Autostrada Sibiu – Piteşti: CNAIR a scos la licitaţie contractul pentru supervizarea lucrărilor pentru lotul 3

Infrastructură autostrada A1 Sibiu Pitești Sursa foto: Cătălin Drulă / Facebook

Compania de Drumuri a scos astăzi la licitaţie contractul pentru supervizarea lucrărilor la lotul 3 al Autostrăzii A1 Sibiu – Piteşti, valoarea estimată a serviciilor de supervizare fiind cuprinsă între 54 şi 64 de milioane lei. Contractul de consultanţă (supervizare) înseamnă că firma de specialitate trebuie să verifice şi să se asigure că antreprenorul proiectează şi execută lucrările în conformitate cu obligaţiile contractuale, în special în ceea ce priveşte durata, calitatea, cantitatea şi costul proiectării respectiv al execuţiei.

Lotul Cornetu – Tigveni are o lungime de 37 de kilometri, este cel mai lung tronson al Autostrăzii A 1 Sibiu – Piteşti, iar în cursa pentru contractul de proiectare şi execuţie (1,2 miliarde euro) au fost selectaţi şase constructori: Aktor, Astaldi, Makyol, Mapa, Pizzarotti şi Strabag.

Potrivit documentelor din sistemul electronic de achiziţii publice, durata contractului de supervizare este de 201 luni pentru că include şi perioada de garanţie a lucrărilor, iar consultantul trebuie să asigure activităţi de informare şi analiză, management de proiect, autorizarea lucrărilor, supervizarea proiectării şi a execuţiei, activităţi aferente revendicărilor respectiv activităţi în cazul suspendării sau rezilierii contractului.

De asemenea, firma de consultanţă trebuie să monitorizeze programul de lucru al Antreprenorului şi a previziunilor fluxului de numerar în concordanţă cu acesta. Dacă sunt întârzieri, consultantul solicită măsurile de remediere şi propune CNAIR corecţiile care se impun. Reiese, aşadar, că supervizarea lucrărilor la obiectivele majore de infrastructură rutieră reprezintă o componentă-cheie pentru buna derulare a contractelor. Din păcate, la nivelul Companiei de Drumuri au fost şi situaţii în care nu s-a asigurat corespunzător consultanţa şi în interesul statului şi chiar, pentru o anumită perioadă, consultantul lucrării a fost asigurat cu personal din cadrul Regionalelor de Drumuri şi Poduri (DRDP), nu întotdeauna având şi pregătirea necesară. O supervizare coresunzătoare a proeictului este importantă şi în cazul unor eventuale litigii financiare şi ulterior la rezolvarea disputelor la arbitraj sau în instanţă.

Licitaţia pentru proiectarea şi execuţia lotul 3 al Autostrăzii A1 Sibiu – Piteşti are cea mai mare valoare din istoria contractelor CNAIR: 1,2 miliarde euro, lotul de 37 de kilometri având 48 de poduri şi viaducte, două noduri rutiere şi tunelul de la Poiana cu o lungime de 1,7 kilometri. Durata minimă de proiectare este de 12 luni, iar cea de execuţie de 45 de luni.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: