BNR anticipează o creștere economică mai solidă în trimestrul II și III din 2024 și o scădere a inflației la 4% până în decembrie 2024 și la 3,4% până la finalul anului 2025

BNR Banca Națională a României corp palat vechi Sursa foto: Wikipedia

Rata anuală a inflaţiei este aşteptată să coboare la finele anului curent şi în trimestrul I 2025 la valori semnificativ inferioare celor previzionate anterior, iar după o creştere temporară în trimestrul II 2025 să revină şi să se menţină uşor sub limita de sus a intervalului ţintei, se arată în minuta şedinţei de politică monetară a Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României din 7 august 2024, citată de News.ro.

Astfel, aceasta ar urma să scadă la 4% în decembrie 2024, la 3,4% în ultima lună a anului 2025 şi la 3,2% la finele orizontului prognozei, comparativ cu valorile de 4,9%, 3,5% şi respectiv 3,4% indicate de proiecţia precedentă pentru aceleaşi momente de referinţă.

Membrii Consiliului au convenit ca fiind probabilă o creştere ceva mai solidă a economiei în trimestrele II şi III 2024 decât cea anticipată în luna mai, implicând o mărire uşoară a excedentului de cerere agregată şi revenirea acestuia în apropierea valorilor previzionate anterior, precum şi o redresare progresivă a dinamicii anuale a PIB pe parcursul intervalului.

Potrivit BNR, evoluţia exportului net este aşteptată să redevină şi să rămână mai contracţionistă în 2024-2025 decât s-a anticipat anterior, dată fiind perspectiva creşterii relativ mai pronunţate a dinamicii volumului importurilor de bunuri şi servicii, în corelaţie cu decalajul de ritm dintre absorbţia internă şi cererea externă.

Consiliul de administraţie al BNR a decis în unanimitate reducerea ratei dobânzii de politică monetară, din 8 august 2024, la nivelul de 6,50%, de la 6,75%; totodată, a hotărât reducerea ratei dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 7,50%, de la 7,75%, şi scăderea ratei dobânzii aferente facilităţii de depozit la 5,50%, de la 5,75%. De asemenea, Consiliul de administraţie al BNR a decis în unanimitate păstrarea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei şi în valută ale instituţiilor de credit.

”Referitor la perspectiva apropiată, membrii Consiliului au convenit ca fiind probabilă o creştere ceva mai solidă a economiei în trimestrele II şi III 2024 decât cea anticipată în luna mai, implicând o mărire uşoară a excedentului de cerere agregată şi revenirea acestuia în apropierea valorilor previzionate anterior, precum şi o redresare progresivă a dinamicii anuale a PIB pe parcursul intervalului. Totodată, în urma evaluării indicatorilor relevanţi, s-a concluzionat că, în trimestrul II, consumul privat a rămas principalul determinant al creşterii economice, iar din partea formării brute de capital fix este posibil un aport mărit, în principal pe seama activităţii din construcţii. În schimb, evoluţia exportului net a devenit probabil şi mai contracţionistă, în condiţiile în care dinamica anuală a importurilor de bunuri şi servicii a continuat să-şi majoreze ecartul pozitiv faţă de cea a exporturilor în intervalul aprilie-mai, crescând relativ mai pronunţat. Pe acest fond, deficitul comercial şi cel de cont curent şi-au accelerat puternic creşterea în termeni anuali în primele două luni ale trimestrului II”, au semnalat în mai multe rânduri membrii Consiliului.
În ceea ce priveşte piaţa muncii, membrii Consiliului au apreciat că tensiunile de pe piaţă şi-au reluat în trimestrul II 2024 tendinţa uşoară de atenuare ce s-a întrerupt în trimestrul precedent, dar continuă să fie ridicate. În acest context, s-au făcut referiri la scăderea semnificativă consemnată de efectivul salariaţilor din economie în luna mai, după majorarea considerabilă din aprilie, precum şi la traiectoria gradual ascendentă parcursă de rata şomajului BIM în intervalul aprilie-iunie, până la un nivel de 5,5%, marginal inferior mediei de 5,6% din a doua jumătate a anului trecut. S-a arătat, de asemenea, că sondajele de specialitate din luna iulie indică intenţii mai moderate de angajare pe orizontul foarte scurt de timp decât în trimestrul precedent, dar solide comparativ cu semestrul II 2023, precum şi un deficit de forţă de muncă în scădere, faţă de cel în creştere raportat de companii în primele două trimestre ale anului curent.

În acelaşi timp, s-a observat că dinamica anuală de două cifre a salariului mediu brut nominal s-a diminuat uşor pe ansamblul lunilor aprilie-mai, pe seama descreşterii acesteia în sectorul privat, iar dinamica similară a costului salarial unitar din industrie s-a redus mai pronunţat, în contextul unor ample fluctuaţii lunare provocate de un efect de calendar. Aceste dinamici rămân însă înalte şi preocupante din perspectiva potenţialelor efecte exercitate asupra inflaţiei viitoare, dar şi asupra competitivităţii externe, au conchis membrii Consiliului, evocând şi noua majorare a salariului minim brut pe economie efectuată în luna iulie 2024.

Totodată, s-a convenit că decalajele persistente dintre cererea şi oferta de forţă de muncă de pe anumite segmente ale pieţei, dar mai cu seamă dinamica salariilor din sectorul public constituie şi în viitorul apropiat surse de potenţiale presiuni suplimentare asupra salariilor şi costurilor cu forţa de muncă din mediul privat. Influenţe de sens opus ar putea să decurgă, însă, din accentuarea recentă a trendului descendent al ratei inflaţiei, precum şi din recursul în creştere la angajaţi extracomunitari, au reiterat unii membri ai Consiliului.

În discuţiile privind condiţiile financiare, membrii Consiliului au evidenţiat scăderea consemnată de principalele cotaţii ale pieţei monetare interbancare imediat după reducerea de către BNR a ratei dobânzii-cheie şi a ratelor dobânzilor la facilităţile permanente în luna iulie, precum şi evoluţia liniară ulterioară a acestora. În acelaşi timp, a fost remarcată schimbarea de direcţie a randamentelor pe termen lung ale titlurilor de stat, care s-au reînscris în debutul lunii iulie şi s-au menţinut apoi pe o traiectorie general descrescătoare – relativ în linie cu evoluţiile din economiile avansate şi din regiune –, în contextul aşteptărilor revizuite ale investitorilor privind traiectoria ratei dobânzii Fed, cu impact şi asupra apetitului global pentru risc.

În această conjunctură, cursul de schimb leu/euro a cunoscut o corecţie descendentă în prima parte a lunii iulie şi a rămas apoi relativ stabil, pentru ca spre finele intervalului să urce la valorile mai înalte prevalente în trimestrul II, pe fondul creşterii volatilităţii pe pieţele financiare internaţionale, inclusiv ca urmare a escaladării tensiunilor din Orientul Mijlociu. Raportul leu/USD a scăzut chiar mai pronunţat în prima jumătate a lunii, iar ulterior a crescut doar uşor şi temporar, dată fiind evoluţia ratei de schimb a dolarului SUA pe pieţele financiare internaţionale.

Riscurile la adresa comportamentului cursului de schimb al leului rămân ridicate, au susţinut membrii Consiliului, evocând deficitele gemene şi incertitudinile asociate procesului de consolidare fiscală, inclusiv în context electoral, dar şi actualele tensiuni geopolitice şi deciziile de politică monetară ale băncilor centrale majore. În perspectivă apropiată, semnificativă ca influenţă va continua să fie însă şi atractivitatea relativă a plasamentelor în monedă naţională, în timp ce acţiunea factorilor sezonieri ar putea să scadă ca relevanţă comparativ cu anii precedenţi, au apreciat unii membri ai Consiliului.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: