40 de zone periculoase „puncte negre” de pe rețeaua CNAIR vor fi iluminate cu surse de lumină din energie verde, anunță Ministerul Transporturilor. Este un proiect finanțat parțial prin PNRR în cadrul capitolului „siguranță rutieră”, componenta verde (obligatorie) pentru infrastructura de transport fiind astfel asigurată prin sursa de lumină solară.
Practic, toate investițiile în pasaje, drumuri și autostrăzi au o componentă verde, de la perdele forestiere la prize de încărcare pentru mașini electrice, aceasta fiind condiția obligatorie prin care România a obținut finanțare din PNRR pentru contracte de infrastructură rutieră (n.r la calea ferată sunt proiectele de modernizare/electrificare și reparații rapide).
Cu o rețea de autostrăzi și drumuri expres de sub 1.000 km (996 km), o educație rutieră insuficientă a conducătorilor auto și lipsa unor sisteme electronice de monitorizare cu radare fixe, România ocupă ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul siguranță pe șosele cu un vârf de 97 morți/un milion de locuitori, dublu față de media UE.
Valoarea totală a proiectului este de 13 milioane de lei, iar componenta din PNRR de 3 milioane. Proiectul prevede montarea a 1.000 de ansambluri luminoase în cele 40 de puncte negre, la capete de pod, treceri de pietoni, înainte de separatoarele de sensuri.
„Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI), în calitate de coordonator de reforme și investiții aferente Componentei 4 – Transport sustenabil din cadrul Pilonului 1 – Tranziția spre o economie verde din Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), anunță semnarea contractului de finanțare cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) S.A., în calitate beneficiar, pentru semnalizarea sectoarelor de drum periculoase cu surse de lumină ce utilizează energie verde în zonele cu risc crescut de producere de accidente rutiere de pe drumurile naționale. Preconizat a se finaliza în decembrie 2025, proiectul contribuie la creșterea siguranței rutiere pe timp de noapte/ceață/ condiții meteo nefavorabile și implicit la reducerea numărului de accidente rutiere, respectiv la eliminarea a 40 puncte negre (hotspot-uri), precum și la atingerea țintelor și jaloanelor asumate de MTI în cadrul Reformei 1. Transport sustenabil, decarbonizare și siguranță rutieră / Investiția 3 – Dezvoltarea infrastructurii rutiere sustenabile pe rețeaua TEN-T, taxarea rutieră, managementul traficului și siguranța rutieră.Astfel, prin contractul de finanțare nr. 30/31.05.2023 aferent proiectului „Sporirea siguranței rutiere pe timp de noapte, prin semnalizarea sectoarelor de drum periculoase cu surse de lumină ce utilizează energie verde”, vor fi achiziționate și montate 1000 de bucăți de ansambluri luminoase ce utilizează energie verde, cu impact major în reducerea numărului de accidente rutiere ce vor fi utilizate în sectoare periculoase (capetele de pod, treceri de pietoni, separatoare de sensuri etc)”, a transmis Ministerul Transporturilor.
Ca parte a implementării Strategiei Naționale pentru Siguranță Rutieră, se pregătește punerea în aplicare a Strategiei privind eliminarea punctelor negre (hotspot-uri) de pe rețeaua de drumuri naționale și autostrăzi. Pe rețeaua existentă din aprox. 18.000 km de drumuri s-au identificat în perioada 2015-2019, un număr de 267 locații hotspot-uri de către Poliția Română, în care au fost înregistrate pe o lungime
de aproximativ 805 km, un număr de 5.784 accidente rutiere grave soldate cu un număr de 504 persoane decedate și 9.424 răniți, arată ministerul.
Pentru creșterea siguranței rutiere, prin PNRR Compania de Drumuri poate primi peste 200 de milioane de euro, valoarea totală a proiectelor propuse fiind de peste 600 milioane de euro.
Printre „punctele negre” unde frecvent se produc accidente se numără intersecțiile cu drumurile secundare de pe DN 1 București – Brașov. De exemplu, la Balotești și Cornu, CNAIR va construi pasaje cu bani din PNRR (detalii aici).