Patru licitații pentru proiectare și execuție autostrăzi cu o valoare totală de peste 15 miliarde lei (3 miliarde Euro) au termen-limită pentru depunerea ofertelor în următoarele două săptămâni, conform datelor publice din Sistemul Electronic de Achiziții Publice pe care le-a centralizat Economedia.
Toate cele patru loturi de Autostradă au finanțare europeană prin PNRR (capetele din Autostrada Unirii) respectiv Programul Transport 2021-2027 loturile Meseș și Suplacu de Barcău de pe Autostrada Transilvania.
Autostrada Unirii, loturile Leghin-Târgu Neamț (III) și Târgu Mureș -Miercurea Nirajului (I).
După o suspendare de aprox. o lună din cauza celor peste 600 de clarificări și a întârzierii CNAIR de încărcare a răspunsurilor, Lotul III Leghin-Târgu Neamț este deblocat, iar ofertele pot fi depuse până miercuri, 19 aprilie. Secțiunea III Leghin – Târgu Neamț are o lungime de 30 de kilometri, valoarea din SEAP este de 2,3 miliarde lei, iar termenul de realizare este de 6 luni pentru proiectare și 24 luni execuție. Secțiunea I Târgu Mureș – Miercurea Nirajului are o lungime de 24,4 km (2,4 km drumuri de legătură), valoarea din SEAP este cuprinsă între 2,9 și 3,4 miliarde lei, iar termenul de realizare este de 6 luni pentru proiectare și 24 luni execuție. Ofertele pot fi depuse până pe 27 aprilie.
Pentru respectarea Calendarului PNRR, CNAIR trebuie să se încadreze în următoarele etape : evaluarea ofertelor cel târziu până la finalul lunii august, eventual contestații CNSC final noiembrie, iar semnarea contractelor până la sfârșitul anului. Începerea lucrărilor (execuția) din iulie 2024 și cel mai important recepția loturilor în august 2026, deci respectarea termenului de 2 ani pentru execuție (doar pentru constructorii puternici cărora CNAIR le asigură front de lucru).
Autostrada Transilvania, Loturile Meseș și Suplacu de Barcău
Lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, cel mai mare contract pentru infrastructura rutieră a fost scos la licitație la începutul lunii februarie, contractul pentru cei 41 de kilometri (din care 3 km. Tunelul Meseș) fiind cuprins între 7,5 și 8.8 miliarde lei. Ofertele pot fi depuse până pe 26 aprilie. Pentru cei 41 de kilometri de pe Autostrada Transilvania, CNAIR a prevăzut o durată de proiectare și execuție de 78 de luni, adică șase ani și jumătate. Spre comparație, Lotul 2 de pe Autostrada A1 Sibiu – Pitești, cel mai greu contract semnat, are o durată de 68 de luni, 18 proiectare și 50 execuție. Caietul de sarcini are 283 de pagini, arată datele pe care le-a consultat Economedia. Lotul Suplacu de Barcău-Chiribiș (26 km.), contract de un miliard de lei are termen pentru depunerea ofertelor 28 aprilie. Noua licitație are o valoare de aproape un miliard de lei, iar durata de realizare este de 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție.
Până la sfârșitul lunii CNAIR urmează să anunțe câștigătorul Lotului 4 al Autostrăzii Sibiu-Făgăraș, iar Primăria Cluj Napoca ofertele pentru lotul 2 al Centurii Metropolitane (contract de aprox. 2 miliarde lei).