BREAKING Comisia Europeană estimează că economia României va crește cu 3,3%, dar că deficitul va ajunge la 6,9% în acest an și chiar la 7% în 2025

grafic crestere dreamstime

Economia românească va crește cu 3,3% în 2024, arată Comisia Europeană în cel mai recent raport, care revizuiește în creștere prognoza de creștere economică pentru România de la 2,9% în raportul anterior și de la 3,1% prognoza din toamnă.

Instituția europeană estimează că România va încheia anul cu un deficit bugetar de 6,9% din Produsul Intern Brut, în creștere față de anul trecut, când a fost de 6,6%. De asemenea, Comisia estimează că acesta va continua să urce în 2025, la 7%. Instituția arată că creșterea rapidă a cheltuielilor publice curente va fi principalul factor care va determina creșterea deficitului. Comisia mai preconizează că salariile din sectorul public vor înregistra o creștere puternică, cu o rată de două cifre în 2024, înainte de a încetini semnificativ în 2025. Ele reflectă creșterile discreționare recente în domeniul educației și al sănătății, precum și în sectorul comenzilor și în cel al apărării. Recalcularea pensiilor în contextul reformei pensiilor va începe să aibă costuri încă din 2024.

Premierul Marcel Ciolacu declara marți seară la Digi24 că România va închide anul 2024 cu un deficit bugetar în jur de 5% din Produsul Intern Brut, dar că va avea un nou acord cu UE pentru reducerea deficitului sub ținta de 3% din PIB, iar discuția se poartă în jurul unei reduceri în interval de 5 sau de 7 ani.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Comisia a revizuit ușor în creștere și prognoza pentru inflație în 2024, la 5,9%, de la 5,8% în prognoza anterioară.

Instituția estimează că datoria publică se va menține în acest an peste pragul critic de 50% din Produsul Intern Brut, respectiv că va ajunge la 50,9% în 2024 și urcă și mai puternic, la 53,9% în 2025.

Comisia subliniază că incertitudinea privind calea și compoziția măsurilor de consolidare fiscală ar putea afecta încrederea mediului de afaceri și investițiile private.

Raportul Comisiei pentru România, pe larg:

Cererea internă puternică împinge în sus creșterea economică. Activitatea economică și-a revenit la începutul anului 2024, după o creștere relativ atenuată a PIB-ului real de 2,1% în 2023. Consumul privat s-a redresat puternic datorită creșterilor pensiilor și salariilor din sectorul public. Comenzile noi din industria prelucrătoare se redresează, iar sentimentul mediului de afaceri rămâne favorabil. Pentru întregul an 2024, inflația mai scăzută, creșterea veniturilor reale disponibile și relaxarea condițiilor financiare vor sprijini în continuare consumul privat. Consumul public rămâne puternic, iar investițiile finanțate de UE în infrastructura publică ar trebui să continue într-un ritm alert. Cu toate acestea, construcțiile rezidențiale rămân deprimate, iar creșterea formării brute de capital fix ar trebui să încetinească semnificativ față de nivelurile din 2023. Perspectivele slabe de creștere în cazul principalilor parteneri comerciali ai UE cântăresc asupra exporturilor, în timp ce importurile se accelerează, ceea ce duce la o contribuție negativă a exporturilor nete la creșterea PIB-ului și la o ușoară adâncire a deficitului de cont curent. În ansamblu, se preconizează o accelerare a creșterii PIB-ului real la 3,3% în 2024.

Continuarea preconizată a relaxării condițiilor monetare și de finanțare în 2025 ar trebui să sprijine consumul privat, în pofida încetinirii creșterii veniturilor reale disponibile. În același timp, incertitudinea privind calea și compoziția măsurilor de consolidare fiscală ar putea afecta încrederea mediului de afaceri și investițiile private. În ansamblu, se estimează că PIB-ul real va crește cu aproximativ 3,1%. O cerere internă mai atenuată și o reluare a exporturilor ar trebui să reducă contribuția negativă a exporturilor nete la creșterea PIB și deficitul de cont curent sub 7% din PIB.

Creșterile salariale ridicate continuă și în 2024. Piața forței de muncă rămâne tensionată, dar ocuparea forței de muncă a scăzut în 2023, iar tensiunile sunt în curs de atenuare. În acest an și anul viitor, creșterea ocupării forței de muncă va deveni pozitivă, în timp ce rata șomajului ar urma să scadă marginal până la aproximativ 5,5%. Se preconizează că salariile nominale vor decelera în sectorul privat, cu excepția unor noi creșteri ridicate ale salariului minim. Se preconizează că salariile din sectorul public vor înregistra o creștere puternică, cu o rată de două cifre în 2024, înainte de a încetini semnificativ în 2025.

Dezinflație prelungită. După o revenire a inflației la începutul anului 2024, ca urmare a majorării unor impozite indirecte, se preconizează că tendința de dezinflație se va relua în 2024 și 2025, dar pe o traiectorie ușor mai ridicată. Creșterile semnificative ale salariilor și pensiilor exercită presiuni în sensul creșterii prețurilor și mențin inflația de bază, deja lipicioasă, la niveluri cu mult peste inflația globală. Se preconizează că inflația medie IAPC va scădea de la 9,7% în 2023 la 5,9% în 2024 și la 4% în 2025, dar riscurile sunt înclinate către o reducere mai treptată.

Se preconizează că deficitul public va rămâne ridicat pe parcursul orizontului de prognoză. Deficitul public general al României a ajuns la 6,6% din PIB în 2023, în creștere de la 6,3% în 2022, deoarece cheltuielile publice au continuat să crească într-un ritm rapid.

În 2024, se preconizează că deficitul va crește la 6,9% din PIB. La fel ca în 2023, se preconizează că creșterea rapidă a cheltuielilor publice curente va fi principalul factor care va determina creșterea deficitului. Se preconizează că salariile din sectorul public vor înregistra o accelerare puternică în acest an, reflectând creșterile discreționare recente în domeniul educației și al sănătății, precum și în sectorul comenzilor și în cel al apărării. Recalcularea pensiilor în contextul reformei pensiilor va începe să aibă costuri încă din 2024. Se preconizează că investițiile publice ca pondere în PIB vor rămâne în general stabile la nivelul ridicat atins în 2023, datorită creșterii rapide a cheltuielilor de capital la nivel local și a utilizării fondurilor RRF. Se preconizează că creșterea veniturilor publice va depăși creșterea PIB-ului nominal, reflectând o compoziție de creștere „bogată în impozite”, eforturile de îmbunătățire a colectării impozitelor prin digitalizarea sistemului fiscal și impactul măsurilor de creștere a veniturilor adoptate în toamna anului 2023, care vor spori veniturile publice cu aproximativ 1% din PIB.

În 2025, se preconizează că deficitul va rămâne stabil la 7% din PIB, pe baza unor politici neschimbate. Se preconizează că costurile pe termen scurt ale reformei sistemului de pensii vor contribui la creșterea deficitului. Cu toate acestea, este probabilă o oarecare moderare a cheltuielilor de capital, iar creșterea cheltuielilor curente, cu excepția pensiilor, ar trebui să încetinească. Previziunile privind deficitul pentru 2025 nu includ veniturile suplimentare potențiale care decurg din reforma regimului fiscal al microîntreprinderilor și din reforma fiscală generală, care fac parte din PNRR, dar care nu sunt încă specificate suficient de detaliat.

Se preconizează că datoria publică generală va crește la aproximativ 51% din PIB în 2024 și la 54% în 2025. Riscurile privind perspectivele bugetare sunt înclinate către deficite mai mari, în special în 2024, când cheltuielile suplimentare preelectorale ar putea crește și mai mult cheltuielile.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Prognozele futuriste privind 2024 nu se vor adeveri.
    Se tot incearca manipulari ale opiniei publice cu prognoze, cu estimari fateziste care pana la urma nu ajuta cu nimic.
    Hrana electorală zero!😵
    Majoritatea romanilor mananca rosii cu branza si nu PIB inflatat cu pâine sau pseudo crestere economica in sandvich.
    2024 e dus, rapus si e un esec al guvernării din punct de vedere al indicatorilor macroeconomici si al conduitei si responsabilitatii politice!😡

    • cresterea economica se vede, doar trebuie sa te plimbi un pic prin orase si sate sa vezi cum s-a schimbat peisajul. Plus infrastructura aflata in lucru.
      Problema romaniei este deficitul, guvernul cheltuie prea mult. Iar maririle de taxe de la anul vor opri cresterea economica, vom ajunge la stagnare sau chiar regres.

  2. Creșterea e4conomică e doar din cifrele inflației. La radio au spus că-n județul Vaslui s-au închis 1700 de firme și s-au deschis doar 300 anul trecut.
    Din informații interne, la CT se închid 35-40 de firme lunar și se deschid doar 5-7. Viitorul sună ocupat…

  3. Oamenii sa ia de buna ce li se intampla la serviciu, ce li se intampla rudelor, prietenilor si vor vedea daca duduie economia cum zice PSDNL sau nu….
    Din pacate multi se uita la tv de stiri si li se spune: ce ciorba buna de vacuta mancati!
    Uita ca in farfurie e ciorba de loboda…
    Traiasca Romanika…..🤪

  4. Economia României pare să fie pe un trend ascendent, cu o creștere estimată la 3,3% pentru 2024, conform raportului Comisiei Europene. Cu toate acestea, deficitul bugetar prognozat și creșterea datoriei publice sunt motive de îngrijorare. Este esențial să avem în vedere impactul acestor factori asupra stabilității economice pe termen lung și să ne asigurăm că măsurile de consolidare fiscală sunt eficiente și bine direcționate.

  5. În acest ritm început în 2019, cam în câți ani prindem Italia din urmă la deficitul public general?
    Niciodată nu ne vom mai reveni!

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.