BMC Truck&Bus s-a asociat cu colosul chinezesc ZTE și va produce autobuze electrice lângă București

autobuze electrice Craiova BMC Trucks Sursa foto: Lia Olguța Vasilescu

BMC Truck&Bus a intrat într-un parteneriat cu chinezii de la ZTE pentru producerea, la Ciorogârla, lângă București, de autobuze electrice. Aici, lângă Capitală, va fi amplasată prima fabrică de autobuze electrice din România și una dintre puținele din această regiune a Europei, actorii implicați precizând că livrările vor acoperi nu numai piața românească, dar și cea europeană.

La Ciorogârla, BMC deține deja o facilitate de producție, de unde ieșeau, până de curând, autobuze diesel Eurobus Diamond. Diesel-ul este însă un subiect încheiat pentru UE, deci și pentru România, în ceea ce privește transportul public, așa încât respectivul autobuz a făcut tranziția către electric, soluția fiind oferită de partenerul chinez. Într-o primă fază, 200 de unități vor ieși anual din fabrică, pentru ca, ulterior,  livrările să se ridice la aproximativ 500 de unități pe an, potrivit oficialilor fabricii românești, citați de Economica.net.

„Viitorul în materie de mobilitate este electric, iar ZTE are experiența producerii a mii de autobuze electrice anual. Este știu, China este mult  avansată în acest domeniu. Prototipul noului autobuz electric produs în România va fi finalizat undeva în martie-aprilie 2022, apoi va merge pentru licențiere la Registrul Auto Român, iar la sfârșitul verii, începutul toamnei anului viitor, va începe producția de linie”, precizeaza Silvia Colacea, Director Executiv al SC BMC Truck & Bus SA.

„Noi analizam din 2018 piața europeană în scopul evidențierii de oportunități de afaceri. România ajunsese în atenția noastră, având în vedere moștenirea industrială bogată, mulți producători de componente auto, un parc de mijloace de transport în comun învechit care trebuia înlocuit dar și proximitatea față de piețele din Vest și Turcia. La sfârșitul anului 2018, am identificat compania BMC Truck&Bus, care avea deja o fabrică de autobuze lângă București, așa că ideea parteneriatului a venit normal. Acum parteneriatul este concretizat, vom lucra împreună pentru a produce și vinde EuroBUS Diamond – marcă românească, Powered by ZTE, în România și la export”, spune, la rândul său, Li Senjian, Oversea Regional Director al Zonson Smart Auto Corporation. Această companie este o subsidiară a holding-ului ZTE care se ocupă de producția, livrarea și integrarea de soluții pentru autobuze electrice, cu exporturi în Coreea de Sud, Kazakhstan, Germania, Ungaria, Grecia, Italia și Emiratele Arabe Unite și Anglia.

EuroBus Diamond electric va fi produs, până în 2024, în toate versiunile de lungime cerute de piață, adică 12 metri, 8,5 m, 6 m și 18 m (cu burduf). Investiția este până acum undeva la 25 milioane de euro. Linia de producție există deja – cea pentru modelul diesel, însă aceasta trebuie adaptată pentru productia de autobuze electrice (utilaje noi, o hală nouă), ceea ce înseamnă circa 5 milioane euro, afirmă Colacea, iar din primăvara lui 2022 încep angajările. În primă fază, vor fi angajate aproximativ 150 de persoane.

Întreaga investiție de la Ciorogârla, din 2002 și până în prezent, este de circa 25 de milioane de euro. Aceasta include liniile de producție, de service și sediul administrativ.

BMC Truck&Bus a câștigat deja mai multe licitații în România cu autobuzele electrice ZTE (ca dealer), ultimele fiind de 151 de unități la Ministerul Dezvoltării, care face achiziții pentru mai multe primării din țară. Prima dată, au fost 70 de unități, a existat și un proces inițiat de contestatari perdanți ai licitației, câștigat în cele din urmă de BMC, iar în urmă cu câteva zile Ministerul Dezvoltării a anunțat că aceeași firmă a mai câștigat o licitație, pentru alte 81 de autobuze. Acestea vor fi livrate în municipiile Alexandria, Brăila, Constanţa, Drobeta-Turnu Severin, Focşani, Lugoj şi Slobozia. Mai multe pe acest subiect, aici.

UE și România abia acum intră cu adevărat în „revoluția electricului”, în ceea ce privește transportul public de călători. Toate licitațiile pentru autobuze noi, inclusiv la noi în țară, se fac pentru segmentul electric. În acest timp, China este departe în domeniu, din circa 450.000 de autobuze electrice ce circulă în lume, 430.000 sunt în această țară. Chinezii dețin și cvasimonopolul pe baterii pentru vehicule electrice, CATL fiind firma care livrează în toată lumea marea majoritate a acestor produse.

BMC Truck&Bus este un producător și distribuitor de autobuze cu o facilitate de producție la Ciorogârla, lângă autostrada București-Pitești, controlat de familia Kilic, respectiv de oamenii de afaceri turci Kilic Sinan, Kilic Erhan şi Kilic Hakan. În 20 de ani, vânzările de autobuze și camioane ale BMC s–au ridicat la peste 4.000 de unități.

ZTE este un holding gigant din China ce reunește zeci de firme din domeniul tehnologiei, și cu ramificații în multe sectoare industriale, cu o cifra de afaceri anuală de  peste 16 miliarde de dolari. Printre activiățile sale se numără producerea de baterii, mașini și mijloace de transport în comun electrice. ZTE este pe  locul 4 în lume în domeniul telecomunicațiilor, în ceea ce privește portofoliul de clienți.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: