Constructorul Straco cere CNAIR daune de aproape 100 milioane de euro, după rezilierea contractului pentru lotul Cheţani – Câmpia Turzii de pe Autostrada Transilvania

chetani campia turzii Lotul Chețani - Câmpia Turzii Sursa foto: Asociația Pro Infrastructura

Constructorul român Straco cere Companiei de Drumuri daune de aproape 100 de milioane de euro (461 milioane lei), după ce Tribunalul București i-a dat dreptate și a decis să suspende rezilierea contractului dispusă de CNAIR pe lotul Cheţani – Câmpia Turzii de pe Autostrada A3 Transilvania, potrivit unui document consultat de Economedia.

Daunele solicitate reprezintă contravaloarea revendicărilor pe care administratorul trebuie să le recupereze din determinarea falimentului.

Notificarea antreprenorului către CNAIR vine după ce Tribunalul Bucureşti a acceptat săptămâna trecută plângerea constructorului şi a dispus, executoriu, prin Ordonanţă Preşedinţială, suspendarea efectelor rezilierii contractului pentru lotul de autostradă Cheţani – Câmpia Turzii de pe A3 Transilvania. Decizia nu este însă definitivă și poate fi atacată cu apel.

Pentru acest contract Compania de Drumuri a trimis notificarea de reziliere pe 11 martie. „Reamintesc că este vorba de un contract care trebuia să dureze 12 luni, început în 2016, și care astăzi este la stadiul de 40%, iar în ultimele 6 luni constructorul în insolvență a executat doar 1% din lucrări. UNU LA SUTĂ ÎN 6 LUNI!“, explica ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, pe 22 martie, imediat după decizia Tribunalului.

Drulă arăta atunci că va ataca decizia la CAB, deoarece CNAIR nu a putut aduce propriile argumente și nu se cunosc motivele pentru care Tribunalul a luat această decizie: „Abia la Curtea de Apel, CNAIR va putea să explice judecătorilor care este situația acestui contract, cum s-au derulat în bătaie de joc lucrările, în timp ce pe drumul național alăturat traficul e infernal și mor oameni în accidente în fiecare an.”

Cum a calculat Straco dauna de 460 milioane lei:

– 183 de milioane de lei – rest „Proiect Ogra” pe Autostrada Transilvania. CNAIR a trimis notificarea de reziliere luna aceasta când stadiul fizic de execuţie era sub 40 % deşi lucrările au început în 2016 şi ar fi trebuit să se încheie după un an. (Valoarea licitată a fost de 280 milioane de lei)

– 82 milioane lei – rest proiect Pasaj Domneşti. (La pasajul Domneşti, Straco este antreprenor general, dar lucrarea se face cu subcontractori şi avansează destul de bine n.r.)

– 129 milioane lei – „Dauna produsă prin falimentul societăţii raportat prin pierderea patrimoniului imobilizat, pierderile cauzate cu resursa de personal pe care îl veţi determina să rămână fără serviciu, însă la care nu putem înceta contractele cu efect imediat”, se arată în notificarea către CNAIR pentru punere în întârziere.

– alte 60 de milioane lei – revendicări şi prejudiciu prin executarea garanţiilor.

Contractul pentru lotul cu o lungime de 16 km din judeţele Mureş şi Cluj a fost reziliat pentru că antreprenorul în insolvenţă abandonase, practic, şantierul. Rezilierea efectivă a intrat în vigoare la 14 zile de la notificarea oficială: „Decizia rezilierii acestui contract este consecința faptului că Antreprenorul nu a respectat un număr de 3 înștiințări de remediere și a abandonat șantierul. Precizăm că după deschiderea traficului rutier pe Nodul Rutier Chețani, în data de 18.09.2020, Antreprenorul a redus considerabil ritmul de execuție a lucrărilor. La data deschiderii traficului, progresul fizic era de 36,81%, iar în prezent progresul fizic înregistrat este de 37,86%, Antreprenorul înregistrând un progres de aproximativ 1% în ultimele 5 luni”, anunţa, pe 11 martie, Compania de Drumuri.

Din documentele consultate rezultă că Straco a solicitat CNAIR încă din 2019 să permită subcontractorului Restra preluarea lucrărilor, însă Compania de Drumuri a refuzat, contrar evaluării inginerului, invocând lipsa de experienţă.

Tronsonul din A3 trebuia construit de o asociere de firme românești, compusă din Straco Group, Specialist Consultin și Total Road. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în vara anului 2016, și termenul inițial de finalizare era finalul anului 2017. În acest moment, stadiul lucrărilor este de doar 40%.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.