Comisia Europeană a anunțat, vineri, într-un comunicat de presă, că a aprobat vânzarea companiei italiene Enel România către Public Power Corporation PPC din Grecia.
Enel România își desfășoară activitatea în domeniul producerii, distribuției și furnizării de energie electrică, precum și în domeniul furnizării de gaze naturale în România și al prestării de servicii conexe. PPC își desfășoară activitatea în domeniul producerii, furnizării și distribuției de energie electrică, în principal în Grecia.
Comisia a concluzionat că achiziția propusă nu ar ridica probleme de concurență, având în vedere absența suprapunerilor între activitățile companiilor.
În luna martie, Enel a anunțat că a semnat un acord privind vânzarea către PPC a participațiilor deținute de către Grupul Enel în România, pentru o sumă totală de aproximativ 1,26 miliarde de euro, ceea ce evaluează companiile la circa 1,9 miliarde de euro (100% din acțiuni).Tranzacția, anunțată și de Economedia, este în conformitate cu Planul Strategic curent al Grupului Enel, care vizează concentrarea asupra a 6 țări țintă cu potențial ridicat de creștere.
PPC afirma că intenționează să finanțeze achiziția printr-o combinație de datorii și capitaluri proprii din bilanțul său, din care 800 de milioane de euro vor proveni din împrumuturi deja garantate, disponibile sub forma unui împrumut pe 5 ani de 485 de milioane de euro de la bănci grecești, precum și a unui împrumut punte (bridge facility) de 315 milioane de euro de la bănci internaționale.
Georgios Stassis, președinte și director general al PPC, a declarat: „Această achiziție este în deplină concordanță cu ceea ce am prezentat în noiembrie 2021 în contextul planului nostru strategic, care prevedea extinderea noastră internațională în regiunea Europei de Sud-Est și, prin urmare, activitățile Enel din România reprezintă alegerea ideală atât din punct de vedere geografic, cât și din punct de vedere comercial. Aceasta este o oportunitate unică de a achiziționa o companie energetică integrată pe verticală cu o evaluare atractivă, punând în mișcare transformarea PPC în cea mai importantă companie de energie curată din Europa de Sud-Est. Suntem încrezători că această evoluție importantă va contribui la dezvoltarea și îmbunătățirea competitivității PPC atât la nivel internațional, cât și la nivel național, creând în cele din urmă valoare pentru părțile interesate.“
Prin achiziția Enel România, PPC va atinge foarte rapid obiectivul de 1GW în domeniul energiei regenerabile și va dobândi un rol de lider pe piața energetică românească. În același timp, va dezvolta economii de scară și sinergii semnificative. În același timp, își va crește potențialul de energii regenerabile cu 623 MW, dar va obține și o cotă semnificativă pe piața de furnizare a energiei din România.
Finalizarea tranzacției este așteptată în trimestrul al treilea al acestui an.
Grupul Enel este un jucător major în energie în România din 2005, cu activități în distribuția și furnizarea de energie electrică, în domeniul producției de energie din surse regenerabile prin capacități de peste 500 MW operate de către Enel Green Power România, precum și în domeniul serviciilor energetice avansate. Societățile de distribuție ale Grupului în România sunt prezente în trei regiuni importante ale țării, respectiv Muntenia Sud (inclusiv București), Banat și Dobrogea, deservind în total peste 3 milioane de clienți. Enel Energie și Enel Energie Muntenia sunt furnizori majori de energie electrică și gaze naturale, precum și de servicii cu valoare adăugată. În România, Grupul mai are activități prin Enel X în domeniul serviciilor inteligente pentru locuințe, producției de energie la nivelul locului de consum și eficienței energetice, iar prin Enel X Way în domeniul mobilității electrice.
Cel mai mare jucător din Europa de Sud-Est
Surse din cadrul PPC afirmă că, odată cu achiziția Enel România, PPC devine cel mai mare jucător din domeniul energiei din Europa de Sud-Est, deoarece:
- Achiziționează peste 130.000 km de rețea de distribuție
- Își dublează puterea în domeniul energiei regenerabile
- Adaugă 3,2 milioane de clienți noi la baza sa de clienți
- Cumpără la prețuri mult mai mici decât în Grecia.
Citește și:
Analiză Kathimerini: Ce câștigă Public Power Corporation (PPC) prin achiziția Enel România