Băncile din Europa lansează plățile Wero pentru a înlătura concurenți americani Visa sau Mastercard

plati electronice, carduri, visa, mastercard Sursa foto: Pixabay

Cele mai mari bănci din Uniunea Europeană au petrecut ani de zile creând în liniște o nouă modalitate de plată care ar putea permite în cele din urmă clienților să renunțe la cardurile Visa și Mastercard- cel mai recent semn că regiunea caută să înlăture două dintre cele mai valoroase firme financiare de pe planetă, scrie Bloomberg.

Wero, așa cum este cunoscut proiectul, este acum implementat în cea mai mare parte a Europei de Vest. Sprijinită de 16 bănci și procesatori de plăți importanți, printre care BNP Paribas, Deutsche Bank și Worldline, platforma va permite în cele din urmă unui client german să plătească instantaneu, de exemplu, un hotel din Franța, folosind propriul cont bancar în loc de un card Visa sau Mastercard.

Poate părea simplu, dar dacă firmele reușesc, cei doi giganți ai plăților ar putea ajunge să piardă miliarde de dolari din comisioanele pe care le încasează de la comercianții europeni de fiecare dată când consumatorii folosesc unul dintre cardurile lor la casierie.

Dar, mai important, acesta este un exemplu al neliniștii Europei de a se baza pe SUA pentru elemente-cheie ale infrastructurii – financiare sau de altă natură. De când Rusia a invadat Ucraina, iar cele două rețele au retras capacitatea țării de a efectua plăți de zi cu zi, guvernele din întreaga lume au fost reticente în a-și consolida dependența de acestea.

„Visa și Mastercard fiind atât de mari, au în mâinile lor o mare putere de control asupra pieței”, a declarat Martina Weimert, director executiv al European Payments Initiative (EPI), compania din spatele Wero. Ideea este de a construi o „alternativă la soluțiile internaționale pentru a oferi jucătorilor și consumatorilor europeni o alegere europeană”.

Wero mai are un drum lung de parcurs până când va putea face față Visa și Mastercard, care procesează împreună zeci de trilioane de dolari la nivel global în fiecare an, sau chiar noii generații de firme de plăți digitale care concurează acerb pentru mobilizarea banilor consumatorilor. Weimert a recunoscut că „ar fi foarte prezumțios” să numim firma un challenger. „Suntem un fel de start-up”, a spus ea, deși unul care are deja 500 de milioane de euro (553 de milioane de dolari) de la finanțatorii săi și o bază de clienți pregătită de la participanții săi bancari.

Frontiere de plată

La câteva zile după invazia Rusiei în Ucraina, în 2022, Visa și Mastercard au acționat rapid pentru a-și suspenda operațiunile, împiedicând efectuarea de plăți în străinătate de către deținătorii ruși de carduri și oprind străinii să efectueze tranzacții pe teritoriul rus.

Banca centrală a Rusiei, pregătită pentru acest tip de criză, crease anterior Sistemul național de carduri de plată pentru a procesa tranzacțiile interne, chiar dacă cardurile purtau sigla Visa sau Mastercard. Această soluție de rezervă a permis consumatorilor să continue să efectueze plăți pe plan local după invazie.

„Pentru acei oameni care sunt interesați de Mastercard, ar trebui să fiți interesați de tendințele naționaliste din întreaga lume”, a avertizat directorul general Michael Miebach investitorii într-o conferință telefonică de anul trecut. „Există țări care stau și se întreabă: ‘Ce se va întâmpla cu noi dacă o situație similară cu cea din Rusia ar avea loc? Ceea ce nu are nimic de-a face cu Mastercard, în sine, dar are totul de-a face cu mediul politic în care ne desfășurăm activitatea.”

Chiar înainte de confruntarea rețelelor cu Rusia, Banca Centrală Europeană era îngrijorată că nu are suficientă suveranitate asupra sistemelor sale de plăți. Aici ar trebui să intervină EPI.

Serviciul european

De-a lungul anilor, în Europa au apărut o mulțime de provocări naționale, cum ar fi Swish în Suedia, Twint în Elveția și iDeal în Țările de Jos. De exemplu, iDeal gestionează 70% din comerțul online din Țările de Jos, dar încă nu permite consumatorilor să efectueze plăți în magazine. Adesea, europenii nu pot utiliza aceste instrumente în țările vecine, astfel încât sunt nevoiți să opteze pentru mărci americane.

Wero, care a achiziționat iDeal, precum și Payconiq, cu sediul în Luxemburg, anul trecut, încearcă să acopere aceste lacune, spun băncile. Serviciile sale vor fi disponibile atât prin intermediul propriei aplicații, cât și prin intermediul platformelor creditorilor participanți.

„Plățile sunt o chestiune de volume. Dacă nu ai volume, nu ai capacitatea de a fi competitiv” în ceea ce privește experiența utilizatorului, a declarat Carlo Bovero, șeful global al BNP Paribas pentru carduri și plăți inovatoare. Banca are mai mult de 35 de milioane de abonați la serviciul său de plăți Paylib în Franța, care sunt integrați în Wero.

Europa s-a poticnit în încercările sale anterioare în acest domeniu. Proiectul Monnet a încercat să creeze o marcă paneuropeană de carduri, dar a fost abandonat în urmă cu peste un deceniu, după dezacorduri privind modelul de afaceri. EPI a început în 2020 cu o idee similară, dar a fost forțată să își restrângă domeniul de aplicare, deoarece băncile spaniole au renunțat la alianță.

În schimb, a decis să înceapă cu plățile de la cont la cont, deoarece acestea erau mai ieftine și mai ușor de integrat de către băncile membre. Reglementările UE privind plățile instantanee, care obligă băncile să proceseze transferurile de bani în termen de zece secunde, au făcut ca acest obiectiv să devină mai urgent. Anul viitor, dorește să se extindă la comerțul electronic și să ofere după aceea plăți în magazine cu comercianții cu amănuntul de pe continent.

„Este un pas înainte corect pentru Europa, în afară de tot ceea ce aducem la nivel european, să luăm în considerare și plățile într-un mod mai holistic prin prisma europeană”, a declarat Ole Matthiessen, șeful global al Deutsche Bank pentru gestionarea numerarului și șeful băncii corporative pentru Asia Pacific, Orientul Mijlociu și Africa. El face parte din consiliul EPI. „Problema suveranității plăților este, de asemenea, una politică”.

Unele dintre elementele de bază pentru facilitarea plăților transfrontaliere există deja sub forma monedei euro, care este acum acceptată în mai mult de 20 de țări. Totuși, în spațiul digital, „metodele de plată locale au devenit standardul”, a adăugat Matthiessen. „Acum trebuie să le aducem în partea frontală și să le facem mai convenabile pentru utilizatorul final. Există încă prea mulți utilizatori care folosesc în cele din urmă oferte fie din SUA, fie din Est, în special din China.”

Noul numerar

Visa și Mastercard, înființate de bănci în anii ’50 și ’60 ca alternativă la numerar, au procesat anul trecut 14.800 de miliarde de dolari și, respectiv, aproximativ 9.000 de miliarde de dolari, încasând o parte pentru gestionarea tranzacțiilor. Cele două companii au fost criticate de autoritățile de reglementare, clienți și parlamentari din întreaga lume pentru comisioanele pe care le percep.

De asemenea, este o perioadă volatilă pentru a fi o companie globală de plăți, deoarece apar numeroși rivali regionali. Șapte bănci americane importante, printre care JPMorgan Chase & Co. și Wells Fargo & Co. s-au unit în jurul Zelle, un sistem care oferă tranzacții mai rapide între conturi. Acesta a ajuns la 120 de milioane de conturi până anul trecut și concurează cu PayPal.

În Brazilia, sistemul de plată instant al băncii centrale, Pix, a crescut odată cu pandemia de cumpărături online și vizează acum turiștii brazilieni din Europa. Interfața unificată de plăți, sau UPI, sprijinită de guvernul indian, a depășit 100 de miliarde de tranzacții totale în 2023, după opt ani de funcționare.

În Asia, Banca Reglementelor Internaționale a început anul acesta să lucreze la proiectul Nexus pentru plăți transfrontaliere instantanee între Malaezia, Filipine, Singapore, Thailanda și India. Între timp, portofelele online precum AliPay și WeChat Pay din China, împreună cu Apple Pay și Google Pay continuă să se extindă.

În general, veniturile din plăți au crescut cu o rată anuală de 8,3% între 2017 și 2022, ajungând la 1.600 de miliarde de dolari, potrivit Boston Consulting Group.

Consumatorii au deja o mulțime de alte opțiuni în portofelele și smartphone-urile lor, ceea ce face o provocare pentru Wero să-și găsească un loc, au declarat Sonja Forster și Elisabeth Rudman de la Morningstar DBRS într-o notă din iulie, chiar dacă viteza sa și costurile reduse fac „probabil ca comercianții să adopte tehnologia”.

Mai multă concurență

Deocamdată, Visa și Mastercard au de departe cea mai mare greutate și își pot permite să fie grațioase cu privire la concurenții lor.

„Privesc EPI ca pe încă o soluție, iar noi salutăm acest lucru”, a declarat Miebach, CEO Mastercard, într-un interviu. „În același timp, dorim să punem la dispoziție soluții de plată Mastercard care să ofere consumatorului un motiv să aleagă să folosească produsul nostru față de al altcuiva. Așa că nu sunt foarte îngrijorat. Știm de ce este nevoie pentru a investi și a extinde o afacere. Este foarte greu de realizat”.

Miebach a declarat că „principiile alegerii și concurenței sunt bune” pentru peisajul european al plăților, un sentiment împărtășit de directorii de la Visa.

„Peisajul concurențial din Europa nu a fost niciodată mai bogat și pentru mine EPI este una dintre aceste soluții”, potrivit lui Charlotte Hogg, care conduce afacerile Visa în regiune. Ea a indicat un pachet de modificări de reglementare în urmă cu aproximativ un deceniu, menite să spargă concurența deschisă în domeniul financiar, pentru a ajuta la stimularea pieței.

„Ceea ce nu există, în ciuda creșterii băncilor deschise – și există acum 500 de astfel de jucători în Europa – sunt regulile de circulație pentru plăți în ceea ce privește ce se întâmplă atunci când acestea merg bine și ce se întâmplă atunci când merg prost”, a declarat Hogg.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: