Proiectul Centurii Metropolitane Cluj-Napoca începe cu lărgirea Drumului Național 1 la șase benzi pe o distanță de aproximativ 2 kilometri, dar pe durata lucrărilor traficul pe acest tronson, cel puțin la fel de aglomerat precum Otopeni – București (6 benzi), va fi restricționat la o singură bandă/sens, anunță fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor Horațiu Cosma. Primăria Cluj-Napoca a scos la licitație un contract de aproximativ 100 de milioane de lei pentru lărgirea de la 4 la 6 benzi a DN 1, parte a proiectului Centurii Metropolitane, TransRegio Feleac, după cum Economedia a transmis aici.
Horațiu Cosma subliniază că Studiul de fezabilitate a durat 5 ani, iar Primăria nu „atacă” sectoarele cu adevărat dificile. Totodată, el arată deficiențele și neclaritățile caietului de sarcini și acuză soluția tehnică de restricționare a circulației la o singură bandă/sens.
„Comedia lui Boc: după 5 ani de studii de fezabilitate, centura Cluj începe cu lărgirea unei străzi pe 2km. Studiul de fezabilitate pentru centura Cluj este gestionat de primăria Cluj din 2017 și ar fi trebuit să fie gata în 12 luni. Abia în toamna anului trecut studiul a fost finalizat. Centura ar urma să aibă 42km lungime, la care se adaugă 32km de drumuri de legătură și ar trebui să coste 1,4 miliarde de euro. Însă, în mod surprinzător, edilul Clujului a decis să prioritizeze lărgirea de la 4 la 6 benzi a drumului Cluj – Florești pe o lungime de 2km, în loc să liciteze cu celeritate sectoarele de centură care să scoată cu adevărat traficul din Cluj și din zona metropolitană. Și ce e și mai grav e faptul că, pe perioada lucrărilor estimată a dura 14 luni, traficul infernal dintre Cluj și Florești va circula restricționat pe O BANDĂ PE SENS. Dacă astăzi se circulă bară la bară pe 4 benzi în cea mai mare parte a timpului, o astfel de restricție va bloca complet conexiunea Cluj – Florești. Era absolut necesară asigurarea a 4 benzi de circulație pe toată perioada lucrărilor pentru limitarea deranjului în trafic. Caietul de sarcini are 223 de pagini și este un ”copy-paste” de la Compania de Drumuri, cu nenumărate referințe la lucrări specifice autostrăzilor. Pe anumite sectoare grosimea straturilor de asfalt nu este specificată, iar termenele de verificare și aprobare a documentelor de proiectare sunt nerealiste, mai exact 15 zile în total pentru inginer, primăria Cluj și CNAIR. În cazuri similare de documentații neprofesioniste la Compania de Drumuri constructorii serioși nu au participat la licitații, iar pe perioada contractului problemele, blocajele și litigiile în instanță au fost la ordinea zilei. Emil Boc nu a fost în stare în toți acești ani să ofere clujenilor decât amânări, amăgiri și mult amatorism în cazul marilor proiecte de infrastructură. Iar perspectivele sunt la fel de sumbre în lipsa unor profesioniști care să gestioneze aceste investiții transformaționale”, arată Horațiu Cosma, fost secretar de stat în mandatul Cătălin Drulă.
Contractul cu o durată de 20 de luni a fost publicat duminică în Sistemul Electronic de Achiziții Publice și are o valoare cuprinsă între 102 și 120 de milioane lei. Finanțarea urmează să fie asigurată din fonduri europene, Programul Operațional Transport 2021-2027, dar cu clauză suspensivă, deci semnarea se poate face doar după aprobarea finanțării.
„În baza protocolului de colaborare încheiat în data de 13.12.2022 între părțile Unitatea Administrativ-Teritoriala Municipiul Cluj-Napoca, prin Primăria Municipiului ClujNapoca si Compania Națională de Administrare a infrastructurii Rutiere S.A.(abreviat CNAIR SA) s-a convenit implementarea proiectului ”Drum TransRegio Feleac TR35 Etapa I – Centura Metropolitana TR35 si drumuri de legătură”, cuprinzând si Sectorul prioritar: Drum de legătură B4 – Drum pentru acces la Spitalul Regional de Urgenta amplasat in localitatea Florești, care se realizează prin nodul rutier nr. 7 (km 18+839) cu secțiunea B4.1 modernizare DN1, L=2,155 km”, arată documentele publicate în SEAP.
Emil Boc în 2017: „Centura Metropolitană a Clujului – “Drumul Trans-Regio Gilau-Apahida, TR Feleac, indicativ ET35” Centura Metropolitană Cluj-Napoca: tronsonul de sud (Bucium – Selgros). Construcția unui drum cu două benzi pe sens, separator median, intersecții denivelate și acces integral controlat, de 14,9 km, între vestul orașului (DJ 107R în zona Bucium) și estul orașului (DJ 105S est de Selgros), ocolindu-l prin sud. Astazi am semnat “certificatul de nastere” al centurii metropolitane a Clujului, care va contribui la decongestionarea traficului din oras, la continuarea proiectelor imobiliare blocate si la realizarea accesului pentru Spitalul Regional de Urgenta. In cadrul conferintei de presa organizata azi la Primaria municipiului Cluj-Napoca, alaturi de reprezentanti ai autoritatilor nationale si locale implicate in proiect, am semnat protocolul de colaborare cu CNAIR – Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, in scopul elaborarii de catre Cluj a studiului de fezabilitate, a P.U.Z.-ului si a documentatiei tehnice necesare pentru emiterea autorizatiei de construire pentru obiectivul de investitii „Drumul Trans-Regio Gilau-Apahida, TR Feleac”. In acest scop, Municipiul Cluj-Napoca a intrat in asociere cu comunele Gilau, Apahida si Floresti.