Autostrada Lugoj – Deva: CNAIR întârzie să stabilească cine va superviza șantierul UMB pe lotul cu tuneluri / Nici șantierul nu a început în iunie, așa cum promitea ministrul Grindeanu

IRD Engineering supervizare UMB Lugoj Deva

Compania de Drumuri a depășit cu aproape o lună termenul estimat pentru desemnarea firmei care va asigura serviciile de supervizare pentru contractul UMB pe lotul cu tuneluri de pe Autostrada A1 Lugoj – Deva. Astfel, la aproape 4 luni de la depunerea celor trei oferte (9 martie 2023), CNAIR nu reușește să desemneze câștigătorul contractului de aproximativ 30 de milioane lei. Mai mult, deși la începutul anului ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu promitea că UMB va intra în șantier înainte de termen (mai-iunie), lucrările pregătitoare încă nu au început.

Deși are doar 10 km, lotul dintre Holdea (jud. Hunedoara) și Margina (jud. Timiș) este unul foarte important pentru că, odată finalizat, va asigura autostradă completă de la Sibiu (Boița) la Nădlac, frontiera cu Ungaria. Mai mult, contractul UMB de aproape 400 de milioane de euro este finanțat cu 190 de milioane de euro prin PNRR, iar jalonul din PNRR este august 2026. De la momentul emiterii Ordinului pentru Începerea Lucrărilor (OIL) UMB va avea un termen de 34 de luni.

Trei proiectanți au depus oferte la contractul pentru supervizarea lucrărilor pe Autostrada A1 Lugoj – Deva, lotul cu ecoducte semnat în toamna anului trecut cu antreprenorul român UMB. Ofertele au fost depuse de proiectanții IRD Engineering, Bureau Veritas și Ventra Project, potrivit documentelor pe care le-a consultat Economedia în Sistemul Electronic de Achiziții Publice.

Contractul pentru supervizare, adică inginerul independent, este foarte important în derularea unui contract de execuție pentru că verifică și girează respectarea proiectului tehnic, practic validează lucrarea sau semnalează nerespectarea caietului de sarcini, poziție decisivă într-un litigiu pentru revendicări (claim-uri).

„Aceste contracte de supervizare sunt vitale pentru bunul mers al șantierelor, implică diriginți de șantier cu experiență care stau non stop în teren și se asigură că fiecare tip de lucrare e executată în parametrii tehnici scontați”, spunea Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, într-o critică la adresa CNAIR care întârzie finalizarea procedurilor pentru consultanță. La lansarea licitației, termenul inițial era 21 martie 2022, prelungit apoi pentru 6 decembrie 2022 și acum pentru 16 februarie 2023. Contractul pentru lotul de 9 kilometri lungime, din care 2 kilometri ecoducte pentru permeabilitatea animalelor, a fost semnat în toamna anului trecut cu antreprenorul român UMB pentru aproape 2 miliarde lei, cu 11 luni termen proiectare și 34 de luni pentru execuție, întregul proiect fiind o cursă contra-cronometru pentru a respecta termenul-limită din PNRR, august 2026.

Comentarii

  1. Ce va mai trebuie guvernanților, domnule ministru al transporturilor, sa i puneți la treaba odată pe drumari? Nu vedeți ca dorm pe ei?

  2. În aceiași situație sunt și Loturilor 2 (cod licitatie Cn 1040494) Boita Cornetu și Lotul 3 Cornetu Tigveni (cod licitatie Cn1032429) de pe A1….cea de a 2 a e de un an în Deliberare….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *