Câte dintre cele 27 de țări UE au scheme de susținere pentru achiziția de mașini electrice și în ce constau acestea / Unde se situează România

statii incarcare, masini electrice Sursa foto: OMV

17 dintre cele 27 de țări membre UE au diferite măsuri de susținere a mașinilor nepoluante. Potrivit ACEA. interesant e că numărul lor a scăzut anul trecut de la 20 la 17, unele țări renunțând la a mai subvenționa în diferite moduri achiziția de mașini electrice sau hibrid.

Remarcabil e faptul că România are una dintre cele mai generoase scheme de sprijin pentru achiziția de mașini nepoluante. Prin intermediul programelor Rabla și Rabla Plus se oferă 10.000 de euro pentru cumpărarea unei mașini electrice noi; 4.250 euro pentru un hibrid nou cu emisii de mai puțin de 50 g CO2/km, la care se adaugă și 1.250 euro pentru casarea unui vehicul vechi la Remat. Mașinile neplouante au, încă, o cotă de piață redusă (cauzată și de numărul redus de stații de încărcare), de doar 2,2%.

Sursa foto: ACEA

Și Franța, cu o cotă de piață de 11,2% a mașinilor electrice, are bonusuri valabile pentru cumpărarea de mașini sau furgonete cu emisii de sub 20g CO2/km:

  • 7.000 euro pentru gospodării, dacă vehiculul costă sub 45.000 euro,
  • 5.000 euro pentru persoane juridice, la vehicule de sub 45.000 euro,
  • 3.000 euro pentru gospodării și persoane juridice.

Italia oferă o schemă de stimulare (o dată pe an cu fonduri limitate) de 9.333 euro pentru mașini electrice și 5.333 euro pentru hibrizi, dar cota de piață a mașinilor electrice e în 2021 de doar 1,9%.

O cotă mare de piață pentru mașinile electrice are Suedia, 32,2%, iar țara nordică a oferit un bonus climatic de 60.000 de coroane pentru mașini și camioanele ușoare noi cu zero emisii, până la 31 martie 2021. De la 1 aprilie, acesta a crescut la 70.000 de coroane. De asemenea, Suedia oferă 44.417 de coroane pentru hibrizi cu emisii de un gram CO2/km, până la 10.000 coroane pentru emisii de 60g CO2/km.

În fine, Germania, cea mai mare piață europeană, are o cotă de piață pentru mașini electrice și electrificate de 13,5%, iar până pe 31 decembrie 2021 er valabil un „bonus de inovare” care creștea temporar bonusul de mediu pentru vehiculele BEV, PHEV și FCEV noi și folosite.

Acesta se aplica tuturor vehiculelor eligibile înmatriculate începând cu 8 iulie 2020. De asemenea, Germania mai oferă un bonus pentru mașinile cu preț net de listă de sub 40.000 euro, astfel:

  • 9.000 de euro pentru mașini electrice și cu hidrogen,
  • 6.750 de euro pentru hibrizi.

În sfârșit, potrivit ACEA, în Germania se poartă discuții ca cerințele la oferirea de bonusuri să devină mai stricte.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: