O ședință comună a Guvernelor României și Republicii Moldova în care se va semna acordul pentru construirea Podului rutier peste Prut de la Ungheni, parte a Autostrăzii Unirii – A8 este programată pe 11 februarie, potrivit unui document pe care l-a consultat Economedia. Studiul de Fezabilitate pentru Podul de la Ungheni este finalizat, proiectul se află în etapa obținerii acordului de mediu (cu estimarea de obținere acordului până la sfârșitul anului), iar licitația pentru execuție ar urma să fie lansată la început de 2023. Podul are o lungime totală de 1,4 kilometri cu drumul de legătură și un termen de construire de 2 ani. Republica Moldova a aprobat miercuri semnarea Acordului pentru Podul Transfrontalier, parafarea fiind ,,preconizată” (n.r conform documentului) pentru data de 11 februarie.
,,Integrarea rețelei rutiere a Republicii Moldova în rețeaua trans-europeană de transport (TEN-T) este o prioritate majoră pentru Guvernul Republicii Moldova, fiind menționată în obiectivele specifice ale Strategiei de Transport și Logistică pentru anii 2013-2022, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 827 din 28.10.13, „Integrarea rețelei rutiere a Republicii Moldova în rețeaua europeană”. În scopul conexiunii rețelei rutiere a Republicii Moldova cu rețeaua rutieră a României care este parte integrantă a rețelei (TEN-T), au fost lansate proceduri pentru construcția podului rutier de frontieră între cele două state, proiect care va fi implementat sub supravegherea şi responsabilitatea generală a Guvernului Republicii Moldova şi Guvernului României.
Prin prezentul proiect se propune aprobarea semnării Acordului între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul României privind aspectele tehnice, financiare, juridice şi organizatorice referitoare la construirea podului rutier de frontieră între cele două state, peste râul Prut, între localitățile Ungheni (Republica Moldova) – Ungheni (România). Construcția podului va asigura conexiunea rețelei de drumuri prin partea de vest a Republicii Moldova la rețeaua TEN-T, care va susține necesitățile cetățenilor pentru mobilitate şi va facilita comerțul pe piețele interne ale Părților Contractante și cea internațională, precum şi va spori rolul pe care Republica Moldova îl are în calitate de legătură între statele Uniunii Europene şi Comunitatea Statelor Independente.” Semnarea
Guvernul României va asigura finanțarea lucrărilor de construcție a podului și a drumului de acces, inclusiv infrastructurile conexe, amplasate pe teritoriul României cu o estimare de cost de aprox. 40 de milioane de euro. spunea luna trecută secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu. Pe partea din Republica Moldova, drumul de acces și infrastructura conexă vor costa 36 de milioane de lei, a explicat Andrei Spânu, ministrul Infrastructurii din Republica Moldova.
Totodată, Ministerul Infrastructurii din Republica Moldova a iniţiat discuţii cu Ministerul Transporturilor din România pentru construirea a trei noi poduri peste Prut : la Stânca în judeţul Botoşani respectiv la Fălciu şi Bumbăta ( în jud. Vaslui).