„Multe mămici au venit la noi și ne-au spus: «Uitați, am câștigat un premiu!» Erau foarte fericite că sunt câștigătoarele unei tombole online.

Când încercam să le explicăm că nu este chiar așa, se uitau la noi la modul «Tu nu vrei să câștig sau ce?», ca și cum noi nu ne bucuram de ce comoară au găsit ele”, a povestit Lidia.

„CyberAware în Jungla Digitală” include, pe lângă seminarii, și un ghid destinat celor 200 de familii participante, majoritatea din medii defavorizate.

„Ne-am concentrat pe protecția personală, a datelor și identității online, dar și pe prevenirea hărțuirii în mediul digital,” a explicat Lidia Stoichici.

Unul dintre vorbitorii principali, Ioan Constantin, expert în securitate cibernetică și voluntar Orange, a subliniat dificultățile cu care se confruntă părinții în protejarea copiilor în mediul digital.

„Părinții au nevoie de unelte și metode pentru a limita expunerea copiilor pe internet. Este esențial să înțeleagă mecanismele de control parental și să învețe cum să le utilizeze eficient,” a declarat Ioan Constantin, pentru G4Media.

Sprijinul voluntarilor Orange, cheia succesului

Voluntarii Orange au avut un rol esențial, ca lectori, asigurând atât suportul logistic, cât și supravegherea copiilor, pentru ca mamele să poată participa la cursuri.

Iar acestea din urmă au recunoscut necesitatea informațiilor pe care le-au primit în proiect, fiind preocupate de protecția copiilor lor.

„Este vital să fim atenți la modul în care ne prezentăm viața online și să nu cădem pradă iluziei perfecțiunii promovate pe rețelele sociale,” a declarat Stela, una dintre mamele participante.

„Nu ne-am fi descurcat fără voluntarii Orange”, recunoaște Lidia Stoichici.

Alexandru Iorga, voluntar al Fundației Orange, a fost alături de ei și i-a ajutat foarte mult cu informații. Au făcut un grup de lucru, înainte să înceapă să lucreze la proiect. Au contribuit la organizare.

„Noi suntem o mână de oameni, iar fără ei ne-ar fi fost extraordinar de greu”, a mai adăugat Lidia.

Toți cei implicați s-au bucurat când, după desfășurarea seminariilor, participanții și participantele le-au spus că ce au învățat este foarte util și interesant. Iar bucuria a fost și mai mare când aceștia au spus că au nevoie chiar de mai multe informații.

„Suntem foarte recunoscători Fundației Orange pentru aceste oportunități prin care ajutăm o întreagă comunitate a mămicilor și a copiilor care sunt la Touched România.

Avem în jur de 200 de persoane care sunt în comunitatea noastră și astfel de proiecte au un impact semnificativ pe termen lung”, a transmis Lidia Stoichici.

Câștigător în cadrul programului „Susține un ONG”

Proiectul „CyberAware în Jungla Digitală”, al Asociației Touched România, a fost selectat în programul „Susține un ONG”, un fond care oferă finanțare pentru proiecte de filantropie propuse de angajații Orange și dezvoltate alături de o organizație non-profit, pentru ca ei să învețe să coordoneze un proiect, să învețe să caute resurse alternative de finanțare pentru proiectele în care cred, să învețe să comunice un proiect, să dezvolte capacitatea de identificare de soluții la probleme sociale elementare, să crească gradul de satisfacție personală.

Vezi aici detalii despre proiectul „CyberAware în Jungla Digitală”

https://www.fundatiaorange.ro/cyberaware-in-jungla-digitala/

Fundația Orange este o organizație non-profit care se implică în viața comunității prin realizarea de proiecte de filantropie menite să aducă schimbări pozitive în viața persoanelor dezavantajate.

În cei 12 ani de activitate, Fundația Orange a investit peste 7,8 milioane de euro în proiecte de educație digitală pentru persoane defavorizate și în proiecte de sănătate, educație, cultură în beneficiul persoanelor cu deficiențe de vedere și/sau de auz, în scopul incluziunii lor sociale.

Principalele programe ale fundației sunt: „Orange Digital Center”, „Digitaliada”, „Susține un ONG”, „Lumea prin culoare și sunet”, „Solidarity FabLabs” și „Centrul Digital pentru Femei”.