Compania de Drumuri (CNAIR) pregătește o nouă reziliere a contractului pentru modernizarea Centurii București, sectorul cuprins între Autostrada București – Pitești (A1) și DN 7 (Chitila). Constructorul, Delta ACM, deținut acum de Primăria Sectorului 3 și repus în contract prin decizie definitivă a Tribunalului București, „a abandonat șantierul”, deși CNAIR a dat ordin de începere/reluare a lucrărilor încă din iulie 2022, după cum Economedia a explicat aici.
Tronsonul A1 – DN 7 de pe Centura București Nord nu are strat de uzură, asfaltul este degradat, cu gropi, semnalizarea este incompletă, iar traficul se desfășoară bară la bară. Situația nu se va schimba prea curând, lotul 1 al Autostrăzii A0 (lotul A1 – DN 1) fiind blocat din cauza contestațiilor la trei ani și jumătate de la lansarea licitației pentru proiectare și execuție.
Însă Delta ACM, firmă reprofilată pentru producția de prefabricate (borduri) și preluată în 2018 de Primăria Sectorului 3, nici nu avea cum să revină în contract și să finalizeze lucrările pentru modernizarea Centurii București, tronsonul cu o lungime de 9 kilometri dintre A1 și pasajul Chitila.
În aceste condiții, Compania de Drumuri va rezilia din nou contractul în vigoare cu (fosta) Asociere Delta ACM – Azvirt – Maxi Desig. În raportul oficial, Compania de Drumuri notează și starea de degradare a podului de la Chitila.
„Până la această dată, antreprenorul nu a mobilizat personalul, nu a transmis programul de execuție. A fost întocmită o notă de constatare pe șantier în care au fost constatate abandonul șantierului și starea degradată a pasajului de la km. 64”, arată un raport oficial al CNAIR.
Chinurile Centurii Bucureşti
Primul contract pentru lărgirea tronsonului A1 – DN 7 a fost semnat în urmă cu 10 ani (2011) cu Delta ACM, constructorul a abandonat practic lucrările în 2013, iar CNAIR a avut nevoie de încă 6 ani pentru a rezilia contractul (2019). În august 2017, în primul mandat la Transporturi, fostul ministru Răzvan Cuc „inaugura” cu presa tronsonul dintre A1 şi DN 7 lărgit la 4 benzi, dar fără elemente de siguranţă şi fără strat de uzură (stratul final de asfalt).
O lună mai târziu, păţania unui şofer ghinionist era relatată de Liviu Iolu, fost purtător de cuvânt al Guvernului Cioloş. „Acum o lună, ministrul Cuc inaugura o bucată din Centura Bucureștiului – pe patru benzi- cu toate că mai era mult de lucru. Ceea ce vedeți este un automobil plonjat în cimentul proaspăt turnat fix pe acel tronson. Dacă nu îl scot repede muncitorii de acolo poate rămâne monumentul centurii Capitalei, prostiei și inaugurărilor ratate”, scria Liviu Iolu în 2017.
Același Cuc, în al doilea mandat la Transporturi, avea să rezilieze contractul pentru tronsonul A1 – DN 7 pe care în urmă cu doi ani îl deschisese la 4 benzi.
„Decizia a fost luată după ce reprezentanții CNAIR au constatat că Asocierea S.C. DELTA A.C.M. 93 S.R.L. & AZVIRT LLC & S.C. MAXIDESIGN S.R.L a abandonat practic șantierul deschis încă din mai 2013. După mai multe întârzieri imputabile Antreprenorului, progresul fizic în șantier a ajuns la 86,5 % în luna noiembrie a anului trecut, însă de atunci acesta nu a mai derulat nici o activitate. În plus s-a observat că lucrările efectuate în anii anteriori au început să se degradeze. CNAIR S.A. i-a transmis Antreprenorului nu mai puțin de 5 notificări, prin care a cerut acestuia să finalizeze lucrarile restante. Pentru a urgenta finalizarea proiectului, CNAIR s-a ocupat inclusiv de întocmirea documentațiilor necesare exproprierii suprafețelor de teren afectate de lucrări, deși această obligație revenea Antreprenorului, conform contractului”, preciza CNAIR în 2019.