Cluster de IT își îndeamnă membrii să atace piețele emergente: “Rolul nostru pe piața internațională trebuie să fie mult mai semnificativ”

digitalizare, calculator, cod, programare Sursa foto: Pixabay

 

IT-ul are o pondere importantă în PIB, dar România e încă centru de cost al activităţilor cu valoare adăugată mică, arăta o analiză a domeniului publicată recent. Cei din domeniu recunosc că în România mare parte din activitate e încă la nivel de outsourcing, dar spun că firmele locale sunt pregătite să și inoveze. Numărul companiilor orientate spre extinderea afacerii dincolo de granițe, indiferent de sectorul de activitate, este în creștere, spun reprezentanții clusterului Cluj IT, din a doua cea mai mare piață a tehnologiei din România, după București. Integrarea pe piețele internaționale deschide mai multe oportunități pentru dezvoltare, sporește randamentele financiare ale companiilor, contribuind la creșterea nivelului competitivității și îmbunătățind know-how-ul, subliniază reprezentanții ecosistemului.

“Deși piețele globale au devenit un accelerator pentru succesul unei afaceri, nu trebuie însă să uităm că realitatea economică internațională este caracterizată de un puternic dinamism. Companiile care intenționează să „cucerească” teritorii străine au nevoie de o viziune largă, cuprinzătoare, precum și de o strategie pe măsură pentru a intra în competiție cu jucătorii globali (mai pregătiți sau nu) din industrie”, menționează reprezentanții Cluj IT, care s-au reunit pentru Clubul Managerilor în IT în martie.

Internaționalizarea în rândul companiilor poate reprezenta o punte de legătură importantă spre o piață semnficativ mai largă pentru idei și competențe, precum și spre o mai mare libertate pentru experimente, subliniează cei din ecosistemul IT, în concluziile de după întâlnire, publicate pe blogul clusterului. Companiile pot utiliza piețele internaționale pentru a introduce produse și servicii unice, care pot ajuta la menținerea unui flux de venituri pozitiv. “Extinderea afacerii la nivel internațional poate însemna creșterea capacității de producție, iar momentul actual este oportun pentru a crea unități de producție în diverse zone ale lumii și de realiza tranziția organizației înspre calitatea de actor global”, spun cei din IT.

„Industria românescă de software a atins nivelul de maturitate, expertiză tehnologică și experiență în implementarea proiectelor. În procesul de transformare, de la dezvoltarea bazată pe outsourcing înspre abordări cu valoare adăugată mai ridicată și cu mai mare reziliență, rolul nostru pe piața internațională poate, și trebuie, să fie mult mai semnificativ. Chiar dacă în privința maturității produselor din portofoliu mai avem încă de lucru, avem avantajele semnificative ale agilității și adaptabilității la contexte noi, un grad de deschidere la nou și la risc mai ridicat decât mulți competitori din țările dezvoltate, și confortul în comunicarea și interacțiunea internațională” , a declarat Daniel Homorodean, vicepreședinte Cluj IT și coordonator al Grupului de lucru Internaționalizare al clusterului.

IT-ul are o pondere importantă în PIB, dar România e încă centru de cost al activităţilor cu valoare adăugată mică

Sectorul IT din România înregistra, în 2019, aproximativ 2,8% din valoarea producţiei totale a ţării, respectiv 3,9% din valoarea adăugată. Scutirea de impozit pentru salariaţi reprezenta în jur de 2,6% din totalul veniturilor bugetare din impozitul pe venit şi 0,4% din veniturile bugetare totale, reiese dintr-un studiu realizat de Fundaţia Friedrich Ebert România și publicat de Agerpres. Analiza face o delimitare între IT și serviciile de telecomunicaţii şi alte activităţi care sunt în mod obişnuit incluse în “IT&C”. Reiese, astfel, că Transporturile, construcţiile, comerţul, sectoarele dominate de stat şi chiar anumite ramuri industriale sunt activităţi mult mai importante din punct de vedere cantitativ pentru economia naţională decât IT-ul. Analiza mai susține că România este un centru de cost al activităţilor cu valoare adăugată mică. “Analiza datelor pe principalele companii din sector din România ne arată că filialele din România au poziţii marginale în cadrul companiilor multinaţionale. România este un centru de cost al activităţilor cu valoare adăugată mică, în care sunt concentrate activităţi cu complexitate relativ redusă şi o intensitate a capitalului mică în raport cu munca”.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: