Cele două loturi finanțate prin PNRR ale Autostrăzii Unirii (A8) vor fi primele proiecte pe care Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) le va prelua de la actuala Companie de Drumuri (CNAIR), a anunțat duminică Sorin Bota, președintele CNIR ales cu mandat pe 4 ani. Este vorba despre aproape 60 de kilometri (din cei peste 300 km ai Autostrăzii Târgu Mureș – Iași – Ungheni), lotul 1 Târgu Mureș – Miercurea Nirajului respectiv Lotul 3 Leghin – Târgu Neamț. La începutul anului, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu spunea că tronsoane ale Autostrăzii Ploiești – Brașov ar putea fi transferate de la CNAIR la CNIR.
Invitat, duminică, într-un podcast dedicat infrastructurii rutiere din Moldova, Sorin Bota a răspuns întrebărilor directorului general interimar al CNIR, Cătălin Urtoi (în același timp administrator cu mandat de 4 ani al CNIR), și activistului civic Irinel Bucur, specialist IT. Bota a spus că luna viitoare Guvernul urmează să aprobe bugetul CNIR, iar într-un scenariu optimist în iulie vor fi gestionate primele proiecte. „În luna iulie vom avea probabil, mai clar calendarul de lucru și ce vom face tot anul, sperăm că în mai să ne iasă aprobarea Bugetului, după mine optimist, în iulie vom avea primele proiecte, pesimist în septembrie. Cred că A8 (n.r Autostrada Unirii) va fi chiar primul pe care îl vom semna. Le vom lua pe rând pe loturi, pe bucățele, de aici va începe activitatea, de la aceste proiecte”, a afirmat Bota.
Pentru lotul 3 Leghin – Târgu Neamț, CNAIR a primit două oferte de la companii românești, UMB și Danlin și patru de la constructori din Turcia: Makyol, Mapa, Nurol și Tekfen.
Pentru Lotul 1 Târgu Mureș – Miercurea Nirajului ofertele urmează să fie depuse pe 27 aprilie.
Semnarea contractelor pentru cele două loturi din PNRR ale A8 trebuie să nu depășească decembrie 2023. Durata de proiectare este de 6 luni, iar execuția 24 luni. Cea mai importantă condiție în această cursă contra-cronometru este atribuirea contractului unui antreprenor care să poată respecta termenul de execuție de 24 de luni. (Comparativ, tronsoane cu lungimi asemănătoare din Autostrada Sibiu – Făgăraș au 12 luni proiectare și 36 de luni execuție la contracte apropiate, iar pe Autostrada Bucureștiului A0 sunt termene de 30 de luni).