Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a prevăzut pentru 2021 cheltuieli cu investiţiile de peste 5 miliarde lei, în creştere cu 67% faţă de bugetul de 3 miliarde din 2020 şi cu 23% peste cheltuielile cu investiţiile realizate la sfârşitul anului trecut.
Ministerul Transporturilor a publicat Proiectul Hotărârii de Guvern pentru aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al CNAIR care arată că, din cele 5,4 miliarde pentru investiţii, 4,8 miliarde lei sunt de la buget, veniturile reprezintă 4,9 miliarde lei, compania nu înregistrează pierderi şi estimează un profit net de 412,69 mii lei.
De asemenea, pentru anul acesta este prevăzută în buget şi operaţionalizarea Companiei Naţionale de Investiţii (CNIR), care va încasa 15% din veniturile realizate din rovinietă.
„Veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Investiții Rutiere – S.A se constituie în procent de 15% din veniturile realizate din tariful de utilizare a reţelei drumuri naţionale din România înregistrate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere-S.A. lunar, în conformitate cu datele rezultate din conturile din grupa 70 «Cifra de afaceri netă». – cheltuielile totale sunt estimate pentru anul 2021 la nivelul de 4.972.128,24 mii lei, cu o creștere cu 34,83 faţă de preliminatul anului 2020. Volumul şi structura cheltuielilor totale cuprinse în propunerea de buget pentru anul 2021 au fost dimensionate în funcţie de nivelul veniturilor programate a fi realizate”, arată proiectul de buget al CNAIR.
În privinţa personalului, Compania de Drumuri estimează că va ajunge la 7.557 de salariaţi de la 7.068 în prezent, câştigul mediu lunar pe salariat fiind de 7.500 lei.
La finalul lunii trecute, ministrul Transporturilor Cătălin Drulă, anunţa o execuţie bugetară record pe fonduri europene la nivelul ministerului. „Până pe 28 aprilie, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a reușit să absoarbă 1,384 miliarde de lei – prin proiecte finanțate din fonduri europene. Față de aceeași perioadă a anului trecut, este o creștere de aproape 14%, iar față de 2019 de 135%. Acești bani se văd concret în proiectarea și execuția drumurilor expres și a autostrăzilor (de exemplu: A0, Autostrada Sibiu – Pitești, drumul expres Craiova – Pitești, A7, A8, Autostrada Transilvania, Podul de la Brăila) și în modernizarea liniilor de cale ferată – spre exemplu, Brașov – Sighișoara – Simeria – Arad sau București – Giurgiu”, afirma ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.
Ministerul Transporturilor are în 2021 o alocare de 14 miliarde lei, în creştere cu 10 % faţă de cele aproape 13 miliarde, suma cheltuită în 2020. Pe partea de fonduri europene sunt prevăzute suplimentar, 2 miliarde de euro faţă de 2020.
CNAIR are şapte Regionale de Drumuri şi Poduri, administrează o reţea de aproximativ 17.000 kilometri de drumuri naţionale şi 906 kilometri de autostradă. La finalul anului ar putea fi deschişi aproximativ 90 de kilometri de autostradă, drum expres şi drum rapid cu profil 2X2 (Lotul 2 de pe A 10 Sebeş – Turda, tronsonul Târgu Mureş – Ungheni de pe A3 – Transilvania, lotul 2 al Drumului Expres Craiova – Piteşti, 11 kilometri din Centura Satu Mare şi drumul de legătură DN 5 – Podul Prieteniei)