CNAIR a eliminat legătura la Aeroportul Internațional Iași și la viitorul spital de urgență din actualul proiect al Autostrăzii Unirii, secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni, acuză Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Secțiunea de aproape 100 de kilometri a cărei documentație tehnică o realizează Consitrans este în etapa investigațiilor geotehnice după o întârziere majoră cauzată de stabilirea traseului. Compania de Drumuri a aprobat pe 13 ianuarie 2023 traseul final al secțiunii Târgu Neamț – Iași – Ungheni de pe Autostrada Unirii. „Traseul albastru” propus încă de anul trecut pentru a rezolva problemele din zona de nord a Iașiului are o lungime totală de 93 de kilometri, 55 de poduri și 2 tuneluri. Totodată, pe cei peste 90 de kilometri vor fi amenajate și 9 noduri rutiere, în medie un nod la fiecare 10 kilometri, ceea ce va asigura descărcările de pe A8 și legăturile cu rețeaua existentă.
„Nou eșec pe Autostrada A8 Unirii Tg. Mureș – Iași – Ungheni: a fost eliminată legătura autostrăzii la Aeroportul Iași și la viitorul spital regional Iași. După ce Sorin Grindeanu a blocat un an și jumătate această conexiune esențială între regiunile Moldova și Transilvania, mai nou s-a gândit să o și saboteze. A jucat luni de zile o alba-neagra cu traseul autostrăzii la nord de Iași, iar acum aflăm că a scos din studiul de fezabilitate aflat în derulare conexiunea rapidă spre aeroport și spre viitorul spital regional. Grindeanu va spune că se va face pe alt proiect. Când și din ce bani? Altă întrebare”, afirmă Horațiu Cosma.
Breteaua spre viitorul spital regional de urgență (SRU) nu ar fi rentabilă, potrivit explicațiilor CNAIR pe care le citează publicația locală ZiaruldeIași.
„Reprezentantul CNAIR, respectiv Ionuţ Udeanu, directorul Departamentului Inginerie şi Analiză Documentaţii, a precizat că Ministerul Transporturilor a găsit breteaua spre SRU ca fiind nerentabilă, astfel că aceasta va fi subiectul unui proiect separat în viitor. Practic, motivul principal ar fi traficul scăzut pe această viitoare arteră. Nodul rutier prevăzut în acest sens – care încă nu a fost precis localizat între cel din în zona localităţii Vulturi, pentru conexiunea cu DN 24 Iași-Sculeni, și cel din zona Golăiești, pentru conexiunea cu Varianta Ocolitoare Est – va rămâne pe proiectul traseului A8 ca nod de perspectivă. Aceasta a fost singura promisiune „smulsă” directorului CNAIR de participanții la discuţiile de joi”, arată Compania de Drumuri.
În iulie, CNAIR ar trebui să anunțe câștigătorii celor două tronsoane de la Târgu Mureș și Târgu Neamț, capetele finanțate prin PNRR (detalii aici), iar la toamnă să lanseze licitația pentru proiectare și execuție pe secțiunea de munte Miercurea Nirajului – Leghin, aproximativ 150 km.