Comisia Europeană a decis marți că Ungaria nu poate acorda un ajutor de stat pentru o nouă fabrică de piese auto, din nordul țării, pentru că un astfel de sprijin este incompatibil cu regulile europene privind ajutoarele de stat.
În 2021, Ungaria a notificat Comisia cu privire la planurile sale de a acorda companiei GKN Automotive Hungary Kft (anterior Rubin NewCo Kft) un ajutor de stat în valoare de 43,76 milioane de euro pentru construirea unei noi fabrici de componente auto în regiunea Észak Magyarország din nordul Ungariei. Noua fabrică va prelua capacitatea altor două unități de producție europene aparținând grupului. Se preconizează că uzina va crea aproximativ 1.500 de locuri de muncă în nordul Ungariei, o regiune mai puțin favorizată, eligibilă pentru ajutor regional în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat.
Încă de atunci Comisia a început o investigație privind ajutorul de stat, pentru a evalua dacă acesta este proporțional, dacă are sau nu efect negativ asupra concurenței și comerțului în UE și dacă investiția ar fi fost sau nu realizată în acea regiune fără sprijin public.
Ungaria voia să sprijine construcția noii fabrici de componente auto prin: o subvenție directă de 43,01 milioane de euro și un avantaj fiscal de 0,75 milioane de euro. Valoarea totală a ajutorului pe care autoritățile ungare voiau să îl acorde, exprimată ca procent din costurile de investiții eligibile, era de 31,76%, ceea ce era sub valoarea maximă a ajutorului permisă pentru un astfel de proiect (adică 31,88%).
Pe baza evaluării sale preliminare, Comisia a constatat că proiectul de investiții facilitează dezvoltarea economică și ocuparea forței de muncă într-o regiune mai puțin favorizată a UE. Cu toate acestea, Comisia a avut îndoieli cu privire la conformitatea ajutorului preconizat cu Orientările Comisiei privind ajutoarele de stat regionale („OAR”). Printre altele, Comisia a decis să investigheze în continuare dacă decizia de înființare a noii fabrici în Ungaria a fost determinată direct de sprijinul public ungar sau dacă ar fi fost realizată în acea zonă chiar și fără sprijin public.
Pe baza investigației sale aprofundate, Comisia a concluzionat că Ungaria nu a reușit să demonstreze că ajutorul a fost decisiv pentru ca beneficiarul să își stabilească investiția în Ungaria. Dovezile disponibile au arătat că beneficiarul a decis să investească în Ungaria fără a lua în considerare sprijinul public și nu au existat dovezi suficiente că investiția ar fi avut loc în altă locație.
Prin urmare, întrucât sprijinul public nu a avut un „efect stimulativ” real și nu a încurajat efectiv GKN Automotive Hungary să investească în regiunea specifică Észak Magyarország, ajutorul este incompatibil cu normele UE privind ajutoarele de stat. Prin urmare, ajutorul nu poate fi acordat de Ungaria, a concluzionat executivul european.