Aplicările la joburi scad față de anul trecut, în ciuda faptului că angajatorii au postat numere record de joburi în platformele de recrutare. Cei mai căutați angajați sunt cei din retail, servicii, industria alimentară, turism, arată datele platformei eJobs. Iar joburile remote cresc puternic, atât pe partea de anunțuri ale angajatorilor, cât și pe partea de aplicări.
Mai precis, aplicările sunt singurul segment care nu a punctat creșteri în zona de recrutare, situație explicabilă prin faptul că piața a revenit într-un punct în care există o disproporție între nevoia de personal și numărul de candidați disponibili. Cu 5,1 milioane de aplicări de la începutul anului și până acum, se observă o scădere de aproximativ 30% față de anul trecut a interesului candidaților pentru un job nou. Numărul este, totuși, cu 10% mai mare comparativ cu S1 2019. Apare însă un record istoric în zona aplicărilor atunci vorbim despre joburile remote, care însumează 12% din totalul de aplicări (vs 10% în 2021 și doar 1,3% în 2019).
„Scăderea numărului de aplicări față de anul trecut are două explicații principale. În primul rând, angajatorii se preocupă în acest moment mult mai intens de retenția angajaților, pentru că știu cât de greu a redevenit să ocupi o poziție rămasă liberă. Și, atunci, fac tot posibilul să nu plece oamenii. Apoi, vedem tot mai puțini candidați reintrați în piață ca urmare a disponibilizărilor. Din păcate, în cei doi ani de pandemie am fost martorii unor restructurări de echipe, unor business-uri care s-au închis și, prin urmare, a crescut numărul celor care aveau nevoie de un job. S-a aplicat masiv în 2020 și 2021. La niveluri record pentru toată piața. Lucrurile s-au schimbat de anul acesta și vedem o dinamică inversată – mai puțini candidați, mai puține aplicări, dar mai multe joburi”, a declarat Bogdan Badea, CEO eJobs România, pentru Economedia.
Reintrarea companiilor într-un ritm de activitate similar anilor 2018 și 2019 a dus la o creștere imediată și neașteptat de mare a numărului de locuri de muncă disponibile în piață. Astfel, au fost postate cu 50% mai multe joburi față de primele șase luni ale anului trecut și cu aproape 10% mai mult față de 2019. Domeniile în care s-a resimțit cel mai mult nevoia de personal au fost retailul, serviciile, industria alimentară, turism, transport / logistică, call center / BPO și IT / Telecom.
„Timp de doi ani de zile am văzut încercări fragile ale angajatorilor din turism și horeca de a rămâne vizibili în ochii candidaților. Chiar și transporturile au fost afectate de pandemie. Însă avântul pe care l-au luat aceste domenii în 2022 este cu adevărat spectaculos și iată că le revedem în topul celor mai mari angajatori din economie”, subliniază Bogdan Badea, CEO eJobs România.
Primul semestru al anului a venit cu o schimbare și în ceea ce privește distribuția portofoliului de joburi, fiind marcat cel mai înalt prag atins vreodată de pozițiile remote – 8,1% din numărul total de locuri de muncă nou postate, comparativ cu 5% în 2021 și doar 0,9% în 2019.
„Scade, în schimb, față de 2019, numărul de oportunități pentru cei care vor să lucreze în afara țării – de la 12,6% la 7,8% (procent egal cu cel din 2021). Este doar o scădere temporară pentru că ne așteptăm ca, până la finalul anului, angajatorii din străinătate să fie din nou în căutare de candidați români”, explică Bogdan Badea.
Cele mai căutate domenii în prima jumătate a anului au fost retail, call center / BPO, servicii, IT / telecom, banking și servicii financiare, transporturi / logistică, industria alimentară și turism. Aproape jumătate dintre aplicări au venit din partea candidaților cu vârsta cuprinsă între 25 și 35 de ani, urmați de cei aflați la început de carieră (18-24 de ani), cei între 36 și 45 de ani și cei de peste 45 de ani.
Un alt aspect foarte interesant este legat de tipul de joburi la care aplică. „Da, candidații sunt mult mai greu de atras acum, au nevoie de argumente foarte convingătoare pentru a face schimbarea de job, în special când vorbim despre specialiști, însă îi vedem mai pregătiți decât oricând pentru a funcționa la turație maximă, iar interesul lor pentru joburi full time în detrimentul celor part time sau sezoniere este la maximumul ultimilor ani”, declară Bogdan Badea.