După exemplul Lotului 3 al Autostrăzii A0 București Nord și cei aproape 4 ani de la lansarea licitației până la semnarea contractului, CNAIR ne prezintă un nou caz-școală despre neputința din Transporturi: Centura Timișoara Sud. După cinci ani de la prima licitație, Compania de Drumuri lansează vineri, 17 martie 2023, o nouă licitație pentru finalizarea lucrărilor la centura de 25 de kilometri, șantier pe care constructorul Tirrena Scavi l-a abandonat în 2022 la aproape 60% stadiu fizic de execuție. Tirrena Scavi este firma care a finalizat în 2015, chiar înainte de termen, 25 de kilometri din Autostrada A1 Timișoara – Lugoj, deci nu exista niciun argument pentru a nu-i încredința contractul pentru o lucrare mai simplă cum se credea a fi Centura Timișoara Sud.
Prima licitație pentru realizarea unei centuri la Timișoara a fost lansată în aprilie 2017, dar la profil de Drum Național cu o singură bandă pe sens, deși Timișoara este unul dintre marile municipii din România, iar o centură la profil 2X2 răspunde cerințelor de trafic independent de situația proiectului pentru Autostrada Timișoara – Moravița – Belgrad. Contractul a fost semnat cu Tirrena Scavi în decembrie 2018, iar în martie 2020 a fost emis Ordinul pentru Începerea Lucrărilor, doar că pentru antreprenorul din Italia au început probleme financiare care s-au văzut pe șantier și nu doar la Timișoara, ci și pe Lotul 1 al Drumului Expres Craiova – Pitești și la Cernica, pe Centura București. În aceste condiții, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu și directorul CNAIR Cristian Pistol au luat singura decizie posibilă, aceea de a rezilia contractele, finalizarea lucrărilor și la ultimele termene fiind imposibilă.
Așadar, un constructor care nu a mai avut capacitate pe șantier, o Companie de Drumuri care a avut nevoie de un an pentru a ajunge la decizia de reziliere (previzibilă cu multe luni înainte de aplicare) și o legislație care nu prea permite măsuri excepționale precum o negociere/încredințare directă (n.r. Guvernul Orban și-a asumat prin Memorandum două contracte cu UMB pe Drumul Expres Craiova – Pitești) ne-au adus în situația de a avea o nouă licitație pentru Centura Timișoara, la cinci ani de prima procedură, după cum a explicat șeful CNAIR, Cristian Pistol.
„Am relansat astăzi licitația pentru execuția lucrărilor necesare finalizării construcției Variantei Ocolitoare Timișoara Sud! Documentația pentru atribuirea noului contract a fost transmisă astăzi în SEAP pentru validare. După semnarea contractului, antreprenorul trebuie sa termine lucrările de construcție în 12 luni. În urma rezilierii contractului inițial au mai rămas de executat 41,74 % din lucrări. Lungimea întregului traseului este de 25,69 km, având 12 lucrări de artă, din care trei poduri și nouă pasaje, patru noduri rutiere și cinci intersecții la nivel, precum și două parcări de scurtă durată. Reamintesc faptul că proiectul pentru “Varianta de ocolire Timișoara Sud” a fost scos la licitație de către CNAIR în aprilie 2017. În urma finalizării procedurii de atribuire, compania Tirrena Scavi S.p.A. Italia a fost desemnată câștigătoare, contractul fiind semnat în decembrie 2018. În perioada de implementare a proiectului, antreprenorul a întâmpinat probleme financiare și nu a respectat prevederile contractuale de a finaliza lucrările, drept urmare contractul a fost reziliat în data de 21.12.2022”, a afirmat Cristian Pistol.
Din nefericire, centura Timișoara se înscrie în lunga listă de la Ministerului Transporturilor de proiecte rutiere mult întârziate. De la infrastructura mare precum Autostrada Transilvania (Contractul Bechtel), A1 Lugoj – Deva și până la lucrări mult mai simple precum modernizarea DN 73 Pitești – Brașov, DN 76 Deva – Oradea, centura Tecuci sau pasajele de pe Centura Arad.