Contractul pentru supervizarea Metroului din Cluj-Napoca, la a doua licitaţie. Contractul a fost majorat de la 125 la 140 de milioane lei

Consiliul General PMB PUG M 4 Filaret Progresu Sursa Foto : Metrorex

Primăria municipiului Cluj-Napoca a lansat o nouă licitaţie pentru supervizarea lucrărilor de proiectare şi execuţie la Magistrala M1, contract de aproximativ 2 miliarde de euro al cărui câştigător ar urma să fie desemnat pe 27 ianuarie 2023 (detalii aici).

Prima licitaţie pentru contractul de supervizare a fost anulată pe 13 decembrie, la contractul de 125 de milioane lei nefiind depusă nicio ofertă conformă. Pentru a doua încercare, Primăria Cluj-Napoca a suplimentat valoarea cu peste 15 milioane lei, de la 125 de milioane la 140 de milioane lei. „Servicii de supervizare proiect (consultanță) aferent obiectivului de investitii: „Proiectare și execuție lucrări de infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), automatizare trafic, racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție „tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – Etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid cluj: magistrala I de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj”, conform caietului de sarcini – informaţii SEAP. Este cel mai mare contract pentru servicii de supervizare din domeniul transporturilor, iar ofertele pot fi depuse până la 27 ianuarie 2023, exact termenul estimat pentru desemnarea constructorului.

Serviciile de supervizare înseamnă, practic, consultanță pe durata contractului de proiectare și execuție. Durata contractului de supervizare este de 156 de luni. Pe de altă parte, Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor (mandatul Cătălin Drulă), susține că Primăria condusă de Emil Boc a dus la anularea licitației pentru că nu a reușit să răspundă clarificărilor proiectanților.

„Un nou eșec marca Emil Boc la metroul din Cluj: s-a anulat licitația de supervizare a lucrărilor la magistrala de metrou. Motivul: Primăria nu a fost capabilă să răspundă la clarificări. În lipsa unei echipe de diriginți de șantier responsabili de verificarea și certificarea lucrărilor, contractul de execuție pentru metroul din Cluj nu va putea începe în timp util. Astfel, puținele șanse de încadrare în termenul PNRR și accesarea celor 300 de milioane de euro până în 2026 au devenit practic nule. De ce s-a anulat licitația? Companiile interesate au pus peste 100 de întrebări primăriei Cluj cu privire la documentația de la licitație, însă răspunsurile nu s-au ridicat la înălțimea așteptărilor. Primăria a încercat să condiționeze plata serviciilor de supervizare de avansul lucrărilor de metrou aflate pe un alt contract ce nu e în controlul echipei de supervizare. Între timp, la licitația pentru lucrările la metrou, Boc face ce știe mai bine: a amânat cu o lună (deocamdată) evaluarea celor 2 oferte și anunțarea câștigătorului până la finalul anului. Este cert că în 2022 nu se va semna contractul de lucrări și, astfel, jalonul PNRR din acest an ce prevede semnarea a 50% din lucrările de metrou (M1 Cluj și M4 București) va fi ratat și va pune în pericol următoarea tranșa de bani europeni. O a treia licitație pentru realizarea exproprierilor la metrou merge tot în ritm de melc. În noiembrie a fost depusă o singură ofertă, însă termenul oficial pentru evaluarea ei este abia martie 2023. Marile proiecte de infrastructură de miliarde de euro se construiesc cu pasiune, competență și multă muncă, alături de echipe de profesioniști desăvârșiți. Din păcate, în administrația Boc nu este cazul”, a transmis Horațiu Cosma, fost secretar de stat USR.

La termenul limită, 28 octombrie 2022, oferte au depus doi constructori puternici din Turcia, Dogus și Gulermak, firme care au în portofoliu liniile de metrou din Istanbul sau Dubai. Potrivit ClubFeroviar, Gulermak și Alstom aduc în Ardeal echipa care a extins metroul din Dubai. În prima asociere unde Gulermak este lider, sunt incluși și constructori români specializați în lucrări feroviare precum Arcada, Alstom sau TIAB ca ofertanți sau subcontractori, iar în asocierea condusă de Dogus companii precum Siemens Mobility și Tekfen.

Pentru primele 9 stații din proiect (lucrări la structură) este asigurată o finanțare de 300 de milioane de euro prin PNRR. Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti. „Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: