Cum răspund companiile din toată lumea la atacurile asupra navelor din Marea Roșie

Marea Rosie Sursa foto: Unsplash/ Kinsey - ilustrație generică

Atacurile asupra navelor de către militanții houthi susținuți de Iran în Yemen au perturbat comerțul internațional pe cea mai scurtă rută maritimă dintre Europa și Asia. Atacurile, care au vizat o rută care reprezintă aproximativ 15% din traficul maritim mondial, au determinat mai multe companii de transport maritim să își redirecționeze navele, scrie Reuters.

Statele Unite și Marea Britanie au lansat zeci de atacuri aeriene împotriva unor obiective militare houthi în noaptea de 11 și 12 ianuarie, ca represalii la aceste atacuri, extinzând conflictul regional care provine din războiul purtat de Israel în Gaza.

Mai jos sunt prezentate răspunsurile companiilor la aceste perturbări:

BP

La 18 decembrie, compania petrolieră a declarat că a întrerupt temporar toate tranzitele prin Marea Roșie.

DANONE

Grupul alimentar francez a declarat în decembrie că majoritatea transporturilor sale au fost deviate, ceea ce a dus la creșterea timpului de tranzit. În cazul în care situația va dura mai mult de 2-3 luni, Danone va activa planuri de atenuare, inclusiv prin utilizarea unor rute alternative pe cale maritimă sau rutieră, acolo unde este posibil, a declarat un purtător de cuvânt.

DHL

Compania germană de logistică, care nu operează nave, dar le folosește pentru a transporta containere, și-a sfătuit pe 8 ianuarie clienții să se uite cu atenție la modul în care își gestionează stocurile.

ELECTROLUX

Producătorul suedez de electrocasnice a înființat un grup de lucru pentru a găsi rute alternative sau pentru a identifica livrările prioritare pentru a încerca să evite întreruperile. Acesta vede un impact limitat asupra livrărilor pentru moment.

EQUINOR

Firma norvegiană de petrol și gaze naturale a declarat pe 18 decembrie că a redirecționat navele care se îndreptau spre Marea Roșie.

ESSITY

Producătorul unor mărci precum Libresse și TENA a declarat că rămâne în contact cu furnizorii afectați pentru a asigura fluxul continuu de bunuri, dar a adăugat că impactul asupra activității sale a fost limitat.

EUROPRIS

Retailerul norvegian, care importă 35-40% din bunurile vândute din Asia prin transport maritim, a declarat pe 5 ianuarie că nu a luat în considerare alte opțiuni de transport, deoarece acest lucru ar crește costurile. Acesta a precizat că timpii mai lungi de expediere se încadrează în marja sa de siguranță și că nu se așteaptă provocări semnificative.

GEELY

Geely, al doilea mare producător auto din China după vânzări, a declarat la 22 decembrie că vânzările sale de vehicule electrice vor fi probabil afectate de o întârziere a livrărilor, deoarece majoritatea firmelor de transport maritim pe care le folosește pentru a exporta vehicule electrice în Europa redirecționează navele în jurul Africii.

IKEA

Retailerul suedez de mobilă gata asamblată a declarat pe 19 decembrie că situația va duce la întârzieri și ar putea cauza constrângeri de disponibilitate pentru anumite produse. „Evaluăm alte opțiuni de aprovizionare pentru a asigura disponibilitatea produselor noastre”, a precizat acesta.

KONE

Producătorul finlandez de ascensoare a declarat că situația ar putea întârzia în unele cazuri livrările, dar majoritatea livrărilor clienților săi ar trebui să rămână în grafic. Kone a declarat că s-a pregătit pentru întreruperi prin căutarea unor metode și rute de livrare alternative.

LIDL

Tailwind Shipping Lines, unitatea Lidl, care transportă mărfuri nealimentare pentru lanțul de supermarketuri cu discount și mărfuri pentru clienți terți, a declarat că deocamdată navighează în jurul Africii.

MOSAIC

Compania americană de îngrășăminte a declarat pe 18 decembrie că a redirecționat câteva transporturi cu destinația SUA în jurul Africii.

NEXT

Directorul general al retailerului britanic de îmbrăcăminte a declarat pe 4 ianuarie că creșterea vânzărilor va fi probabil moderată dacă întreruperile vor continua până în 2024. El a spus că Next, care își procură majoritatea produselor din Asia, ar putea atenua acest lucru prin comenzi mai devreme sau prin utilizarea unor transporturi aeriene.

TESLA

Producătorul american de vehicule electrice va suspenda cea mai mare parte a producției de automobile la fabrica sa de lângă Berlin, în perioada 29 ianuarie – 11 februarie, din cauza lipsei de componente cauzată de schimbarea rutelor de transport, a anunțat producătorul american pe 11 ianuarie.

TSMC

Primul producător mondial de cipuri contractuale a declarat pe 19 decembrie că nu anticipează un impact semnificativ asupra operațiunilor sale.

VOLKSWAGEN

Constructorul auto german a declarat pe 20 decembrie că redirecționarea transporturilor va duce la călătorii mai lungi, dar nu a observat probleme până acum.

VOLVO CAR

Constructorul auto suedez a declarat pe 12 ianuarie că va întrerupe producția la uzina sa din Belgia timp de trei zile în săptămâna următoare, din cauza întârzierilor cauzate de situația de securitate din Marea Roșie.

WHIRLPOOL

Producătorul de electrocasnice a declarat în decembrie că monitorizează îndeaproape problemele logistice din regiune pentru a contribui la atenuarea riscurilor pe măsură ce acestea apar, adăugând că nu a existat până acum niciun impact asupra activității sale.

YARA

Producătorul norvegian de îngrășăminte a declarat pentru Reuters că a fost doar ușor afectat deocamdată, deși Marea Roșie este o rută de aprovizionare importantă pentru companie.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: