CFR Infrastructură a publicat ,,Lista neagră” a constructorilor care nu respectă termenele din contracte. A doua serie de certificate negative pentru lucrările întârziate de pe Magistrala Brașov-Sighișoara.

CFR SA modernizare CF Sursa CFR Infrastructură

CFR Infrastructură a emis a doua serie de certificate negative intermediare pentru constructorii care nu respectă termenele din contracte, pe ,,lista neagră” fiind asocierile care lucrează la linia Brașov-Sighișoara ( RailWorks – Aktor, Alstom, Arcada- EuroConstruct). Spre deosebire de primele certificate negative emise în vară (detalii aici) constructori precum Astaldi (Italia) sau FCC (Spania) care modernizează secțiuni de pe Valea Mureșului Sighișoara -Simeria-Bârzava nu au mai primit penalizări. Totodată, așa cum era de așteptat, PORR (Austria) care lucrează la linia București-Giurgiu este în grafic cu aproape 35 % și estimarea de finalizare a lucrărilor cel mai târziu în vara 2024, la doi ani de la prima Autorizație de Construire.

Magistrala Brașov-Sighișoara cuprinde trei loturi, toate cu întârzieri semnificative după cum Economedia arăta aici. Loturile de la capete, Brașov-Apața și Cața -Sighișoara sunt la 16 % în timp ce lotul de mijloc, Apața-Cața (cea mai grea lucrare feroviară de până acum) este la doar 11 %. Nu doar mobilizarea insuficientă a Aktor și a constructorilor din asociere este de vină, ci și problemele de aprovizionare (oțelul vine din Ucraina, scuturile-TBM -urile sunt aduse pe Dunăre, iar Ministerul Transporturilor nu a pus antreprenorului terenul liber de orice sarcină).

Comunicatul CFR Infrastructură : ,,CFR SA a emis din nou DOCUMENTELE CONSTATATOARE INERMEDIARE NEGATIVE la contractele feroviare. În această lună au fost emise documente constatatoare intermediare negative doar pentru contractele de execuție lucrări, CERTIFICATE INTERMEDIARE NEGATIVE primind următoarele DOUĂ ASOCIERI :

-Asocierea RailWorks (AKTOR S.A., Alstom Transport S.A. și Arcada Company S.A.)

Asocierea Railworks (Alstom Transport S.A., Arcada Company S.A., AKTOR S.A., Euroconstruct Trading 98)

CFR SA trage astfel un nou semnal de alarmă, de care trebuie să țină cont antreprenorii, și să-și îmbunătățească activitatea, să accelereze ritmul de lucru și să recupereze întârzierile înregistrate în derularea contractelor!

CFR SA a emis, în luna iulie a.c., primele documente constatatoare intermediare negative, conform prevederilor Articolului 161 alin. (5^2) din HG nr. 394/2016 cu modificările și completările ulterioare: “Prin excepţie de la termenele prevăzute la art. 161 alin. (1) lit. a)-e), autoritatea contractantă are dreptul de a emite documente constatatoare şi pe perioada derulării contractului, la fiecare 90 de zile de la momentul semnării contractului, în cadrul cărora vor fi consemnate cel puţin stadiul contractului şi, dacă este cazul, eventualele întârzieri/deficienţe în implementarea contractului, precum şi eventualele daune cauzate din culpa contractantului”.

Documentele constatatoare periodice vor fi actualizate și publicate, conform prevederilor 394/2016, și vor reflecta stadiul la zi pentru fiecare contract în parte.”

Pentru că nu a reușit să contracteze la timp loturile Brașov – Apața și Cața – Sighișoara, România a pierdut deja 320 de milioane de euro finanțare europeană (detalii aici).

Contractele pentru reabilitarea liniei Brașov – Sighișoara sunt semnate pentru 5,7 miliarde lei, din care 4 miliarde lei sunt fondurile dinsponibile prin CEF.

Șeful CFR Infrastructură a explicat că a transmis Comisiei Europene o solicitare pentru fazarea proiectului și speră la un răspuns favorabil de la Bruxelles: „Am avut deja discuții cu Comisia Europeană, ieri (n.r luni) am trimis draft-ul prin care am cerut un termen de încă doi ani, o fazare pentru a ne încadra în aceleași sume, nu le mai putem mări, din discuțiile premergătoare pe care le-am avut, Comisia Europeană va da curs, propunerii ministerului (n.r Transporturilor) noi am propus o prelungire a CEF-ului, noi așa am cerut cel puțin, să nu intre pe Programul Operațional Transport (2021-2027) pentru că ar începe cu minus”.

Lucrările de modernizare pe linia de tren Brașov – Sighișoara costă aproape 6 miliarde lei, cuprind trei loturi și se desfășoară cu fonduri europene, finanțarea fiind asigurată prin Programul Connecting Europe Facility (CEF), termenul limită pentru decontarea lucrărilor fiind decembrie 2023. CFR explică întârzierea majoră și prin creșterea prețurilor la materialele de construcții, probleme de aprovizionare, dar și mobilizarea insuficientă (Aktor lucrează greu).

Cel mai greu lot feroviar dintre Brașov și Sighișoara, tronsonul Apața – Cața, acum în lungime de 43 km și 28 kilometri după finalizare, include execuția a două tuneluri, la Ormeniș și Homorod. Este un contract cu o mare complexitate tehnică pentru că vor fi construite şi patru tuneluri noi.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.