Mersul cu bicicleta a cunoscut o creștere semnificativă în popularitate și numeroase orașe din întreaga lume au realocat, fie și temporar, spațiu rutier cicliștilor și pietonilor, arată datele Comisiei Europene, care a publicat astăzi cifre provizorii privind accidentele rutiere mortale din anul 2020.
“Această evoluție încurajatoare poate avea un impact pozitiv considerabil asupra calității aerului și a schimbărilor climatice și, în același timp, creează noi provocări în materie de siguranță rutieră”, menționează reprezentanții comisiei. La nivelul UE, aproximativ 70 % din accidentele rutiere mortale din zonele urbane implică participanți la trafic vulnerabili, printre care se numără pietonii, motocicliștii și bicicliștii. “Abordarea siguranței rutiere în mediul urban este, prin urmare, un domeniu-cheie de interes, iar Comisia dorește să se asigure că siguranța rutieră este luată în considerare în toate etapele planificării mobilității urbane. Siguranța rutieră va fi un element important al noii inițiative privind mobilitatea urbană care urmează să fie prezentată de Comisie în cursul acestui an”, arată reprezentanții CE. Două capitale europene, Helsinki și Oslo, au marcat o etapă importantă, ajungând la zero decese pentru pietoni și bicicliști în 2019, citând reducerea vitezei ca factor esențial pentru acest progres.
Studiile care au în vedere impactul noilor piste arată rezultate încurajatoare, chiar dacă e vorba de infrastructură temporar alocată bicicletelor. Investițiile în infrastructură pentru ciclism pot încuraja naveta cu bicicleta, reducând astfel poluarea în marile orașe, arată un nou studiu, citat de nytimes.com. Una dintre cele mai mari creșteri în ceea ce privește mersul cu bicicleta s-a înregistrat în Paris, un oraș în care zeci de km de piste au fost adăugate în infrastructura orașului doar în ultimele luni. Capitala Franței este unul dintre orașele unde au apărut piste temporare, extinse în timpul pandemiei. Citește mai multe AICI
Impactul pandemiei în ceea ce privește numărul de accidente
Datele Comisiei Europene sugerează de asemenea că reducerea volumelor de trafic, ca urmare a pandemiei de COVID-19, a avut un impact clar, deși nemăsurabil, asupra numărului de accidente rutiere mortale. “Cu toate acestea, datele preliminare arată că în SUA, de exemplu, numărul accidentelor mortale a crescut vertiginos în 2020, în pofida reducerii volumelor de trafic. Într-adevăr, statisticile înregistrate în unele țări ale UE indică, de asemenea, o creștere a comportamentelor mai riscante, în special excesul de viteză, în perioadele de restricții de deplasare a persoanelor”, arată reprezentanții CE.