Fostul premier Ludovic Orban, fostul ministru al Transporturilor Lucian Bode și fostul secretar de stat de la Finanțe Sebastian Burduja au semnat hotărârea de Guvern nr. 862 din 14 octombrie 2020 prin care statul a garantat un împrumut de peste 60 de milioane de euro acordat companiei aeriene Blue Air de către banca de stat EximBank.
Potrivit HG nr. 862/2020, Blue Air a garantat, la rândul ei, cu o pădure de aproape 10 hectare în Băneasa, cu 6 aeronave și cu acțiunile patronilor Cătălin și Cristian Rada. În nota de fundamentare a HG se arata însă că terenul cu pădure era neconstruibil întrucât nu era aprobat PUZ-ul de sector, iar avioanele erau deja ipotecate la bănci și ANAF și aveau motoare de la alte aeronave. Eximbank avertiza încă de la acea vreme că exista riscul ca Blue Air să nu poată rambursa împrumutul și să nu își poată plăti datoriile deoarece societatea era decapitalizată, iar gradul de îndatorare era extrem de ridicat. Vezi detalii aici.
Liderul USR Cătălin Drulă le-a solicitat semnatarilor HG explicații. ”Cum se poate da un ajutor, un împrumut de 300 de milioane (de lei – n.r.) care e garantat cu active de – probabil – maxim 10 milioane? Dacă cineva răspunde la întrebarea asta și eu cred că ar trebui să răspundă organele…ar trebui să răspundă procuratura la această întrebare, de ce domnul Cîțu, ministrul de Finanțe, a refuzat să semneze, și-a luat concediu în aceiași zi și l-a lăsat pe domnul Burduja să semneze aceste garanții? Probabil că știa ceva. Cele 300 de milioane de lei sunt pierdute, statul poate mai recuperează 5%”, a declarat Drulă la Parlament.
Fostul premier Ludovic Orban susține că ajutorul de stat a fost justificat și perfect legal. ”Noi am acordat așa cum au făcut toate țările europene ajutoare de stat aeroporturilor și ajutoare de stat companiilor aeriene. Ajutorul de stat a fost acordat în conformitate cu prevederile legii, cu o notificare prealabilă la Comisia Europeană. Nu am stat eu să analizez chestiunea garanțiilor”, a declarat Ludovic Orban.
Și fostul secretar de stat de la Finanțe, Sebastian Burduja, a declarat pentru G4media.ro că ajutorul de stat a fost necesar pentru salvarea companiilor aeriene românești afectate de pandemie. Actual ministru al Digitalizării, fostul secretar de stat la Finanțe, Sebastian Burduja, a semnat hotărârea în locul ministrului de atunci al Finanțelor, Florin Cîțu, cel care și-a luat concediu chiar în ziua adoptării deciziei.
Burduja susține că responsabilitatea evaluării companiei în vederea garanțiilor oferite statului a aparținut unui evaluator independent autorizat, iar evaluarea a arătat că valoarea companiei acoperea cu peste 150% valoarea ajutorului de stat.
Vezi mai jos răspunsul lui Sebastian Burduja pentru G4media.ro:
”O tactică ieftină si veche a politicienilor disperați după publicitate este să arunce în spațiul public fumigene despre membrii guvernului. Un fost ministru de la Transporturi s-a trezit vorbind pe subiectul Blue Air și mi-a rostit numele, dovedind doar ipocrizie și ignoranță, din păcate. Aveam așteptări mai înalte.
Ce ar fi trebuit să știe un fost ministru al transporturilor și ce trebuie să știe opinia publică, toate acestea fiind date publice:
Pandemia cauzată de coronavirus a generat situații fără precedent și probleme la care guvernele a fost nevoie să răspundă rapid. Unul dintre domeniile afectate major este transportul aerian, unde Guvernul României a intervenit pentru a salva cele două companii românești: Tarom și Blue Air. Ca idee, doar pentru companiile low-cost: Germania a dat garanții de 1,8 miliarde EUR pentru TUI, Spania 2,2 miliarde pentru Vueling, Marea Britanie 1,2 miliarde GBP pentru EasyJet și RyanAir etc. Eram secretar de stat la Ministerul Finanțelor în perioada respectivă, aveam în coordonare direcția ajutor de stat și am fost implicat în acest proces, cu date și argumente, nu păreri și fumigene. Consider că deciziile Guvernului Orban au fost oportune si salvarea companiilor aeriene românești absolut necesară în contextul pandemic.
Guvernul României a adoptat, pe data de 23 Aprilie 2020 un Memorandum cu tema: „Acordarea unui ajutor de stat Societății Comerciale ”Compania Națională de Transporturi Aeriene Române – TAROM S.A., respectiv Societății Comerciale Blue Air Aviation S.A. pentru compensarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei, în baza art.107 alin. (2) lit. (b) din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene”.
Prin acest Memorandum a fost stabilită acordarea pentru Blue Air Aviation S.A. a unui credit pe șase ani în cuantum total de aprox. 300 mil. lei – sumă estimată la acel moment pentru acoperirea pierderilor generate de pandemie. Măsura propusă a fost în deplină concordanță cu legislația națională și europeană privind ajutorul de stat.
Această măsură de ajutor de stat a fost confirmată 4 luni mai târziu prin aprobarea, de către Guvernul României, în 19 august 2020, a Ordonanței de Urgență (OUG 139) privind emiterea unei garanții de stat în aceeași sumă și autorizată în data de 20 august, în regim de urgență, de către Comisia Europeană.
Ca secretar de stat în Ministerul de Finanțe, am semnat Hotărârea de Guvern ulterioară Ordonanței prin care statul acordă ajutoare de stat pentru Tarom și BlueAir. Toate documentele au făcut obiectul documentării și analizei structurilor de specialitate din cadrul Ministerului Transportului, Justiției, Consiliului Concurenței, Comisiei Europene, MF și ale specialiștilor din cadrul Eximbank. De altfel, Eximbank a parcurs toate etapele procedurale necesare analizei și verificării bonității bancare, cât și stabilirii condițiilor de acordare a acestui tip de împrumut. Tot acest proces a fost notificat la Comisia Europeană și a primit aviz pozitiv.
Responsabilitatea evaluării companiei a aparținut unui evaluatotor independent autorizat – a se vedea Art. 4.1 din Ordonanța de urgență:
„(4) Garanțiile vor fi instituite în favoarea statului pe baza unui raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat, nu mai vechi de 2 luni, prin care să se stabilească valoarea de piață a bunurilor asupra cărora se constituie garanții.”
Evaluarea a arătat că valoarea companiei acoperea cu peste 150% valoarea ajutorului de stat. Avizarea și asumarea acestui demers la nivelul MF s-a făcut în linia unei decizii a Guvernului României, fundamentată din punct de vedere tehnic de către ministerul de resort – acesta fiind și cel care a inițiat și susținut acest demers – date fiind prerogativele pe care le avea Ministerul Transporturilor.
Foarte important în cadrul mecanismului de acordare, dar și de rambursare a acestui împrumut, indirect de monitorizare a capacității de rambursare este faptul că Statul Român/MF a avut și are doi reprezentanți în cadrul CA al Blue Air. Dincolo de poziția, dar și de DREPTUL DE VETO al REPREZENTANTULUI STATULUI, reprezentantul Statului avea și obligația de a semnala orice aspect problematic din cadrul evoluției Blue Air. Au fost o serie de alte măsuri de siguranță fără precedent pe care statul român și le-a luat, la inițiativa MF, pentru a-și proteja interesele. Toate sunt în OUG și HG aferente.
Un exemplu grăitor: OUG 139 din 19 august 2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat Societății “Compania națională de transporturi aeriene române – TAROM”- S.A. și Societății Blue Air Aviation – S.A. pentru compensarea pierderilor economice suferite în contextul pandemiei de COVID-19,
Articolul 12
(1) Până la rambursarea integrală a împrumutului garantat de stat și a plății dobânzilor, comisioanelor sau primelor aferente, în cazul Blue Air:
- c) Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor vor numi câte un reprezentant al statului în consiliul de administrație al Blue Air, cu drept de veto;
Domnul Drulă, astazi atât de preocupat de subiect, a fost ministru al Transporturilor între decembrie 2020 și septembrie 2021. Timp în care ministerul său avea reprezentant în CA-ul Blue Air, cu drept de veto. Ce a păzit în vremea aceea, dacă chiar a identificat probleme, doar dânsul știe. Și, bineînțeles, nu ne spune.
În loc de concluzie, voi spune doar că decizia luată de Guvernul României în 2020 a fost una asumată și a respectat toate rigorile legislative. Pentru evaluarea oportunității au contat și cei 4 milioane de pasageri transportați de compania românească Blue Air, și cele peste 100 de milioane de lei contribuiți la bugetul de stat de această companie. Sigur că există destui competitori pe piața low cost, care sunt într-o continuă vânătoare de rute, baze și clienți. Interesele lor sunt evidente. Statul român știe exact cât și cum contribuie fiecare la bugetul de stat, datele sunt publice și sunt interesante”, este răspunsul fostului secretar de stat la Finanțe, Sebastian Burduja, semnatar al HG privind împrumutul de peste 60 de milioane de euro acordat Blue Air.
Fostul ministru de Finanțe Florin Cîțu nu a răspuns solicitărilor G4media.ro de a explica de ce și-a luat concediu chiar în ziua adoptării HG 682/2020. Nici ministrul de atunci al Transporturilor, actual ministru de Interne, Lucian Bode nu a răspuns solicitărilor jurnalistului G4media.ro.
Notă: Alex Costache este jurnalist și la Știrile TVR.