Autostrada „Unirii” A8: Oferte la contractele pentru loturile finanțate prin PNRR pot fi depuse până la jumătatea lunii aprilie. Licitația va fi deblocată săptămâna viitoare

Autostrada Unirii A 8 prelungire desemnare constructori loturi PNRR noi termene 25 și 31 iulie Sursa Foto : Ministerul Transporturilor

Licitația pentru cele două tronsoane ale Autostrăzii Unirii finanțate prin PNRR va fi deblocată săptămâna viitoare, iar termenul pentru depunerea ofertelor va fi prelungit până la jumătatea lunii aprilie, a anunțat Cătălin Urtoi, consilier onorific al ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu.

Consilierul Urtoi este și administrator al Companiei Naționale pentru Investiții Rutiere (CNIR), iar întârzierea de o lună și jumătate de la termenul inițial pentru depunerea ofertelor 27/28 februarie și noul termen estimat, 15 aprilie este cauzată de cele peste 700 de clarificări și solicitări pe care Compania de Drumuri le-a primit din partea constructorilor interesați de loturile Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Târgu Neamț cu o lungime de aproape 60 de kilometri.

„În legătură cu cele două secțiuni de pe tronsonul Tg.Mureș – Tg.Neamț, respectiv Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Vânători Neamț – Motca aflate în procedura de licitație, vă informez că săptămâna viitoare va fi finalizată procedura de ridicare pe SEAP a celor peste 700 de răspunsuri la clarificări. După această etapă, în maxim 14 zile se va finaliza procedura de depunere a ofertelor pe cele două secțiuni de pe A8, finanțate prin PNRR”, a afirmat Cătălin Urtoi.

Secțiunea I Târgu Mureș – Miercurea Nirajului are o lungime de 24,4 km (2,4 km drumuri de legătură), valoarea din SEAP este cuprinsă între 2,9 și 3,4 miliarde lei, iar termenul de realizare este de 6 luni pentru proiectare și 24 luni execuție. Ofertele pot fi depuse până la data de 27 februarie 2023.

„Obiectul contractului îl reprezintă proiectare și execuție Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Secțiunea I Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și legătura la Autostrada A3, în lungime de aproximativ 24,4 km (inclusiv drumul de legatură în lungime de 2,4 km), în conformitate cu prevederile contractului de lucrări.”

Secțiunea III Leghin – Târgu Neamț are o lungime de 30 de kilometri, valoarea din SEAP este de 2,3 miliarde lei, iar termenul de realizare este de 6 luni pentru proiectare și 24 luni execuție. Ofertele pot fi depuse până la data de 28 februarie 2023.

„Obiectul contractului îl reprezintă proiectare și execuție Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Sectiunea III Leghin – Târgu Neamț, în conformitate cu prevederile contractului de lucrări”.

Cele două secțiuni din A8 sunt singurele loturi de Autostradă finanțate din PNRR (în total aprox. 450 km) pe care CNAIR încă nu a reușit să le contracteze. Riscul de a pierde banii din PNRR (împrumuturi cu dobândă redusă pentru sectorul rutier) este subliniat și de Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor : „Cele 2 sectoare finanțate din PNRR Tg. Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Tg. Neamț aveau contract de proiectare 90% gata când USR a fost dat afară de la guvernare, cu calendar clar de lansare a licitațiilor de lucrări la început de 2023. Licitațiile au fost lansate cu un an întârziere, însă Grindeanu s-a împiedicat din nou. Din februarie, aceste licitații sunt suspendate, deoarece CNAIR nu a fost în stare să răspundă la neclaritățile constructorilor. Cu fiecare nouă zi de întârziere, cresc șansele de ratare a primului jalon PNRR pe autostrăzi, adică semnarea contractului până la finalul anului, și, automat, apar noi întârzieri în atragerea banilor europeni”, spune Cosma.

Pentru sectorul de munte Miercurea Nirajului – Leghin (aproximativ 150 de kilometri), Ministerul Transporturilor estimează obținerea Acordului de Mediu în aprilie. După această etapă urmează Hotărârea de Guvern cu indicatorii tehnico-economici și lansarea procedurii de licitație (probabil la vară). Pentru secțiunea de 100 de kilometri Târgu Neamț – Iași – Ungheni (proiectant Consitrans), Acordul de Mediu, documentul esențial pentru indicatorii tehnico-economici și obținerea finanțării europene, ar putea fi obținut în această vară.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: