72,2% din firmele din România chestionate într-un barometru Frames se așteaptă ca anul viitor să fie mai rău decât 2023 pentru firma pe care o reprezintă și numai 5,6% sunt optimiști, așteptând rezultate pozitive. În cadrul sondajului au fost chestionați 1.200 de manageri, antreprenori și angajați cu funcții de răspundere din economia românească.
Chiar și în această situație, 72,2% dintre investitori sunt dispuși să facă angajări anul viitor, semn că problema forței de muncă este în continuare una sensibilă.
2024 se anunță a fi un plin de incertitudini pentru majoritatea managerilor. Întrebați care vor fi principalele provocări din anul care vine, cei mai mulți dintre cei chestionați au menționat creșterea taxelor.
De la 1 ianuarie, cresc taxele pentru majoritatea firmelor din România, alături de noi cote de TVA, accize și alte impozite.
Potrivit Frames, creșterile de taxe, dincolo de a aduce mai mulți bani la buget, vor genera, din păcate, noi creșteri de prețuri care vor afecta și mai mult relațiile din mediul de business. Dovadă și rezultatele cercetării care situează scăderea vânzărilor pe locul secund în topul temerilor investitorilor.
Inflația va continua să afecteze puterea de cumpărare, iar efectele cumulate se vor vedea, din păcate, în accentuarea blocajului financiar.
În topul îngrijorărilor managerilor s-au mai situat, în ordinea mențiunilor, riscul de insolvență în relația cu partenerii, deprecierea cursului valutar și altele.
Perspectiva îngrijorătoare se va resimți și în dinamica investițiilor.
Întrebați dacă vor deschide noi linii de business în 2024, cei mai mulți dintre manageri (55,7%) au răspuns nu, și doar 27,6% au răspuns da.
16,7% dintre respondenți au declarat că nu au toate datele necesare pentru a decide dacă vor face sau nu investiții în 2024.
„Firmele vor face eforturi să își mențină oamenii, să își restructureze operațiunile, să facă business într-un an extrem de complicat din punct de vedere economic, social și politic.
Fidelizarea angajaților va face diferența, mai cu seamă că presiunile de ordin salarial se vor accentua pe măsură ce inflația va continua să erodeze din puterea de cumpărare a românilor.
În aceste condiții, pentru multe dintre firme va deveni vital să ofere un pachet de beneficii cât mai variate și relevante pentru angajați, iar din această perspectivă tichetele de masă, care vor ajunge la valoarea de 40 de lei, de la 1 ianuarie, vor asigura un venit suplimentar de 880 lei celor care au normă întreagă de muncă’’, a declarat Adrian Negrescu.
Potrivit acestuia, dincolo de dorința firmelor de a oferi beneficii angajaților, este de datoria statului să susțină industria de profil.
„Asistăm, din păcate, la tot felul de măsuri aberante, mai ales de ordin fiscal, menite să afecteze dezvoltarea acestui segment extrem de important în orice economie, nu numai în cea românească.
În loc să stimulăm dezvoltarea sistemelor de tichete spre cât mai multe paliere, cu reduceri de taxe aferente, am transformat piața într-un vinovat de serviciu pentru politica incoerentă a statului în domeniul pieței forței de muncă. Firmele nu vor putea susține, la nesfârșit, din bugetul propriu, efectele nocive ale creșterilor de taxe, a măsurilor care distorsionează mediul economic”, a mai spus acesta.
Peste 90% din firme acordă bonusuri de Sărbători
Peste 90% dintre firmele din România vor acorda bonusuri cu ocazia sărbătorilor de Crăciun și Anul Nou, iar valoarea acestora va fi, în cele mai multe cazuri, între 1000 și 1500 de lei, arată rezultatele barometrului.
Rezultatele cercetării, derulate în perioada 8-10 decembrie 2023, de către compania de consultanță Frames, arată că 34,8% dintre manageri vor acorda prime salariale sau cadouri, 30,4% – tichete cadou și prime salariale iar 26,1% doar tichete cadou.
Interesant este că numai 8,7% dintre firme nu vor acorda astfel de beneficii de sfârșit de an.
În ceea ce privește valoarea bonusurilor, cei mai mulți dintre antreprenorii și managerii chestionați (44,4%) vor oferi beneficii între 1.000 și 1.500 de lei, iar 16,7% între 2.000 și 2.500 lei.
Un procent similar afirmă că va oferi bonusuri între 300 și 1.000 de lei, majoritatea respondenților fiind din domeniul IMM-urilor. La polul opus, numai 5,6% vor oferi bonusuri simbolice, de până în 300 lei.
„Cercetarea arată că cele mai mari bonusuri vor fi oferite în zona serviciilor financiare și IT, acolo unde s-ar ajunge și la beneficii de peste 2.500 lei, în timp ce media valorii beneficiilor, de 1000-1500 lei, este asociată, în principal, firmelor din sectorul construcțiilor, retail, servicii medicale, farmaceutic și alte prestări de servicii. Cele mai mici bonusuri vor fi acordate de firmele mici și foarte mici, acolo unde și forța financiară este una redusă. Cert este că, pe ansamblu, majoritatea managerilor a înțeles cât de importante sunt bonusurile de sfârșit de an, din perspectiva retenției de personal”, afirmă analiștii de la Frames.
Bonusarea de sfârșit de an, la fel ca și celelalte soluții aflate la îndemâna companiilor (tichete cadou, vouchere, abonamente la servicii medicale, sport etc.) vor conta din ce în ce mai mult în pachetul de beneficii oferit angajaților, spun majoritatea antreprenorilor, în condițiile în care criza de pe piața forței de muncă continuă să se accentueze.
Un nou trend, la acest capitol, ce se va extinde în 2024, îl reprezintă platformele integrate de beneficii din care angajații să își poată selecta beneficiile dorite, precum asigurările medicale și de pensii private, abonamente la sălile de sport, cursuri de pregătire, vouchere și bonusuri oferite de companiile partenere etc.
52,6% dintre investitori au declarat că vor pune la dispoziția angajaților astfel de soluții, în tentativa de a securiza forța de muncă.
„Tichetele de masă se vor afla, în continuare, în topul beneficiilor salariale, urmate de tichetele cadou, voucherele de vacanță, cursurile de pregătire și pachetele de servicii de sănătate și sport. Diferența este că vom vedea mai multe oferte integrate, dezvoltate de firmele specializate”, spune Adrian Negrescu, managerul Frames.
„Foarte important, mai ales în contextul creșterilor de taxe de la 1 ianuarie, este că majoritatea firmelor (66,7%) va suporta din bugetul propriu taxarea cu 10% a tichetelor de masă, un beneficiu esențial pentru majoritatea angajaților. Este încă un semn că tichetele de masă rămân un argument important pentru angajați, alături de salarii și celelalte beneficii conexe, fapt confirmat de opinia a peste 66,7% dintre respondenți”, afirmă analiștii.
Rezultatele vin să confirme importanța pieței de tichete de masă, cadou, studii și alte asemenea beneficii într-o economie în care puterea de cumpărare a angajaților este redusă, iar taxele pe muncă sunt în continuare foarte mari raportat la media regională.
„Pentru mulți angajați, tichetul de masă face diferența dintre a mânca sănătos în fiecare zi, la serviciu, și a mânca nesănătos, pe fugă, ori a nu mânca deloc. Faptul că tot mai multe firme apelează la sistemele de tichete arată, pe de o parte, că asistăm la o maturizare a acestui sector de beneficii, iar pe de altă parte indică faptul că trebuie să susținem, din punct de vedere fiscal, acest mod de bonusare a angajaților”, a mai declarat Negrescu.
Barometrul de opinie în rândul investitorilor, dezvoltat de Frames în perioada 8-10 decembrie 2023, a vizat răspunsurile valide a 1.082 de antreprenori, manageri și angajați cu funcții de răspundere din domenii diverse, precum IT&C, Asigurări, Echipamente, Materii prime, Energie, FMGC sau Turism.
Interviurile s-au realizat online, pe bază de chestionar, iar profilul respondenților a fost reprezentat de persoane cu studii superioare, 63% bărbați și 37% femei, cu o vârstă medie de 47 de ani.