CNAIR anunță că noul pod peste Siret de la Cosmești pe care îl construiește UMB a primit finanțare europeană prin POIM

Pod Siret Sursa foto: CNAIR

Noul pod peste Siret de la Cosmești (jud. Galați) pe care îl construiește UMB a primit finanțare europeană prin programul POIM, a anunțat Compania de Drumuri. Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Siret de la Cosmești a fost semnat cu UMB pe 19 aprilie 2022 și este unul dintre primele proiecte relicitate după explozia prețurilor la materialele de construcții, în special oțel.

UMB a depus singura ofertă la a doua licitație a CNAIR pentru podul peste Siret cu o lungime de 486 de metri și un traseu nou care va funcționa ca o centură la Cosmești, în județul Galați. Contractul a fost semnat pentru 146 milioane de lei, 5 luni proiectare și 19 luni pentru execuție, de la momentul obținerii Autorizației pentru Construire.

Finanțarea europeană pentru Podul nou de la Cosmești este inclusă într-un program al CNAIR prin care Comisia Europeană decontează lucrările de reparații la alte 5 poduri, valoarea totală fiind de 242 milioane lei : ,, COMPANIA NATIONALA DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE S.A., in calitate de Beneficiar al finantarii si MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCURII, in calitate de ORGANISM INTERMEDIAR pentru TRANSPORT, au convenit in data de 13.10.2022, încheierea Contractului de Finanțare nr.182 pentru proiectul „Construcția/modernizarea a șase poduri pe rețeaua de drumuri naționale”, în vederea acordării finanțării nerambursabile alocată prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020, în cadrul Axei Prioritare 1- Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil si eficient; OS 2.2 Apel de proiecte pentru DEZVOLTAREA INFRASTRUCTURII RUTIERE – OS 2.2 Apel de proiecte pentru DEZVOLTAREA INFRASTRUCTURII RUTIERE – proiecte noi de investiții , Operațiunea- Creșterea accesibilității zonelor cu o conectivitate redusa la infrastructura rutiera a TEN-T.

Obiectivul specific ale proiectului este: executia / modernizarea urmatoarelor poduri:

– Pod pe DN10, peste Basca, la Cislău

– Podul DN2B km 149+841, peste Prut, la Galați – Giurgiulești;

– Pod pe DN 13C, peste Tarnava Mare la Vanatori;

– Pod nou la Cosmești, peste Siret, pe DN 24, km 7+620;

– Pod nou pe DN24 km 105+678, la Crasna;

– Pod pe DN1, Ploiesti – Brasov, km 135+332, peste pârâul Azuga, la Azuga.

Valoarea totală a  proiectului este de 242.723.138,57 lei și va fi finanțat prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 85% contribuția Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regionala – 173.655.781,87 lei, 15% contribuția proprie- 30.645.132,66 lei, diferența față de valoarea totală a proiectului reprezentând valoare neeligibila inclusiv TVA. Durata proiectului: Perioada de implementare a proiectului este de 100 luni, respectiv între data de 17 septembrie 2015 si 31 decembrie 2023 la care se adaugă, dacă este cazul, și perioada de desfășurare a activităților proiectului înainte de semnarea Contractului de Finanțare, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor.” a transmis CNAIR

O analiză Economedia arată că, UMB are 12 contracte cu CNAIR, cel mai mare, de 1,8 miliarde lei pentru Autostrada cu tuneluri Lugoj-Deva, iar cel mai mic, ca valoare, pentru podul Cosmești.

Proiectul, finanţat din fonduri europene este foarte important pentru Moldova, acest Drum European ducând spre Iaşi şi Vama Albiţa. Podul rutier şi feroviar peste Siret cu o lungime de 512 metri este foarte vechi, fiind construit acum un secol şi refăcut în 1986. Expertiza tehnică realizată în 2012 arată starea de degradare avansată a podului de peste Siret, care pune în pericol siguranţa circulaţiei: „Drumul National DN 24, Tişiţa – Tecuci – Bârlad – Vaslui – Crasna – Iaşi, traversează râul Siret pe un pod mixt de şosea şi cale ferată cu lungimea totală de 541,06 m. În forma actuală, podul este dat în folosinţă din anul 1986. Podul este într-o stare de degradare avansată:

– pe tablierele metalice există suprafeţe cu început de oxidare, protecţia anticorozivă prezintă un început de degradare– platelajul din beton armat şi echipamentele de pe zona destinată circulaţiei rutiere prezintă degradări structurale grave care pun în pericol siguranţa circulaţiei şi integritatea elementelor structurale principale ale podului;– podul existent va fi utilizat în continuare ca pod de cale ferată, iar reabilitarea elementelor structurale degradate (platelaj de la partea inferioară a structurii) este obligatorie pentru asigurarea condiţiilor de siguranţă a circulaţiei rutiere pe podul existent până la darea în folosinţă a noului pod rutier”.Pentru noul pod peste Siret, schema statică a tablierului este grindă continuă din beton armat precomprimat, având deschiderile teoretice 95,00 m + 147,00 m + 147,00 m + 95,00 m = 484,00 m. Lungimea tablierului este 486 m. Lungimea podului este 501,20 m. Pasajul peste calea ferată are trei deschideri: Varianta de pasaj CF nou studiată este un pasaj mixt, grinzi simplu rezemate din beton precomprimat şi arc metalic, pe 3 deschideri, având următoarele lungimi de calcul pentru fiecare deschidere: 23,25 m – 79,00 m – 23,25 m.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: