Cum merge sezonul de angajări în piața care se bate pentru specialiști? Raluca Dima, din fruntea echipei de Recrutare SII România: “Așteptările salariale au crescut, dar a evoluat și nivelul de senioritate solicitat, o dată cu gradul de complexitate a proiectelor”

calculator, job, grafice Foto: Pixabay

Industria de software din România a crescut în 2020 cu aproximativ 10% față de 2019 și a fost cu 250% peste nivelul din 2010, depășind pragul de 8,3 miliarde de euro, arată o analiză a consultanților de la Keysfin. Aceștia estimează continuarea tendinței neîntrerupte de creștere din ultimii 10 ani și atingerea unui nou maxim istoric în anul 2021, de peste 9,2 miliarde de euro. Numărul de angajați din industria software a crescut cu 4% față de 2019 și a fost cu 170% peste nivelul din 2010, la aproape 138 de mii de angajați în 2020.

În acest context, cât de greu se mai găsesc oameni în industria momentului, cum a schimbat pandemia modul de lucru, procesul de recrutare și activitatea în IT?

Oferă câteva răspunsuri pentru Economedia Raluca Dima, Head of Talent Acquisition Department SII Romania. Compania multinaţională specializată în servicii de dezvoltare software (digital și inginerie) și IT outsourcing tocmai se mută într-un sediu nou și a angajat constant în ultimele luni. De altfel, compania plănuiește să își mărească echipa cu peste 200 de angajați până în 2023. În ceea ce privește schimbările aduse de pandemie, firma s-a adaptat la sistemul de lucru impus în actualul context, iar în noua clădire de birouri spațiile sunt amenajate incluzând trei opțiuni de lucru (Work From Home, la birou și hibrid), dar reprezentanții companiei nu au dorit să ofere detalii privind gradul de vaccinare.

Pentru activitatea de recrutare, compania are o echipă dedicată, de Talent Acquisition, care include 16 recruiteri, specializați în industria IT și organizați în 4 echipe. Acestea sunt formate pornind de la o serie de criterii ce țin de clienți, technologii.

 

Rep: Câți angajați are acum compania și care e planul pentru anul următor? Mai aveți nevoie de oameni?

Raluca Dima: În prezent, echipa noastră este formată din peste 430 de specialiști cu un nivel ridicat de experiență. Până la 1 aprilie 2022, obiectivul nostru era să creștem echipa cu 150 de ingineri IT. Am depășit deja această țintă recrutând până în prezent peste 240 de ingineri IT. Mai mult decât atât, luând în considerare proiectele pe care le avem în desfășurare, pregonizam că în următoarele 3 luni alți 50 de noi colegi se vor alătura echipei. Pentru următorul an fiscal (aprilie 2022 – martie 2023) obiectivul nostru este să atingem 650 de angajați, în acord cu proiectele pe care le avem în derulare și cele planificate.

Ce fel de poziții sunt disponibile?

Cele mai frecvente poziții deschise sunt cele de dezvoltatori software C#, Java, .net, C++ și DevOps.

În ce fel a influențat pandemia procesul de recrutare? Ați reușit să angajați în această perioadă, mai sunt oameni pe piață? 

Pandemia ne-a determinat să ne adaptăm în primul rând ca mindset, provocându-ne să identificam noi soluții pentru atragerea candidaților. În tot acest timp, metodologia de lucru și organizarea echipei Talent Acquisition, susținute de aplicații software și instrumente interne online și offline, au constituit un avantaj în adaptarea noastră la modelul de lucru Work From Home, determinând atingerea obiectivelor noastre de creștere a echipei mai repede decât estimasem inițial.

Din punctul nostru de vedere, România este o țară cu un mare potențial la nivelul inginerilor IT, ce au un grad de senioritate tot mai ridicat. În acest context, un aspect important este ca tipurile de proiecte ce se oferă să fie suficient de atractive, asemenea și condițiile de lucru.

Ce fel de beneficii caută potențialii angajați?

Așteptările au rămas relativ aceleași, adăugându-se noul model de lucru, munca de acasă. Remarcăm, de asemenea, o tendință către partea academică, vizând evoluția profesională: cursuri, certificări și altele. Evaluând toate beneficiile disponibile în industria noastră și în acord direct cu feedback-urile primite atât de la colegii noștri, cât și de la numărul mare de candidați aflați în proces de recrutare, am extins  pachetul de beneficii oferit, incluzând toate acele beneficii care s-au dovedit a fi prețuite cel mai mult de către majoritatea dintre ei. De asemenea, anul acesta am lansat programul intern de recomandări, SIIkers Referral Program, prin care colegii noștri pot primi bonusuri pentru fiecare recomandare ce conduce la acoperirea unei poziții deschise.

Care e acum sistemul de lucru în companie și cum vedeți viitorul? Remote, la birou, hibrid?

În compania noastră, toate cele 3 modele de lucru – full-time Work From Home, prezență permanentă la birou și mixt – se aplică și funcționează cu un nivel ridicat de eficiență.

Munca de la distanță este pentru noi un model de lucru eficient, pe de o parte, îmbunătățind echilibrul dintre viață profesională și cea personală a colegilor noștri, pe de altă parte, permițându-ne să păstram calitatea serviciilor și time-to-market-ul asumate în relația cu clienții noștri.

De altfel, adaptarea rapidă la munca la distanță a fost pentru noi un mare succes atât datorită gradului înalt de profesionalism al echipei noastre, cât și ca urmare a faptului că, fiind membri ai unei companii multinaționale, eram deja obișnuiți să lucrăm la distanță, ca parte a unor echipe distribuite global.

În curând ne vom muta într-o nouă clădire de birouri în care am adaptat spațiile la un mod de lucru deschis, flexibil, incluzând toate cele trei opțiuni: Work From Home, la birou și hibrid. Astfel, în funcție de specificul proiectului, colegii noștri pot alege și combina cele 3 moduri de lucru. Există, desigur, și proiecte cu un înalt nivel de securitate și confidențialitate care pot fi executate doar de la birou.

Totodată, dezvoltăm cultura noastră organizațională în acest sens, îmbunătățind progresiv tehnologiile și instrumentele de lucru ce permit o comunicare la distanță mai fluentă. Nu în ultimul rând, avantajele incluse în pachetul de beneficii sunt și ele în acord cu acest nou mod de lucru.

 

Tot în legătură cu sistemul de lucru – există vreun plan de extindere, cu birouri, la nivel național? De unde vin noii angajați? Oferiți și facilități de relocare sau cei mai mulți sunt din București?

La începutul anului 2022 ne vom reloca într-un nou sediu aflat în One Cotroceni Park. Este o măsură strategică având în vedere creșterea estimată. Totodată, ne dorim să oferim colegilor noștri un spatiu de lucru modern, performant, flexibil, în care fiecare dintre noi să poată lucra în orice moment în condiții optime, indiferent de modul de lucru ales.

Noii colegi pot veni de oriunde din țară, fie că vorbim despre proiecte în care se poate lucra full-time de acasă sau hibrid. Oferim, desigur, facilități optime de relocare celor ce doresc acest lucru.

În anul 2022 dorim să realizăm extinderea la nivel național, luând în considerare diverse puncte strategice. Această măsură evolutivă naturală ne va permite, pe de o parte, să consolidăm servicile oferite clienților noștri, pe de alta, să oferim noi facilități colegilor din țară.

Cum au evoluat salariile în IT în acest an, având în vedere că multe companii din domeniu au accelerat angajările, pe fondul nevoilor în creștere de digitalizare?

În contextul socio-economic creat de pandemie în anul 2021, putem afirma că în domeniul IT așteptările salariale au crescut, însă, în același timp, a evoluat și nivelul de senioritate solicitat, odată cu gradul de complexitate a proiectelor în care ne-am implicat. Astfel, putem spune că există un echilibru.

Într-adevăr, pandemia a condus la o creștere a cererii pentru serviciile IT atât la nivel național, cât și internațional. La nivel național, nevoia de digitalizare a companiilor s-a accelerat și, odată cu ea, și procesele necesare în acest sens. La nivel internațional, cererea pentru serviciile IT a crescut îndeosebi pe fondul unei nevoi tot mai stringente de reducere a costurilor.

Ambele situații au favorizat dezvoltarea companiei noastre, permițându-ne o creștere superioară celei estimate inițial.

Digitalizarea a influențat de asemenea modul în care comunicăm cu candidații și colegii noștri. Astfel, încercăm să le fim cât mai aproape printr-o comunicare internă constantă și acțiuni de employer branding ce vin în întâmpinarea nevoilor lor de informare, relaționare și destindere.

Echipa de “Talent Aquisition”

 

La ce fel de proiecte lucrează echipele din România? Puteți să ne dați câteva exemple de proiecte sau clienți pentru care se lucrează de aici?

În principal, portofoliul de clienți ai SII România acoperă lideri din industriile IT, Banking & Finance, Energy, Automotive, Transportation, Aerospace & Defence, Telco, pentru care compania livrează atât proiecte de digital software, cat și de software engineering, destinate filialelor locale, dar și celor internaționale. Echipele din divizia Inginerie a SII Romania livrează servicii de dezvoltare software, testare, mentenanță și suport pentru unii din cei mai mari jucatori globali din industriile Automotive, Manufacturing, Transportation, Aerospace & Defense si altele.

Un proiect de referință livrat pentru o companie lider în industria Automotive constă în dezvoltarea unei soluții software de tipul Smart Access (acces cu telefonul mobil în mașină) și pornirea motorului de la distanță. Totodată, echipele din divizia Inginerie sunt implicate în mai multe proiecte de dezvoltare a unor aplicații software pentru panourile de bord și tip firmware pentru controlere destinate celor mai puternice companii din Automotive prezente în România.

Un alt proiect al diviziei este o soluție software destinată managementului bazelor de date, dezvoltată pentru un important jucător din industria aerospațială. Soluția contribuie la standardizarea datelor și minimalizarea riscurilor erorilor umane.

Echipele din divizia Digital livrează servicii complete de dezvoltare software, testare, mentenanță și suport pentru companii de top din industriile IT, Banking & Finance, Energy, Agriculture, Telecommunications si altele. Un alt proiect interesant este o aplicație software accesibilă de pe orice dispozitiv mobil, cu ajutorul căreia agenții de vânzări înregistrează și vizualizează informațiile despre comenzi din sistemul SAP. Aplicația a fost dezvoltată pentru o companie globală lider in agricultură și este utilizată în prezent în filialele acesteia din Italia și Spania.

Pentru una din cele mai importante companii de tehnologie din SUA, SII România livrează servicii de dezvoltare software si quality assurance ca parte integrantă dintr-o echipă globală, distribuită pe 3 continente. De asemenea, pentru unul din cei mai mari jucători din industria de Telecomunicații compania a dezvoltat o platformă colaborativa pentru monitorizarea, stocarea si administrarea documentelor și a conținutului web, utilizată de peste 5000 de utilizatori la nivel de grup.

 

Și o temă de actualitate: Cum preconizați că va influența activitatea companiei o eventuală obligativitate a certificatului verde (discutată acum)? Sunteți pregătiți pentru o asemenea măsură? Ați susținut până acum în vreun fel campania națională de vaccinare?

Starea de sănătate a actualilor și a potențialilor noștri colegi este o prioritate pentru noi. Respectăm așadar cu strictețe atât reglementările legale, cât și măsurile recomandate de autoritățile sanitare, astfel încât să limităm pe cât posibil răspândirea virusului Covid-19.

Impactul pandemiei a fost resimțit mai mult sau mai puțin direct de către toate segmentele economice, însă în industria noastră am avut șansa de a ne putea adapta mai ușor datorită posibilității de a lucra de acasă, precum și a digitalizării complete a proceselor de recrutare. Aceste măsuri ne permit să diminuăm riscul contagiunii și să ne continuăm activitatea în condiții de siguranță și eficiență. Astfel, în așteptarea noilor reglementări legale și recomandări ale autorităților sanitare, oferim colegilor noștri posibilitatea de a lucra de acasă, în acord cu specificul proiectelor în care sunt implicați.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: