Guvernul aprobă în ședința de luni indicatorii tehnico-economici pentru „capetele” Autostrăzii Unirii, Târgu Mureș – Târgu Neamț, ultimul pas înainte de lansarea licitației pentru proiectare și execuție. Capetele de la Târgu Mureș și Târgu Neamț sunt finanțate prin PNRR (n.r. singurul proiect rutier fără procedură de achiziție lansată), lungimea totală este de 55 de kilometri, iar costul total estimat de 6 miliarde lei (1,2 miliarde euro). Durata de realizare, proiectare și execuție este de 30 de luni, 6 luni pentru proiectare și 24 luni execuție pentru a respecta „borna” PNRR: august 2026.
Săptămâna trecută, la Bacău, cu ocazia semnării contractelor pentru secțiunea Focșani – Bacău (A7), ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a anunțat aprobarea indicatorilor în ședința de Guvern și a promis lansarea licitației până la sfârșitul anului.
„Luni se va da Hotărârea de Guvern pentru aprobarea indicatorilor pe capetele din A 8. Asta înseamnă că, până la sfârșitul anului vor fi lansate în licitație și capetele din A8”, afirma el.
Tronsonul I, Târgu Mureș – Miercurea Nirajului are 22 kilometri, cuprinde 32 de poduri și pasaje și are alți 2,3 kilometri de Drum de Legătură la Autostrada Transilvania A3. Costul total este de 3,6 miliarde lei.
„În prezent, legătura Moldovei cu Transilvania este deficitară, desfășurându-se pe două culoare:
– Târgu Mureș DN13, DN13A (Sovata), DN13B (Praid – Gheorghieni), DN12C (Gheorghieni – Lacul Roșu – Bicaz), DN15 (Bicaz -Piatra Neamț), DN15D (Piatra Neamț – Roman), DN2, DN28, DN24 (Târgu Frumos – Iași – Sculeni);
– Târgu Mureș (DN15) Poiana Largului, DN15B (Poiana Largului – Târgu Neamț – Târgu Frumos), DN28 (Iași), DN24 (Iași – Sculeni). Necesitatea realizării sectorului de autostradă a fost confirmată și prin adoptarea Legii nr. 291/2018 privind aprobarea obiectivului de investiții Autostrada Iași – Târgu Mureș, Autostrada Unirii ce a fost identificată și cuantificată și în cadrul Master Planului General de Transport. Necesitatea realizării sectorului de autostradă a fost confirmată și prin adoptarea Legii nr. 291/2018 privind aprobarea obiectivului de investiții Autostrada Iași – Târgu Mureș, Autostrada Unirii ce a fost identificată și cuantificată și în cadrul Master Planului General de Transport.
Traseul autostrăzii Târgu Mureș – Ditrău străbate teritoriul administrativ al județului Mureș (km 2+390 – km 0+000 și km 0+000 – km 22+000) respectiv pe teritoriul localităților Gheorghe Doja, Crăciunești, Acățari, Păsăreni, Gălești și orașul Miercurea Nirajului. Secțiunea I din cadrul sectorului autostrăzii Târgu Mureș – Ditrău își are punctul de început la joncțiunea dintre Autostrada A3 Brașov- Borș și Drumul de legătură cu municipiul Târgu Mureș, parte integrantă din autostrada A3, cu un nod rutier prevăzut la km 2+390 al Legăturii dintre autostrăzile A3 și A8, pe teritoriul localității Gheorghe Doja”, arată Nota de Fundamentare.
Tronsonul III Leghin – Târgu Neamț are 29,9 kilometri, cuprinde 26 de structuri (13 poduri, 11 pasaje și 2 viaducte) și are un cost de 2,5 miliarde lei.
„Traseul autostrăzii aferent Secțiunii III se desfășoară pe raza județelor Neamț (între km 181+195 (km 89+000) – km 209+594 (km 117+399) și Iași (până la km 211+107 (km 118+912) (sunt precizate și pozițiile km conform tronsoane din cadrul contractului). Pe lângă beneficiile economice pe care le va genera, construcția drumului expres va genera efectele pozitive asupra gradului de ocupare a forței de muncă care se estimează la un număr de 620 angajați pentru perioada execuției lucrărilor, va conduce la reducerea uzurii autovehiculelor și reducerea timpilor de parcurs”, potrivit documentului.
Pentru secțiunea de munte, Miercurea Nirajului – Leghin (159 km) săptămâna aceasta încep dezbaterile pentru emiterea avizului de mediu (detalii aici).