Comisia Europeană deschide proceduri oficiale împotriva Facebook şi Instagram legată dezinformare

Facebook tik tok snapchat instagram Spotify Retele de socizlizare Sursa foto: Unsplash

Comisia Europeană a deschis marţi o anchetă împotriva reţelelor de socializare Facebook şi Instagram ale Meta, suspectate că nu au respectat obligaţiile în materie de combatere a dezinformării înaintea alegerilor din iunie pentru Parlamentul European, transmit AFP şi dpa, transmite Agerpres.

‘Această Comisie a creat instrumente pentru a proteja cetăţenii europeni de dezinformare şi de manipulare de către state terţe’, a afirmat preşedinta Comisiei, Ursula von der Leyen. ‘Dacă suspectăm o încălcare a regulilor, acţionăm. Este valabil întotdeauna, dar mai ales în perioadă de alegeri’, a adăugat ea.

Oficialii UE sunt preocupaţi că modul în care compania de tehnologie din SUA gestionează conţinuturile politice riscă să submineze procesul democratic al alegerilor pentru Parlamentul European.

Lideri ai UE au exprimat recent îngrijorări cu privire la posibile manipulări ale opiniei publice de către Rusia.

Bruxelles a enumerat patru nemulţumiri principale faţă de Meta. Prima se referă la moderarea ‘insuficientă’ a publicităţii electorale de către Meta. Executivul de la Bruxelles critică şi faptul că Meta reduce vizibilitatea conţinutului politic în sistemele de recomandare Instagram şi Facebook, practică ce contravine obligaţiilor de transparenţă ale Digital Services Act (Legea UE privind serviciile digitale, DSA).

De asemenea, Comisia suspectează că mecanismul instituit de Meta pentru a le permite utilizatorilor să raporteze conţinut ilegal nu respectă reglementările, nefiind suficient de uşor de accesat şi utilizat.

În fine, Bruxellesul critică Meta pentru planul său de a elimina un instrument considerat esenţial pentru identificarea şi analiza dezinformării pe Facebook şi Instagram, fără o soluţie adecvată de înlocuire.

Purtătorul de cuvânt al Meta, Ben Walters, a declarat că societatea are „un proces bine stabilit pentru identificarea și atenuarea riscurilor pe platformele noastre”.

„Așteptăm cu nerăbdare să ne continuăm cooperarea cu Comisia Europeană și să le furnizăm mai multe detalii despre această activitate”, a spus el.
Ancheta este cea de-a cincea oficială lansată de Comisia Europeană în cadrul DSA, intrat în aplicare anul trecut.

Bruxellesul a deschis deja două anchete care vizează TikTok, dintre care una a împins săptămâna trecută această subsidiară a companiei chineze ByteDance să suspende o funcţie controversată a noii aplicaţii TikTok Lite, care recompensează utilizatorii pentru timpul petrecut în faţa ecranelor.

La începutul lunii martie a fost lansată o procedură împotriva gigantului chinez al comerţului online AliExpress, o subsidiară a Alibaba, suspectat că nu a combătut suficient vânzarea de produse periculoase precum medicamente contrafăcute.

Prima anchetă oficială a Comisiei a vizat riscuri legate de dezinformare şi a fost deschisă pe 18 decembrie împotriva reţelei de socializare X (fosta Twitter) pentru presupuse deficienţe în materie de moderare a conţinuturilor şi de transparenţă.

DSA li se aplică de la sfârşitul lui august celor mai puternice platforme online, precum X, TikTok, precum şi principalelor servicii ale Meta (Facebook, Instagram), Apple, Google, Microsoft sau Amazon.

În total, 23 de jucători foarte mari ai internetului, inclusiv trei site-uri pornografice (Pornhub, Stripchat şi XVideos), au fost plasaţi sub supravegherea directă a Comisiei Europene, care a recrutat peste o sută de experţi la Bruxelles pentru a-şi asuma noul rol de jandarm al mediului digital.

Contravenienţii se expun unor amenzi de până la 6% din cifra lor de afaceri globală sau, în caz de încălcări grave şi repetate, chiar interdicţiei de a funcţiona în UE.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: