La începutul primăverii, stocurile de motorină din nord-vestul Europei vor atinge cel mai scăzut nivel din ultimii cel puțin 12 ani, potrivit unei previziuni a companiei de consultanță Wood Mackenzie, citate de Bloomberg.
Compania de consultanță Wood Mackenzie estimează că stocurile de motorină vor atinge un minim record în martie.
Stocurile vor crește în decembrie și ianuarie, înainte de o scădere bruscă. Se estimează că stocurile din luna martie vor fi cele mai scăzute înregistrate pentru orice lună, potrivit datelor înregistrate din 2011 și până acum, potrivit companiei de consultanță.
În condițiile în care Uniunea Europeană urmează să întrerupă livrările maritime de combustibil rusesc la începutul lunii februarie, situația deja dificilă a aprovizionării pe continent riscă să se agraveze. Stocurile reprezintă o protecție vitală împotriva unor astfel de întreruperi, iar atunci când acestea sunt scăzute, există un potențial mai mare de volatilitate a pieței.
Stocurile de motorină sunt pregătite să crească, apoi să se prăbușească
Cele mai recente previziuni arată creșteri mai mari ale depozitelor în următoarele luni
Date Wood Mackenzie, compilate de Bloomberg / Rezervele de motorină în nord-vestul Europei; cea mai recentă prognoză este din 31 octombrie
Stocurile mai mici au contribuit la marje mai mari pentru rafinăriile de petrol, stimulând operatorii europeni să lucreze intens, a declarat James Burleigh, analist principal la Woodmac. Ca urmare, compania de consultanță se așteaptă ca procesarea zilnică de țiței din nord-vestul Europei să crească cu 420.000 de barili în această lună, ajungând la 6,14 milioane.
“Ne așteptăm ca producția mai mare să continue să fie susținută de marjele nete de numerar puternice și ne așteptăm ca depozitele de motorină la sfârșitul lunii decembrie să fi acumulat aproape trei milioane de barili”, a spus Burleigh.
Având în vedere că Rusia rămâne de departe cel mai mare furnizor extern de combustibil de tip motorină al UE pe cale navală, scăderea bruscă a stocurilor la sfârșitul iernii este de așteptat, notează Bloomberg.
O parte din problema disponibilității motorinei în Europa – și în SUA – constă în structura piețelor futures. Curba motorinei ICE este retrogradată, ceea ce înseamnă că livrările prompte sunt mai scumpe decât același combustibil livrat la o dată ulterioară. Acest lucru descurajează acumularea de rezerve, deoarece comercianții pot vinde astăzi la un preț mai bun decât cel pe care îl pot bloca pentru viitor. Această structură a slăbit în ultimele zile, dar rămâne puternică în raport cu standardele istorice.