Tronsoanele „critice” de la Comarnic și Bușteni, acolo unde se formează cele mai mari cozi de pe DN 1 Valea Prahovei, pot fi lansate în licitație pentru execuție în 2023, în avans față de calendarul proiectului Autostrăzii Ploiești-Brașov, a explicat marți, la B1 TV, fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă.
Precizările lui Drulă vin după ce vicepremierul Sorin Grindeanu, actualul ministru de resort, anunța într-o emisiune la Digi24 că lucrările pentru construirea autostrăzii de pe Valea Prahovei nu pot începe mai devreme de 5 ani, sugerând că termenele din contractul de proiectare semnat cu Consitrans sunt prea mari: 30 de luni pentru Studiul de Fezabilitate și 42 de luni pentru proiectare (n.r Autorizația și Proiectul Tehnic durează 12 luni și urmează celor 30 de luni pentru SF). Despre a doua confuzie a lui Grindeanu privind termenele Autostrăzii Ploiești-Brașov, Economedia a scris aici.
Explicând modul în care a urmărit derularea proiectului pentru Autostrada-Ploiești Brașov, Drulă a menționat că a cerut Consitrans să predea cu prioritate, în avans față de graficul întregului proiect, tronsoanele Ploiești-Comarnic respectiv Bușteni, unde se propune un tunel. „Am avut o discuție cu consultantul și le-am spus că sectorul de la Ploiești la Comarnic, inclusiv partea de ocolire de la Comarnic, să fie prioritizat și livrat mai devreme, pentru sectorul cu tunel care ocolește orașul Bușteni, documentația să fie livrată în vans față de termen. Privim către viitor, dacă insistă (n.r. ministrul Grindeanu) pe aceste două sectoare, atunci licitația pentru execuție poate fi lansată în avans, iar în 2024, la termenul contractual, să se liciteze restul autostrăzii. Un contract semnat pentru execuția lucrărilor este mai mult decât am avut vreodată pe Ploiești-Brașov”, a explicat Drulă.
Autostrada Ploiești-Brașov, „victima” parteneriatului public privat promovat de PSD
S-au pierdut ani buni cu varianta „păguboasă” a parteneriatului public privat (PPP), promovată în mai multe rânduri de guvernele PSD, dar fără rezultate, a mai spus Drulă. Mecanismul de finanțare prin PPP nu este fezabil pentru valorile de circulație de pe ruta Ploiești-Brașov, taxa de autostradă neputând susține o lucrare atât de complexă. „Am văzut o minciună, pe datele de trafic și costurile de suportabilitate, cât ar fi dispuși să plătească șoferii pentru a circula pe autostradă, nu ar putea plăti chiar 200 de Euro să meargă pe autostradă…s-ar recupera din taxa de autostradă doar 10 % din costuri. Deci, nu ți-o poate face un privat pe banii lui, trebuie să plătești tu ca stat. Au fost patru proceduri de PPP, ultima, armata Dragnea -Vâlcov, de fiecare dată când a fost să se închidă procedura, să închidă contractul, s-a anulat procedura”, a spus Drulă.
De ce este necesară o documentație tehnică de calitate pentru Ploiești-Brașov
O documentație tehnică de calitate (Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic) pentru Autostrada de pe Valea Prahovei este necesară pentru a preveni problemele pe șantier. În 2020, în mandatul ministrului Bode, CNAIR lansa licitația pentru execuția centurii Comarnic la profil de autostradă (6 km), dar pe studiul de fezabilitate foarte vechi, din 2006, (același SF care urma să fie folosit la construirea autostrăzii prin PPP) care nu răspunde exigențelor pentru finanțarea europeană a autostrăzii. Previzibil, licitația a fost anulată câteva luni mai târziu și a fost lansată licitația pentru revizuirea/completarea documentației tehnice (licitația lansată în mandatul lui Bode, contract semnat cu Consitrans în mandatul lui Drulă).