Contract de 7 milioane de euro prin PNRR pentru consultanță și crearea sistemului informatic care va gestiona concursurile pentru angajarea funcționarilor publici

Agenția Națională a Funcționarilor Publici a scos la licitație în SICAP un contract de 35 de milioane lei pentru servicii de consultanță și dezvoltare programe software în vederea implementării Sistemului pentru Concurs Național în vederea angajării funcționarilor publici. Acest sistem, odată implementat, va fi folosit pentru toate concursurile de angajare din țară a funcționarilor. Proiectul este parte din Planul Național pentru Recuperare și Reziliență, Componenta 14 Buna guvernanță, Reforma 3. Management performant al resurselor umane în sectorul public, jalon 416 și jalon 417, finanțarea fiind asigurată tot de aici.

Tot contractul este prevăzut să dureze 30 de luni, însă sistemul de concurs trebuie să fie operațional începând cu 30 septembrie 2023.

Iată descrierea din SICAP a licitației: „Prestatorul trebuie să presteze serviciile solicitate și să asigure întregul suport necesar pentru proiectarea, dezvoltarea și implementarea serviciilor/produselor prestate/livrate, suport metodologic pentru definirea metodologiilor, manualelor și conținuturilor de testare și evaluare, servicii de promovare și publicitate Concurs Național, să asigure instruirea utilizatorilor, să asigure garanția și mentenanța aplicațiilor în perioada de garanție în conformitate cu cerințele solicitate. Serviciile ce vor trebui asigurate de Prestator în vederea implementării sistemului de Concurs Național: • Livrare, instalare și configurare infrastructură hardware și software necesară rulării platformei Concurs Național, precum și infrastructura suport pentru operarea acesteia și a realizarea evaluării în centrele de testare și evaluare; • Servicii dezvoltare platformă Concurs Național, asigurarea derulării concursului național, corelat cu concursul pe post etapizat, începând cu 30.09.2023; • Suport metodologic pentru definirea metodologiilor, manualelor și conținuturilor de testare și evaluare a cunoștințelor și competențelor pentru toate categoriile de funcții publice; • Servicii de promovare și publicitate Concurs Național; • Servicii pentru dezvoltarea ANFP într-un centru național de recrutare și evaluare competențe; • Servicii de organizare a centrelor de testare și evaluare; • Servicii suport pentru comisiile de concurs; • Servicii de garanție, mentenanță și suport”.

România, în recomandarea de țară aferentă aprobării PNRR, trebuie să „îmbunătățească eficacitatea și calitatea administrației publice, precum și previzibilitatea procesului decizional, inclusiv printr-o implicare adecvată a partenerilor sociali”. Acest lucru presupune o reformă a proceselor de management al resurselor umane în sectorul public. UE ar vrea ca această reformă să realizeze tranziția către „management strategic, modern, digital și verde al resurselor umane”. Prin digitalizare și managementul parcursului de carieră, accesul funcționarului pe post ar urma să fie pe baza criteriilor de performanță, transparență și egalitate de gen.

„Organizarea concursului național de recrutare în funcția publică va avea în vedere asigurarea și promovarea egalității de tratament și de șanse între femei și bărbați în toate domeniile, inclusiv în ceea ce privește participarea pe piața forței de muncă, condițiile de angajare și evoluția carierei.

Se va crea un sistem de evaluare a performanțelor bazat pe meritocrație, din care criteriile de gen, origine rasială sau etnică, religie sau credință, handicap, vârstă sau orientare sexuală, să fie eliminate, astfel încât să se asigure dreptul la egalitate de tratament și de șanse”, citim în caietul de sarcini.

Ofertele pentru acest contract al ANFP se desfac în 25 ianuarie, departajarea lor se face în funcție de preț, experiența echipei de proiect și metologia de implementare.

Funcţii publice de stat sunt funcţiile publice stabilite, potrivit legii, în cadrul ministerelor, organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale (agenţii, autorităţi etc), structurilor de specialitate ale Administraţiei Prezidenţiale, structurilor de specialitate ale Parlamentului României, autorităţilor publice autonome prevăzute în Constituţia României şi altor autorităţi administrative autonome, precum şi în cadrul structurilor autorităţii judecătoreşti.

Funcţii publice teritoriale sunt funcţiile publice stabilite, potrivit legii, în cadrul instituţiei prefectului, serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ – teritoriale, precum şi instituţiilor publice din teritoriu, aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea Guvernului, a ministerelor şi a celorlalte organe ale administraţiei publice centrale (direcţii, agenţii etc.)

Funcţii publice locale sunt funcţiile publice stabilite, potrivit legii, în cadrul aparatului propriu al autorităţilor administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice subordonate acestora (primării, consilii judeţene, servicii publice locale – taxe şi impozite, evidenţa persoanelor etc.).

Toate criteriile de angajare pe o funcție publică se pot consulta aici.

În România, din aproximativ 1,3 milioane de persoane angajate în sistemul bugetar, circa 130.000 sunt și funcționari publici. Statutul de funcționar public este unul extrem de dorit, dat fiind că legile actuale fac ca acesta aproape să nu poată fi dat afară dintr-o instituție de stat. Dacă totuși I se întâmplă acest lucru, primește post într-o alta. Un articol complet despre imunitatea la concediere a funcționarului public poate fi găsit aici

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: