Ministrul Transporturilor și Compania de Drumuri (CNAIR) au prezentat versiuni total diferite referitoare la ratarea contractului pentru autostrada cu tuneluri dintre Lugoj și Deva, investiție finanțată prin PNRR, dar cu termen limită 2026.
Pe de o parte, CNAIR răspundea unei clarificări din partea constructorilor cu privire la explozia prețurilor la materialele de construcții argumentând că valoarea din licitație de 1,3 miliarde lei (din 2019) este „acoperitoare luând în considerare situația actuală a prețurilor de pe piață”. Iar pe de altă parte, ministrul Sorin Grindeanu a spus vineri, la Timișoara, că oferta turcilor de la MAPA a avut o valoare aproape dublă și că licitația trebuie refăcută astfel încât să fie în acord cu majorarea prețurilor la materialele de construcții din ultimii 2 ani, după cum Economedia a scris aici.
Ce au cerut constructorii:
„În afară de efectele inflației care au început să apară în țări, au avut loc creșteri destul de mari ale prețurilor la energie, la combustibil și prețurile materiilor prime precum oțel de armare etc. De exemplu, valoarea creșterii oțelului de armătură a ajuns la 90 % de la lansarea licitației până astăzi. Această creștere, corespunde cu cel puțin 5-7 % din creșterea costului bugetar al proiectului. În aceste condiții, devine aproape imposibil ca ofertanții să se încadreze în bugetul proiectului din cauza impredictibilității acestor fluctuații majore și neașteptate.
Vă rugăm să confirmați că:
a) Pot fi alocate fonduri suplimentare pentru acest proiect
b) Valoarea maximă a bugetului 1.560.501.398 lei poate fi stabilită ca nou prag pentru elaborarea și evaluarea ofertei
c) Este posibilă realocarea unei sume rezonabile din cadrul bugetului alocat rezervelor de implementare (1.560.501.398 -1. 363.135.841 =197.365.557) pentru a fi utilizată în condițiile art. 104 alin. 8 din Legea 98/2016”, potrivit documentelor pe care le-a consultat Economedia.
Important de precizat că asocierea MAPA – CENGIZ va construi lotul 2 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești. Oferta financiară a fost de aproximativ 4,3 miliarde lei, mult sub estimarea CNAIR 4,8-5,2 miliarde lei. Nici în acest caz, rezerva de implementare NU acoperă diferența, după cum Economedia a arătat aici.
Răspunsul Comisiei de Evaluare a CNAIR
„La elaborarea Propunerii Financiare, ofertantii se vor raporta la valoarea minima a intervalului de la Sectiunea II.1.5, respectiv la valoarea de 1.363.135.841 Lei fara TVA. Autoritatea contractanta precizeaza faptul ca valoarea estimata a contractului de lucrari este acoperitoare luand in considerare situatia actuala a preturilor de pe piata. Conform prevederilor art. 5.1 Sub-clauza 48.3 din Acordul contractual, Autoritatea contractanta aplica formula de actualizare a preturilor, pe parcursul implementarii contractului, avand ca data de referinta „data anterioara cu 30 de zile fata de ultimul termen – limita de depunere a ofertelor”.
Grindeanu confirmă, astfel, semnalele de alarmă din spațiul public transmise de Asociația Pro Infrastructură care arătau riscurile pe care le aduce lipsa concurenței, subevaluarea lucrărilor și studiile vechi, neactualizate.
În schimb, luna trecută, Compania de Drumuri, citată de publicația Timișonline, acuza Asociația Pro Infrastructură că lansează pe piață teme trunchiate și nega faptul că un studiu de fezabilitate vechi sau prețurile neactualizate ar putea reprezinte probleme în derularea proiectulu.
„Asociația Pro Infrastructura ar trebui să nu își mai bată joc de toți românii aruncând pe piață teme trunchiate și încercând să creeze dezbateri sterile care pot duce la blocarea unor proiecte, după cum experiența ultimilor ani ne-a arătat. Studiile de fezabilitate – până și Pro Infrastructura știe, care a avut consilieri în minister – sunt ilustrative și ca atare, cel care câștigă licitația trebuie să-și facă proiectul, pentru că contractul este pentru proiectare și execuție. Deci antreprenorul trebuie să facă și proiectul, pe care ulterior să-l execute tot el. Pentru a-și face proiectul, trebuie să aibă studii geologice și ridicările topografice, tot ce ține de proiectare. Cu sau fără studiu de fezabilitate, constructorul, care este serios și capabil, poate face acest proiect fără nicio problemă”, arăta CNAIR. (n.r sublinierea aparține redacției)
„Termenul de finalizare prevăzut este 10 luni proiectare și 28 de luni execuție conform factorilor de evaluare din Documentația de Atribuire. Obiectul contractului îl reprezintă proiectarea, execuția și finalizarea lucrărilor pentru obiectivul major de investiții Autostrada Lugoj – Deva (A1), Lot 2: km 27+620 – km 56+220, Secțiunea E și finalizare Secțiunea D în lungime de aproximativ 9,13 km, din care 2,13 km de tunel forat. Conform condițiilor din Acordului de mediu a fost prevăzută realizarea a două tuneluri în cadrul Secțiunii E2 în contexul evitării problemelor de stabilitate și a impactului negativ cu implicații majore asupra mediului. Lungimea celor două tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km. Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecționale prevăzute pe fiecare cale de circulație cu platforma de 11,25 metri”, a transmis CNAIR.
Ministerul Transporturilor prin CNAIR (în mandatul lui Răzvan Cuc) a reziliat ilegal contractul lotului 2 al Autostrăzii A1 Lugoj – Deva cu antreprenorul Salini, iar Curtea de Arbitraj de la Paris a decis repunerea constructorului în contract și plata unei despăgubiri de 230 de milioane de lei către firma din Italia.