Au început cercetările arheologice la Cornetu, pe lotul 3 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, etapă premergătoare începerii lucrărilor de decopertare/deminare pe cel mai lung lot al primei autostrăzi care trece Carpații, anunță Compania de Drumuri prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri Craiova (DRDP Craiova). Cercetarea arheologică preventivă nu blochează niciodată șantierele de autostradă, ci reprezintă o formă de cunoaștere a istoriei, a vestigiilor arhoeologice de pe traseul pe care îl va străbate viitorul drum de mare viteză, explică cercetător științific, dr. Corina Bors, arheolog expert.
Anterior, CNAIR anunța lucrări pregătitoare ale antreprenorului WeBuild pentru organizarea de șantier pentru Lotul 3 și forajele finale pentru tunelul de la Momaia, cel mai lung tunel de pe A1 și, totodată, cel mai lung tunel rutier contractat până acum în România.
„Ne aflăm în zona viitorului nod rutier de la Cornetu, pe Valea Oltului. O echipă a Muzeului Național de Istorie a României, în colaborare cu Muzeul Județean Vâlcea și Muzeul județean Argeș, efectuează cercetări arheologice preventive în legătură cu acest important proiect de infrastructură rutieră. Cercetările în teren, respectiv etapa de diagnostic arheologic intruziv au început în urmă cu trei săptămâni și vor continua pe durata verii acolo unde constructorul a asigurat perimetrul accesibil. Pentru moment, aici în sectorul 1, suntem la început și nu vă putem spune că avem descoperiri, dar pe Valea Topologului, pe celălalt sector au fost deja confirmate situri arheologice și zone de atenție. Pe acel tronson, descoperirile datează dintr-o perioadă din urmă cu 2500 de ani, de la finalul primei epoci a fierului, un grup cultural Ferigile- Bârșești, bine cunoscut și atestat în zonă. Arheologia preventivă este o șansă de cunoaștere și oferă descoperiri arheologice, dar și date noi despre istoricul zonelor străbătute de căile rutiere și niciodată nu este un element de blocaj”, spune cercetătorul științific dr. Corina Bors, arheolog expert.
De la momentul emiterii Ordinului pentru Începerea Lucărilor (OIL), estimat pentru începutul anului viitor, WeBuild are termen de 45 de luni pentru execuție (spre comparație, Mapa – Cengiz are 50 de luni pe Lotul 2).