Centura Iași – Est: Proiectantul a predat prima variantă a Studiului de Prefezabilitate pentru cartierul Bucium. Centura cu o lungime de 30 kilometri se va conecta cu Autostrada „Unirii” – A8 lângă Ungheni

Centura varianta ocolitoare Iasi Est Sursa foto Adrian Covasnianu

Proiectantul Centurii Iași, varianta de Est, a predat prima variantă a Studiului de Prefezabilitate pentru cartierul Bucium, iar Compania de Drumuri începe analiza variantelor de traseu pentru conexiunea cu Autostrada „Unirii” – A8, de lângă Ungheni și cu DN 24, a transmis duminică fostul secretar de stat în ministerul Transporturilor, Adrian Covăsnianu (mandatul Cătălin Drulă).

Proiectul centurii Iași – Est, în valoare de aproximativ 300 de milioane lei, a fost inclus pe lista de rezervă a proiectelor din PNRR, dar fără a avea o documentație matură. Deocamdată nu este clar cum va arăta nodul rutier din zona Ungheni, pentru că încă nu este definitivat profilul și traseul dintre Lețcani și Golăiești, ultima variantă fiind transmisă spre analiză către Jaspers (n.r consultantul Comisiei Europene), după cum Economedia a scris aici.

Contractul pentru documentația tehnică (studiile de prefezabilitate și fezabilitate) a Centurii Iași – Est a fost semnat cu firma de proiectare SC Proiect Construct Regiunea Transilvania pentru 3,1 milioane de lei și o durată de 18 luni (n.r oferta proiectantului a reprezentat 65% din estimarea CNAIR, de 4,1 – 4,9 milioane lei). Din cei aproape 30 de kilometri, 25 de kilometri vor fi pe un traseu nou, iar restul de 5 kilometri pe DN 24, șoseaua dinspre Vaslui care va fi modernizată. Studiul de Fezabilitate va stabili exact traseul, lungimea, costurile estimate și soluțiile tehnice de execuție. Ordinul pentru începerea proiectării a fost emis în iulie, iar potrivit calendarului estimat din 2024 se va lansa licitația pentru proiectare și execuție, a transmis Covăsnianu.

„Conform discuțiilor de săptămâna trecută cu CNAIR și Ministerul Transporturilor aflăm că proiectantul a predat Studiul de Prefezabilitate pentru soluția tehnică de ocolire a cartierului Bucium. CNAIR a formulat o serie de observații.

Săptămâna viitoare urmează ca proiectantul să retransmită varianta revizuită. Menționez că proiectantul a înaintat mai multe variante de traseu cu conexiune între D.N. 24 și viitoarea autostradă A8/D.N. 24-Sculeni. După ce vor fi agreate variantele de traseu între proiectant și beneficiar și pentru a eficientiza modul de analiză și a accelera procedurile, CNAIR se va deplasa în teren pentru a studia geomorfologia traseelor, constrângerile identificate și eventualele provocări tehnice ale acestui proiect. Variantele de traseu vor fi trimise spre analiză și discuție factorilor interesați (autorități locale, antreprenori, societate civilă). În această etapă embrionară graficul este respectat. Voi monitoriza și susține acest proiect cu toate forțele pentru a accelera etapa de fezabilitate și a nu exista întârzieri.

Menționez că termenul de realizare a Studiului de Prefezabilitate +Studiu de Fezabilitate este de 18 luni de la Eliberarea Ordinului de Începere Lucrărilor (iulie 2022). În scenariul actual, la finalul anului 2023, se poate finaliza această etapă și din 2024 se poate lansa licitația de Proiectare + Execuție pentru eliminarea traficului greu/de tranzit din zona de sud a municipiului Iași”, a arătat Covăsnianu.

Centura Iași – Est va scoate traficul greu din Iași, ar putea avea o parcare pentru navetiști la Bucium cu 300-400 de locuri, iar la Socola un Centru Intermodal de transport. Municipiul Iași are o centură de ocolire doar pe tronsonul de Vest, între DN 28 Lețcani – Iași și DJ 248 Vaslui – Ciurea – Iași.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: