Bulgaria şi România sunt statele membre UE în care majoritatea firmelor au investiţii reduse în tehnologiile digitale(Eurostat)

digitalizare, calculator, cod, programare Sursa foto: Pixabay

Indicele de intensitate digitală (DII) a înregistrat în 2020 o îmbunătăţire generală la nivelul Uniunii Europene faţă de 2018 (cu creşteri de cinci puncte procentuale ale nivelului extrem de ridicat al intensităţii digitale şi de 0,4 pp ale nivelului ridicat), în timp ce Bulgaria şi România sunt statele membre UE în care majoritatea firmelor arată un nivel scăzut al DII, ceea ce indică investiţii reduse în tehnologiile digitale, arată datele publicate vineri de Oficiul European de Statistică (Eurostat) și citate de Agerpres.

Indicele de intensitate digitală măsoară utilizarea diferitelor tehnologii digitale la nivel de întreprindere, iar punctajul său (0-12) este determinat de cât de multe din cele 12 tehnologii digitale selectate sunt folosite de companii. Cu cât este punctajul mai ridicat, cu atât este mai ridicată intensitatea digitală a unei companii, variind de la foarte scăzut la foarte ridicat.

Finlanda şi Danemarca (ambele cu 5%) şi Belgia (3%) sunt statele membre UE cu cea mai ridicată proporţie de întreprinderi extrem de digitalizate, restul ţărilor având cel mult 2% din companii cu un nivel extrem de ridicat al DII. În contrast, în Bulgaria şi România (ambele cu 66%), Grecia (60%), Letonia (57%) şi Ungaria (53%), majoritatea firmelor arată un nivel scăzut al DII, ceea ce indică investiţii reduse în tehnologiile digitale.

Îmbunătăţirea tehnologiilor digitale de către firme are potenţialul de a îmbunătăţi serviciile şi produsele, precum şi de a spori competitivitatea. Criza cauzată de pandemia de COVID-19 a arătat de asemenea că digitalizarea este un instrument crucial pentru îmbunătăţirea rezilienţei economice a companiilor.

În 2020, doar 1% din întreprinderile din UE cu cel puţin zece angajaţi au ajuns la un nivel extrem de ridicat al intensităţii digitale, în timp ce 14% au atins un nivel ridicat. Majoritatea companiilor au înregistrat un nivel scăzut (46%) sau extrem de scăzut (39%).

Datele Eurostat arată că 9% dintre marile companii din UE au un nivel extrem de ridicat al DII şi 42% un nivel ridicat şi doar 2% din IMM-uri înregistrează un nivel extrem de ridicat al intensităţii digitale, iar un sfert (25%) un nivel ridicat. Doar 0,4% din micile firme au un nivel extrem de ridicat al intensităţii digitale şi 12% un nivel ridicat.

Aproape jumătate din firmele de mărime medie (47%) şi mică (46%) înregistrează un nivel scăzut al intensităţii digitale.

Conform obiectivelor UE, cel puţin 90% din IMM-uri ar trebui să ajungă la un nivel de bază al intensităţii digitale până în 2030. Nivelul de bază implică folosirea a cel puţin patru tehnologii şi include firme cu nivel al intensităţii digitale scăzut, ridicat şi extrem de ridicat.

În 2020, trei din cinci IMM-uri (60%) din UE au ajuns la un nivel de bază al intensităţii digitale, faţă de 98% în cazul marilor companii.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: