Reprezentanții companiei Blue Air au anunțat că rambursarea tuturor sumelor datorate pasagerilor care nu au putut zbura din cauza anulării curselor depinde atât de reluarea operațiunilor, cât și de activitatea de vânzare a Blue Air. Economedia a analizat modalitățile prin care pasagerii Blue Air afectați pot rambursa prețul biletelor fie direct de la companie, fie prin directiva europeană. Marian Mihail, avocat la Asociația pentru Protecția Drepturilor Pasagerilor din România, a declarat pentru Economedia că, dacă transportatorul va intra în insolvență, drepturile pasagerilor se vor transforma în niște creanțe, niște datorii pe care le vor avea de recuperat de la solicitarea în insolvență.
- Unde pot pasagerii să verifice zborurile anulate
- Unde pot pasagerii să verifice modul în care pot fi despăgubiți
Acesta spune că în continuare pasagerii au aceleași drepturi privind rambursarea biletelor pe care le aveau și acum o săptămână și acum 2 săptămâni, iar transportatorii sunt răspunzători.
„Dacă transportatorul va intra în insolvență, drepturile pasagerilor se vor transforma în niște creanțe, niște datorii pe care le vor avea de recuperat de la solicitarea în insolvență, care cel mai probabil în urma întocmirii unui plan de redresare se vor micșora”, precizează acesta.
Cum îți poți recupera banii pe bilet direct de la Blue Air
Potrivit site-ului Blue Air, procedura de recuperare a banilor pare una simplă, în doar opt pași. Concret, pasagerii trebuie să intre pe www.flyblueair.com la secțiunea Rezervările mele din bara de meniu – gasește rezervarea – cere rambursare în Wallet. Apoi aceștia trebuie să selecteze zborul pentru care solicită rambursarea. Intră în contul Blue Air sau creează un cont, confirmă datele de contact (adresa de email și numărul de telefon).
Apoi pasagerii vor primi un mesaj pe telefon cu un cod unic de validare care va trebui introdus pentru a confirma plata, iar suma va fi acreditată în Blue Air Wallet.
Deși ar părea simplu, se pare că au fost probleme în trecut cu rambursarea biletelor de la Blue Air. Avocatul Marian Mihail spune că rambursarea prețurilor biletelor anulate de la Blue Air este o chestiune mult mai veche și mult mai delicată, fiind multe reclamații la ANPC, precum și procese pe rolul instanțelor în care pasagerii reclamă că nu și-au primit niciodată banii înapoi pentru zborurile anulate.
„Într-o primă fază trebuie lămurită situația concretă a societății, își va relua activitatea economică ca și până acum, va intra în insolvență fie la cererea sa, fie la cererea altor creditori sau va ajunge în faliment. În funcție de răspunsul la această întrebare, cu cât societatea are mai multe șanse să funcționeze mod nestingherit, cu atât și pasagerii vor avea mai multe șanse să-și recupereze datorii. Cu cât ne îndreptăm spre insolvență sau de ce nu și un faliment, cu atât șansele se diminuează”, spune Marian Mihail.
Cum îți poți recupera banii din perspectiva legislației europene
Comisia Europeană prezintă pe site-ul său care sunt drepturile pasagerilor în vederea rambursării prețului biletelor. În primul rând Comisia recomandă ca pasagerii să depună plângere la compania aeriană, utilizând fie formularul de plângere furnizat de aceasta, fie formularul UE privind drepturile pasagerilor aerieni de aici.
De asemenea, pasagerii pot depune plângere autorităților naționale, după cum prezintă comisia în acest document. „Dacă nu primiți un răspuns de la compania aeriană în termen de 2 luni sau dacă nu sunteți mulțumit de răspuns, puteți depune o plângere la autoritatea națională competentă din țara în care a avut loc incidentul, într-un termen rezonabil. Autoritatea națională ar trebui să vă ofere un aviz juridic fără caracter obligatoriu cu privire la modul în care trebuie să procedați cu reclamația dumneavoastră”, potrivit CE.
O altă modalitate ca pasagerii să-și recupereze banii pe bilete este utilizarea entităților de soluționare alternativă a litigiilor (ADR) / soluționarea online a litigiilor (ODR).
„Puteți încerca, de asemenea, să vă rezolvați litigiul folosind proceduri extrajudiciare sau o entitate de soluționare alternativă a litigiilor (ADR). Dacă v-ați cumpărat biletul online, vă puteți depune reclamația prin intermediul platformei Online Dispute Resolution (ODR). ADR și ODR sunt disponibile doar pentru rezidenții UE”, mai precizează Comisia.
O ultimă soluție în cazul în care cele de mai sus nu au fost eficiente este ajungerea în instanță, unde se poate depune o cerere de despăgubire în temeiul normelor UE, utilizând procedura europeană cu privire la cererile cu valoare redusă. Potrivit Comisiei Europene, în cazul zborurilor operate de o companie aeriană din UE, pasagerii pot depune cererea fie la locul de sosire, fie la locul de plecare. Aceeași regulă se aplică și în cazul zborurilor de legătură, care fac parte dintr-o singură rezervare, dar care pot fi operate de transportatori aerieni diferiți. De asemenea, pasagerii pot sesiza instanțele din țara în care este înregistrată compania aeriană.
„În cazul în care compania aeriană nu este înregistrată într-o țară din UE, puteți să vă adresați instanțelor din țara din UE în care a sosit, a plecat sau a avut loc conexiunea zborului dumneavoastră. Termenele pentru introducerea unei acțiuni împotriva unei companii aeriene la o instanță națională sunt definite în conformitate cu normele naționale privind prescrierea acțiunilor în fiecare țară din UE”.
Care este pasul următor pentru Blue Air
Acesta spune că dacă transportatorul va intra în insolvență, drepturile pasagerilor se vor transforma în niște creanțe, niște datorii pe care le vor avea de recuperat de la solicitarea în insolvență. Dacă se va pune în discuție atragerea răspunderii patrimoniale a administratorilor, se poate merge până la situația în care administratorii să suporte din propriul patrimoniu aceste datorii.
„În esență, dacă ne uităm la mesajul transmis de Blue Air din momentul în care au suspendat zborurile, au spus că nu mai au lichiditățile necesare pentru a-și plăti furnizorii. Au spus practic că acea proprire instituită de Ministerul Mediului cu privire la o datorie pe care o cunoșteau și o recunoșteau și n-au contestat-o niciodată, le-a dat peste cap cu fluxul de trezorerie. Chiar și după s-a ridicat poprirea, compania a spus că nu mai are bani pentru a opera și asta ar fi motivul anulării zborurilor. Dacă ei se aflau într-o stare de insolvență dinainte de momentul popririi, administratorii societății n-au cerut deschiderea procedurii de insolvență. Putem discuta la un moment dat și despre o atragere a răspunderilor pentru intrarea în starea de insolvență”, precizează Marian Mihail.
Curse Blue Air programate după 10 octombrie, anulate
Compania Blue Air a anunțat clienți care aveau bilete la zboruri programate după 10 octombrie că acestea au fost anulate, după cum au semnalat mai mulți cititori G4Media.ro.
Compania aeriană Blue Air a anunțat vineri printr-un comunicat de presă că „își propune” să reia zborurile abia din 10 octombrie. Pasageri care au cumpărat bilete la curse programate și după această dată au primit acum mesaje că și aceste zboruri au fost anulate.