Bloomberg: Este economia SUA în recesiune? Șase indicatori neobișnuiți de urmărit

SUA, statele unite, america Sursa foto: Unsplash Nik Shuliahin

După două trimestre de contracție a PIB-ului brut în SUA, pe Wall Street și la Washington a izbucnit o dezbatere despre momentul în care țara va intra în recesiune – și dacă nu cumva SUA este deja în recesiune. Din punct de vedere tehnic, apelul este făcut de un grup de experți care analizează indicatorii lunari ai ocupării forței de muncă, ai cheltuielilor de consum, ai veniturilor personale și ai producției, printre altele. Dar, cu o inflație la cel mai ridicat nivel din ultimele patru decenii, mulți americani simt deja că țara se află în recesiune.

De-a lungul istoriei, experții s-au uitat la o serie de măsuri neobișnuite pentru a le citi ca indicatoare. Bloomerg prezintă o serie de exemple de indicatori neobișnuiți.

Încetinirea tehnologică

În afară de rapoartele federale privind forța de muncă, Bloomberg a urmărit companiile din domeniul tehnologiei care comentează încetinirea angajărilor – un număr care a crescut constant în ultimele luni. Săptămâna trecută, Amazon a declarat că a redus 100.000 de locuri de muncă în trimestrul respectiv și că a adăugat locuri de muncă în cel mai lent ritm din 2019. Mark Zuckerberg, directorul executiv al Meta, le-a spus angajaților că anticipează una dintre cele mai grave încetiniri din istoria recentă.

Indicele șampaniei

Șampania, care este adesea folosită pentru a sărbători vremurile bune, a fost văzută ca un vestitor al lucrurilor ce vor urma încă de la mijlocul anilor 1980, când livrările au crescut vertiginos în timpul boom-ului de pe Wall Street. Consumul a atins 15,8 milioane de sticle în 1987, apoi s-a prăbușit în timpul recesiunii care a urmat, scăzând la 10 milioane de sticle până în 1992. Acest model s-a repetat în timpul Marii Recesiuni: Consumul a urcat la 23,2 milioane de sticle în 2006, apoi a scăzut la 12,6 milioane până în 2009. Deși datele din 2022 nu sunt încă disponibile de la asociația comercială a șampaniei, datele NielsenIQ arată că vânzările de vinuri spumante în SUA au scăzut în fiecare lună față de anul precedent, înregistrând o scădere cuprinsă între 7% și 8% în lunile mai și iunie.

Indicele cutiilor de carton

Livrările de cutii de carton sunt adesea folosite ca o măsură a activității de producție, deoarece multe bunuri sunt transportate în ele. În al doilea trimestru, cererea a fost mai mică decât și probabil că va rămâne stabilă pe măsură ce americanii își schimbă obiceiurile de consum, a declarat Tim Nicholls, directorul financiar al International Paper Co. „Cred că este o reacție la inflație”, a spus el. „Inflația este reală și oamenii fac alegeri”. Cererea de paleți de transport maritim din SUA s-a micșorat.

Indicele R-Word (cuvântul cu R)

La începutul anilor ’90, The Economist a inventat „R-Word Index” pentru a număra numărul de articole din ziare care menționează „recesiune” și l-a folosit pentru a anunța începutul recesiunilor din SUA în 1990, 2001 și 2007. Google Trends este văzut ca o măsură similară. Căutările pentru “recesiune” au înregistrat un vârf în timpul perioadelor definite drept recesiuni de către Biroul Național de Cercetare Economică – și au fost în creștere începând cu luna iunie.

Indicele privind cheltuielile femeilor cu produsele de machiaj

La începutul anilor 2000, președintele Estee Lauder, Leonard Lauder, a inventat termenul „Lipstick Index” (indicele rujului) când a remarcat că femeile se răsfățau cu mici luxuri, cum ar fi rujul, pentru a se simți mai bine în perioada de criză. Firma de analiză a datelor NPD pare să susțină acest lucru: dintre cele 14 industrii de cheltuieli pe care le urmărește, frumusețea este singura care înregistrează o creștere a vânzărilor unitare în acest an. Într-un raport recent, NPD a evidențiat creșterea puternică, de două cifre, a acestei industrii. 

Indicele care urmărește cheltuielile bărbaților cu lenjeria intimă 

Fostul președinte al Rezervei Federale, Alan Greenspan, a fost un fan al urmăririi obiceiurilor de cheltuieli ale bărbaților cu lenjeria intimă, bazându-se pe teza că aceștia vor amâna cumpărarea de boxeri și chiloți pe măsură ce vremurile devin dificile. Acest lucru s-a dovedit a fi adevărat în timpul crizei financiare din 2008 și din nou în timpul carantinei pandemice din 2020, potrivit datelor Euromonitor. Achizițiile de articole de îmbrăcăminte în general au scăzut pe măsură ce șomajul a crescut și cheltuielile au scăzut, a declarat analistul David Swartz de la Morningstar, de la firma americană de servicii financiare cu sediul în Chicago, Illinois.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: