Cererea dinspre România către importul de gaze din Bulgaria este aproape de două ori mai mari decât capacitatea actuală a conductelor

Moldovagaz Sursa/Moldovagaz Facebook

Importăm cantități mari de gaze din Bulgaria, care reprezintă peste 50% din cât se produce intern, dar cantitățile ar putea crește și mai mult, pentru că cerere există. Operatorul bulgar al sistemului de gaze naturale, Bulgartransgaz, a anunțat finalizarea studiului de piață pentru capacitatea la punctele de ieșire din sistemul național de gaze, care includ atât punctul cu DESFA – conducta spre Grecia, cât și conducta care face legătura cu sistemul de transport românesc – Transgaz, relatează energypress.gr.

Indicatorii cererii pentru diferitele puncte sunt după cum urmează:

  • 155,9 GWh/zi la Koulata-Sidirokastro (DESFA), cu o capacitate existentă de 66,6 GWh/zi;
  • 302,2 GWh/zi la Negru Voda 1/Kardam și Rousse-Giurgiou, cu o capacitate existentă de 185,2 GWh/zi
  • 182,4 GWh/zi în Stara Zagora (IGB), cu o capacitate existentă de 122,3 GWh/zi pe partea Bulgartransgaz.

Negru Vodă/Kardam este ce ne interesează pe noi, pentru că aici este punctul pe unde se fac cele mai multe importuri de gaz în România. Bulgaria este placa turnantă îmn drumul gazelor rusești și din Caspica spre suducl Europei, inclusiv România. Gazele rusești ajung întât în Turcia, prin Southstream, apoi intră în Bulgaria pentru a ajunge în România și se pot duce și mai departe, către Ungaria. Ungurii sunt sub contract ferm cu Gazprom pentru importul de gaze iar acest import se face parțial pe la noi, o altă parte fiind prin Serbia. De asemenea, la cel mai înalt nivel între Rusia și Turcia s-a convenit ca la turci să fie noul hub al gazului pentru Europa, deci toate auspiciile arată că va veni mai mult gaz și în Bulgaria.

După cum se vede, din studiul citat, și de la noi este o cerere mult mai mare, de la o capacitate existentă pe conducta Negru Vodă/Kardam de 185 GWh/zi, se merge către 302 GWh/zi, adică aproape dublu.

Pe baza rezultatelor de mai sus, operatorul bulgar demarează studii tehnice comune cu DESFA Grecia pentru creșterea capacității la punctul Kulata-Siderokastro, cu Transgaz din România pentru punctele proprii și cu consorțiul ICGB pentru punctul de interconectare cu conducta IGB.

După cum a spus directorul Bulgartransgaz, Vladimir Malinov, cererea pe axa nord-sud este semnificativ mai mare decât ceea ce poate acoperi sistemul astăzi, în timp ce de câțiva ani ajunge la dublul cantității de gaze naturale. Pentru a atinge obiectivele statelor din regiunea extinsă de diversificare a ofertei, extinderea se consideră necesară. „Un factor cheie în creșterea cererii prin intermediul rețelei Bulgartransgaz este rolul sporit al GNL și al noilor terminale din Grecia, precum și planurile de creștere a fluxurilor prin Coridorul de Sud”, a subliniat Malinov.

Noile studii tehnice anunțate urmează să fie finalizate până la jumătatea lunii ianuarie, în timp ce procedurile de consultare vor urma până la jumătatea lunii februarie. Planurile vor fi apoi înaintate autorităților naționale spre aprobare cu scopul de a efectua o etapă obligatorie a cercetării de piață la începutul lunii iulie 2024.

România importă din Bulgaria, în prezent, circa 13-14 milioane metri cubi zilnic, dar au existat și vârfuri de 16 milioane mc. O bună parte din aceste cantități reprezintă tranzit pe care Trasngaz îl face pentru beneficiarul final din vecini, Ungaria, Ucraina și Republica Moldova. La iarnă importurile ar putea cr4ește și mai mult.

Producția locală este la un maximum de 25 milioane mc.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: