Autostrada A7 Buzău – Focșani va fi prima autostradă completă din țară cu parapete median retras, o modificare simplă, dar cu impact mare pe siguranță. Loturile 1,2 și 4 ale autostrăzii construite integral de UMB se vor da în circulație la jumătatea lunii octombrie, deși constructorul băcăuan avea ca termen luna august pentru loturile 1 și 4.
Parapetul median retras este o glisieră mediană (între sensurile de mers) retrasă cu încă 25 cm de la marcaj, conform Ordinului Ministerului Transporturilor dat în vremea ministrului Cătălin Drulă.
Cătălin Drulă a sesizat în 2020 că pe autostrăzile românești parapetul median este prea apropiat de banda de circulație, în timp ce în țări din jurul nostru precum Austria, Ungaria, Grecia sau Slovenia parapetul median este mai retras față de banda de circulație, ceea ce face condusul mai confortabil pentru șoferi, senzația de „periat parapetul cu oglinda” neexistând.
Un Ordin al Ministrului Transporturilor semnat pe 30 decembrie 2020 de Cătălin Drulă la doar câteva zile de la preluarea mandatului (23 decembrie 2020) a prevăzut retragerea parapetelui median de protecție față de marcajul lateral stânga de pe banda a II (banda de viteză). Practic, prin acel ordin, CNAIR a obligat proiectanții să prevadă o distanță de siguranță mai mare (plus 25 cm) între marcaj și glisiera de metal dintre sensurile de mers, standardul fiind atunci de doar 25 de centimetri. Ordinul a intrat în vigoare în ianuarie 2021.
Spațiul de siguranță „câștigat” pentru siguranța șoferilor s-a făcut prin reducerea lățimii zonei mediene, dintre sensurile de mers, de la 3 metri la 2,5 metri, explica fostul ministru Cătălin Drulă.
Parapete median retras, pe toată A7
Și toate celelalte secțiuni din A7 ar trebui să aibă parapete median retras, a explicat pentru Economedia Horațiu Cosma, fost secretar de stat în ministerul Transporturilor, în mandatul lui Cătălin Drulă.
„În 2021 în mandatul USR la Ministerul Transporturilor am reușit să modificăm normativele și să retragem parapetele median de pe autostrăzi cu 25 de centimetri. Autostrada A7 beneficiază integral de această îmbunătățire.
Este o modificare benefică care funcționează foarte bine în alte state europene și care îmbunătățește siguranța rutieră, confortul șoferilor. Vizibilitatea în curbe crește, senzația de claustrofobie scade pe banda 2 în special noaptea pe vreme rea, iar în cazul șoferilor care adorm la volan și ajung pe acel marcaj rezonator median ce îi trezește, au șansa să redreseze autovehiculul fără să lovească parapetele median”, afirmă el.
Loturile 1, 2 și 4 ale Autostrăzii Moldovei A7 se vor da în circulație la jumătatea lunii octombrie, iar podul și lotul 3 vor fi gata la finalul lunii noiembrie, a declarat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Reamintim faptul că ministrul Grindeanu a anunțat că primii kilometri din Autostrada Moldovei (A7) ar urma să fie deschiși la sfârșit de iulie, început de august. Acesta era și termenul pe care UMB îl avea pentru finalizarea celor două loturi (lot 1 și 4), după cum a scris Economedia aici, dar se pare că acest termen va fi întârziat.
„Din aceste 4 loturi sunt la 82% medie, cele 4 loturi dintre Buzău și Focșani. Prin urmare, lotul 1 si 2 și lotul 4 vor fi date în ciruclație la jumătatea lunii octombrie. Podul și lotul 3 undeva pe finalul lunii noiembrie. Se va circula pe cei 82 km în această toamnă între Buzău și Focșani”, a declarat Sorin Grindeanu.
Lotul 1 Buzău – Vadu Pașii are cu o lungime totală de 4,6 km de autostradă, alături de aproximativ 8 km de drum de legătură. Termenul de finalizare pentru UMB era inițial luna august a acestui an.
Segmentul va avea 1 nod rutier și 4 poduri și pasaje (din care cel peste râul Buzau va fi al doilea ca lungime în România – aproximativ 1,3 km).
Asociația Pro Infrastructura arăta, la începutul lunii iulie, că firma băcăuană UMB a stabilit probabil un record național, așternând un volum uriaș de umpluturi și asfalt pe un singur proiect într-un asemenea interval de timp, pe A7 Buzău-Focșani, însă șoferii tot nu vor putea circula pe toți cei 80 de kilometri dintre Buzău și Focșani în 2024.
Lotul 3 Râmnicu Sărat – Mândrești Munteni, cu o lungime de 36,1 km, este tot „în curtea” UMB. Lucrările de artă vizează construcția a 18 poduri și un pasaj, din care podul de 380 m peste DJ 205R și pârâul Râmna este de o complexitate tehnică ridicată.
Pe lotul 4 Mândrești Munteni – Focșani Nord este cunoscut drept „cocoașa Focșani”, cu 10,9 km de autostradă, la care se adaugă alți câțiva km de drum de legătură cu DN2 și DN2D. Termenul de finalizare era trimestrul III al acestui an. Lucrările de artă vizează construcția a 6 poduri și un pasaj, precum și a 2 noduri rutiere, drumul de legătură cu A7 fiind delimitat cu parapete de tip New Jersey.
Soluția parapetului median retras a fost implementată și pe un lot din A0 București Nord, dar nu și pe celelalte loturi, unde contractele au fost semnate anterior aprobării ordinului dat de Cătălin Drulă. „A0 Nord 2, primul proiect de autostradă din țară pe care se aplică normativul pe care l-am modificat în 2021 privind retragerea parapetelui median: mai mult confort la condus pe B2, o șansă în plus de redresare spre drum la intrarea pe marcajul rezonator fără a lovi automat parapetele”, a explicat, pe forumul Asociației Pro Infrastructură, fostul secretar de stat Horațiu Cosma (USR).
Horațiu Cosma mai susține că au existat discuții în anul 2021 pentru implementarea parapetului median retras și cu alți constructori pe A0, Craiova – Pitești, Sibiu – Pitești, unde erau deja lucrări în derulare, însă acestea nu au avut succes.