Controverse privind potențiala investiție din Tetarom V Cluj. „De câte ori a vorbit un politician înainte de vreme, marile investiții au căzut”

Bosch, Tetarom Cluj, parc industrial Sursa foto: Tetarom

Alin Tișe, președintele Consiliul Județean Cluj a anunțat acum ceva timp că există discuții avansate cu o companie din domeniul auto pentru a prelua în integralitate parcul industrial Tetarom V pregătit de Consiliului Județean pe un teren de 115 hectare în localitatea Luna. Tișe a refuzat să dea mai multe amănunte și a spus că pe măsură ce negocierile vor înainta se vor mai afla lucruri. Însă, Adrian Sandu, secretar general al ACAROM, și-a exprimat dubiile în legătură cu posibila investiție din Cluj.

„E drept că România poate atrage multe investiții. Dar am o suspiciune. Dacă un investitor, oricare ar fi el, dorește 150 de hectare, de ce s-ar duce la Cluj? Salariile sunt mari, investiții multe, forța de muncă e puțină, e cam greu. S-ar crea o concurență uriașă. Acolo e deja Bosch, e DeLonghi, iar o fabrică pe 115 de hectare sau cât va fi, va avea are nevoie de minimum 10.000 de angajați. De unde îi găsești în Cluj? Cred că se apucă niște politicieni să vorbească când nu e cazul. Nu știu pentru ce o fac, autoreclamă, voturi, nu-mi dau exact seama. Dar dacă vină o mare companie în Cluj s-ar crea un adevărat vârtej. Ce fac, aduc vietnamezi? Le-ar mai trebui 150 de hectare ca să le facă case”, spune Adrian Sandu.

Potrivit lui Sandu, în fața unor asemenea investiții, ar trebui să se ia în calcul că în afară de utilități și altele asemenea, deciziile se iau la nivel central, adică la București. Culmea e că Ministerul Economiei, întrebat de Economedia, nu știe nimic și, de altfel, a transmis că nu deține date, pentru că investițiile străine s-au mutat la Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, care a fost și el întrebat de Economedia despre situația legată de potențiala investiție. Când și dacă va răspunde, vom publica opinia ministerului.

Mai mult, Sandu spune că e posibil ca un dezvoltator să trateze pentru parcul din Cluj, și abia apoi să ia legătura cu diverse firme de automotive, fie producători, fie producători de componente auto. Dar, atenție, în zonă operează deja Bosch.

„E vorba de ajutoare de stat, de semnături, de discuții. Din experiența mea, de câte ori a anunțat un politician o astfel de investiție, nu s-a mai întâmplat. Pe model BMW, s-a apucat unul să vorbească și ăia au plecat cum au venit. Asta ca să nu mai vorbesc despre infrastructura din România și altele. Dar, dacă tratăm astfel de oferte cu inteligență, putem beneficia de investiții”, explică Sandu.

Dacă lăsăm la o parte controversa despre investiție, deși e doar o supoziție, e probabil ca pentru parcul logistic Tetarom V să se negocieze cu Volkswagen, dar nu pentru o fabrică de mașini, fie ele și electrice, ci pentru una de baterii pentru acest tip de mașini. Contactată de Economedia, compania germană nu a răspuns până la publicarea acestui articol.

Volkswagen vrea să facă șase fabrici de baterii în Europa

Până una alta, germanii au înființat o companie europeană care va consolida activitățile de-a lungul lanțului valoric pentru baterii – de la procesarea materiilor prime până la dezvoltarea unei baterii Volkswagen unificate până la gestionarea gigafabricilor europene – și vor decide în prima jumătate a acestui an unde în Europa de Est vor amplasa una dintre fabricile pomenite. Lucru care concordă cu anunțul, poate nesăbuit, al lui Tișe.

Volkswagen intenționează să înființeze șase gigafabrici în Europa pentru a acoperi cererea tot mai mare de celule de baterii din cadrul grupului. Producția de celule de baterie din Salzgitter este programată să înceapă în 2025, iar gigafabrica din Saxonia Inferioară va produce celule de baterii unificate pentru segmentul de volum al grupului Volkswagen. În faza sa inițială, fabrica este setat să aibă o capacitate anuală de 20 gigawați oră; aceasta este planificată să se dubleze la 40 gigawați oră într-o fază ulterioară.

Se preconizează că fabricarea celulelor de baterie din Salzgitter va oferi locuri de muncă pentru peste 2.500 de oameni în viitor. Acești angajați vor fi în principal personal de la uzina de motoare din Salzgitter, care va fi recalificat pentru a-și asuma aceste noi roluri. Unii dintre acești angajați aduc experiență – în planificare sau logistică de exemplu – care va fi utilă în construcția fabricii.

Compania plănuiește să construiască gigafabrici suplimentare în Spania și Europa de Est, iar amplasamentele exacte pentru gigafactoriile 3 și 4 urmează să fie decise în prima jumătate a anului 2022. Volkswagen intenționează să deschidă încă două fabrici de celule de baterii în Europa până în 2030. Și aici apare potențialul rol al Tetarom V în ecuație.

Parcul industrial clujean ar putea deveni una dintre megafabricile Volkswagen, pentru producția de baterii pentru mașini electrice. Presa românească mai bănuiește că un alt producător auto interesat de Tetarom V ar putea fi compania cehă Skoda, parte a grupului Volkswagen, care a mai tatonat România pentru construcția unei fabrici în 2018-2019.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: