RetuRO, administratorul SGR, și-a făcut bilanțul a 6 luni de funcționare a sistemului care colectează ambalajele pentru care fiecare cumpărător plătește la magazin o garanție de 50 de bani. Sistemul a fost inaugurat pe 30 noiembrie 2023.
Astfel, anunță RetuRO printr-un comiuncat de presă, în primele 6 luni au fost predate către reciclatori 29.000 de tone de ambalaje, ceea ce reprezintă aproximativ 85% din cantitatea de ambalaje returnate și colectate de la consumatori.
„Din cantitatea colectată și trimisă către stațiile de reciclare, aproximativ 90% a fost direcționată către operatori locali, urmărind principiul bottle-to-bottle, care asigură că materia primă secundară ajunge în același tip de produs din care a provenit. În cele 6 luni de la implementare, Sistemul de Garanție-Returnare a evoluat constant: 152.000 de tone de ambalaje au fost puse pe piață de către producători, dintre care 34.000 de tone fiind colectate de la lansarea sistemului, până la finalul lunii mai a.c.”, potrivit comunicatului RetuRO.
Compania transmite că, în prezent, aproximativ 2.000 de curse zilnice sunt efectuate de cele 600 de mijloace de transport implicate în procesul de colectare zilnică a ambalajelor SGR.
„Rezultatele înregistrate în primele șase luni de la lansarea acestui program național în România ne întăresc convingerea că împreună cu toate părțile implicate vom contribui decisiv la consolidarea unei economii circulare în România”, declară Gemma Webb, CEO și Președinte al Directoratului RetuRO.
Potrivit documentului citat, calitatea materiei prime secundare furnizate de RetuRO este net superioară oricărui tip de material (PET, sticlă, metal) recuperat prin alte fluxuri de colectare, aspect confirmat de către operatorii de reciclare.
”Acest lucru generează un impact pozitiv asupra procesului lor de producţie, de exemplu, prin eficientizarea consumului de energie. De asemenea, reciclatorii certifică faptul că baloţii primiţi prin SGR furnizează şi cantităţile necesare pentru asigurarea unui proces de reciclare continuu. Prin prisma economiei circulare, RetuRO asigură întoarcerea materialelor în piaţă, precum şi transparenţa parcursului acestor materiale pe întregul lanţ, din momentul punerii pe piaţă, colectării, până la reciclare”, se mai arată în comunicat.
Pe de altă parte, doar 45% dintre români sunt multumiți de modul de funcționare a Sistemului de Garanție-Returnare, principala soluție pentru îmbunătățirea acestuia fiind creșterea numărului de puncte de returnare (55%), arată un studiu.
În funcție de carcateristicile demografice, reprezentanții Generației Z, cu vârste cuprinse între 18-24 de ani, sunt cei care returnează într-o proporție semnificativ mai mică ambalajele marcate cu SGR de fiecare dată (59% vs. 70% total eșantion). Mai mult decât atât, locuitorii din mediul urban se diferențiază față de cei din mediul rural ca returnând toate ambalajele marcate cu SGR într-o proporție semnificativ mai mare (75% mediul urban vs. 63% mediul rural). Această diferență poate fi atribuită numărului redus sau chiar absenței punctelor de returnare în mediul rural”, se arată în studiu.
De asemenea, șapte din zece români declară că returnează toate ambalajele cu garanție la punctele de colectare, de când a fost lansat Sistemul de Garanție-Returnare. Potrivit studiului, 42% le aduc la punctele de colectare o dată pe săptămână, 29% de 2-3 ori pe săptămână, iar 15% o dată pe lună.
RetuRo Sistem Garanţie Returnare este o companie non-profit, ceea ce înseamnă că eventualul profit realizat în urma colectării de ambalaje de băuturi va fi reinvestit, exclusiv, în dezvoltarea SGR.
Compania a fost creată de un consorţiu de trei acţionari privaţi: Asociaţia Berarii României pentru Mediu (30%), Asociaţia Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) şi Asociaţia Retailerilor pentru Mediu (20%) şi un acţionar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (20%).